Gå til innhold

Vil bli gravid, men orker jeg fødselen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Først vil jeg be dere med skikkelig fødselsangst om å ikke lese dette, eller i det minste være forberedt på at det kan virke "skremmende".

Jeg er ei jente på 20 som har skikkelig lyst på egne barn. Det er liksom noe med den følelsen av å vie resten av livet sitt til noen som rett og slett virker lokkende på meg.. Kanskje er jeg litt rar?

Uansett.. Min mor har fått to barn og hadde vanskelige fødsler begge gangene. Første gang (da hun fødte min bror) satte han seg fast midt mellom to pressrier og nektet å komme ut, han forsvant heller inn igjen like etter. Det samme skjedde 3-4 ganger før legen oppdaget at hjertelyden hans nesten var borte, da kastet jordmor seg oppå magen til min mor, samtidig som legen måtte til med tang for å dra ham ut. Dette resulterte i at min mor revnet 3/4 bakover mot endetarmsåpningen, og hun hadde store problemer med dette i ettertid. Det gikk bra med broren min da.. :) Seks år etter ble mor gravid igjen med meg og denne fødselen ble nesten like ille, hun revnet på nytt og var bare noen millimeter fra å få total analruptur. Etter dette valgte hun å aldri få barn mer, selv om hun ønsket seg flere. De aller fleste andre i familien som har fått barn har også hatt problemer med revning når de har fått barn, har bl.a. en tante som er "ødelagt for livet"..

Det jeg selv sliter med er angsten for at dette skal skje med meg også! Min mor var ganske mye "større" enn meg og har selv sagt at hun ikke var spesielt trang nedentil før hun fikk barn. JEG derimot er VELDIG trang og får lett små "rifter" under samleie hvis jeg ikke er våt nok før vi begynner. Ville det ikke da være naturlig at jeg ville revne mer, eller..? Finnes det noe man kan gjøre for å forberede "mellomkjøttet" på en fødsel, bortsett fra det kroppen ordner selv? Massasje..? Er også veldig usikker på hvilken form for smertelindring jeg vil ha.. Vil helst unngå epidural, men SKAL ha pundentalblokkade (eller hva det nå heter). :P Noen som har noen gode tips/råd/anbefalinger? Jeg håper noen vil ta seg tid til å svare på dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei... hva med keisersnitt? tok selv det for 11 mnd siden,, i full narkose. har du noen tanker rundt det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har tenkt på det, men jeg har hørt så utrolig mye skremmende om tiden etter at man har tatt keisersnitt. Jeg er dessuten mindre begeistret for operasjoner.. Sjansene for å skade barnet er jo større ved keisersnitt også, eller..? Takk for tipset, håper flere tar seg tid til å kanskje berolige meg ang. dette med vaginal fødsel da det er det jeg aller helst vil, sålenge kroppen min takler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte bare si at jeg aldri har vært opperert før ks. har panikkangst mm for leger osv, men det er en annen historie.. etter 8 dager var jeg ute å gikk lange turer med hundene mine og vogn . helt uten problemer..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å høre at det gikk så bra med deg da. :) Håper jo at det vil gå bra for meg også, uansett hva som skjer når den tid kommer, og mest sannsynlig så gjør det jo det. Har dere noen tips til bøker eller nettsider som kan gi meg mer utfyllende informasjon om hvilke valg en har når en skal føde (med tanke på smertestillende, vaginal fødsel vs. keisersnitt osv)? Kan det være en god idé å bestille time hos fastlege/gynekolog for å ha en samtale om dette med fødselsangst, eller bør jeg snakke med noen andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at mange smører og gnir med jordnøttolje rundt åpningen og i mellomkjøttet ett par mnd termin. Skal visst ha positiv effekt å bruke bringebærkapsler en mnd før termin.Jeg skal i hvertfall gjøre dette og få sambo til å " tøye" åpningen litt hver dag. Høres litt fælt ut hehe. Alt for å slippe a revne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for tipsene! :) Hvor får jeg kjøpt bringebærkapsler? Og jordnøttolje? :P Jeg er ikke gravid ennå engang, men vil gjøre alt jeg kan for at både jeg og barnet skal ha det best mulig, både under svangerskapet og fødselen. Driver å lager en liste over alt jeg vil huske når jeg blir gravid, bare for å føle meg sikrere på hva som skjer. :) Jeg er fullstendig klar over at de aller fleste revner litt, og det er helt ok, men jeg vil gjøre alt som står i min makt for å unngå å havne i samme situasjon som min mor.

 

Er det ditt første barn du venter den 28. juli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal snakke med legen din. Kanskje du kan få hjelp med angsten før du blir gravid? Vet ikke hva som finnes av hjelp der, men det regner jeg med legen din vet.

Man kan også få ekstra oppfølging for fødselsangs på sykehuset man skal føde (men da må du selvfølgelig være gravid... ) Da har man samtaler med jordmor, blir kjent med sykehuset, kan diskutere keisersnitt og spørre om alt man lurer på.. Her blir man fulgt tett opp og man kan planlegge fødselen bedre.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for innlegget ditt. :) Har bestilt time hos lege og laget en laaang liste over ting jeg lurer på, skal dit i morgen. Skal også få bestilt en time hos gynekolog for å få en vurdering der også, da jeg var der sist fikk jeg spørsmål om jeg følte ubehag under samleie, så det er nok ikke bare jeg og min samboer som syns jeg er trang nedentil.. Luksusproblem egentlig.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjett om jeg er glad!! :)

Jeg har denne måneden hatt en pause fra p-pillene, og tok derfor en test i dag for å være sikker på at jeg ikke var gravid før jeg begynte på p-pillene igjen.. Testen var positiv!! Jeg ringte samboeren "kjøp med deg en haug med tester på vei hjem" og tror dere ikke at ALLE 4 testene viste det samme?? Jeg er gravid! :D

Kjæresten min ble så glad, og jeg ble så glad, så det endte opp med at vi begge satt på gulvet på badet og bare så på hverandre, leeenge, før jeg begynte å strigråte fordi jeg var så glad.. :P

Regner med at legen får seg et sjokk i morgen ja.. :P

Nå kan jeg også begynne å glede meg til å bli mor, for nå skal jeg faktisk bli det! :D

Takk for alle innleggene deres, ikke bare på "tråden" min, men også ellers på barnimagen.com, nå føler jeg meg litt mer forberedt på det som skal skje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...