spindel Skrevet 21. april 2006 #1 Skrevet 21. april 2006 Er det noen som vet om noen gamle bryllupsskikker, evt noen sider jeg kan lese om dette. Lurer spesielt på en skikk der man skal smelle med krutt 3 ganger, men vet ikke hvorfor. På forhånd takk
Gjest Skrevet 21. april 2006 #2 Skrevet 21. april 2006 Vet ikke om noen side. Dytter litt jeg, for dette var interessant. Vet ikke helt hva du mener med gamle bryllupsskikker. Jeg kan noen, men vet ikke om det er det du sikter til. *Når "alle" klirrer med bestikket (tror jeg) under maten, så skal brudeparet opp på stolene sine og kysse. *Når brude er på do kan hvem som vil kysse brudgommen og omvendt. * Når kransekaken skal deles skal mannen holde for øynene på bruden, og der bruden stikker kniven, så teller man oppover, og så mange ringer som det er blir det barn. * Når det synges en sang...vil vil se strømpebaåd, strømpebånd, strømpebånd og gjenta. Skal brudgommen ta av bruden strømpebåndet med tennene. Det var det jeg kom på i farten. Noen som har noe mer?
Gjest Skrevet 22. april 2006 #3 Skrevet 22. april 2006 Dette er ikke det jeg vil definere som gamle skikker, men som nye skikker og delvis skikker fra amerikanske filmer... Det finns bøker på biblioteket om gamle bryllupsskikker vet jeg.
Anonym bruker Skrevet 22. april 2006 #4 Skrevet 22. april 2006 Når "alle" tramper i gulvet skal foreldrene til brudeparet kysse! Sløret rives i to, det bringer lykke skal gå inn i kirka med høyre foten først Ha en mynt i skoen, det vil bringe rikdom (something old, something new, something borrowed, something blue and a sixpence in your shoe!) Leste mye en gang men husker ikke hvor, sikkert en bryllupsside på internett eller et bryllupsblad...
Gjest Skrevet 22. april 2006 #5 Skrevet 22. april 2006 Det du nevner om å smelle krutt forresten vil jeg tro er noe a la skikken om å saluttere når bruden kom ned fra "brudeloftet" ferdig pyntet. Det var for å skremme bort underjordiske som kunne stjele bruden. (akkurat når det ble skutt er noe forskjellig)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå