Gå til innhold

1.kontroll ble ikke så gledelig som håpet.


ma boi

Anbefalte innlegg

Huff, jeg hadde første kontroll i dag og legen min kunne fortelle meg at siden jeg har blitt konisert pga celleforandringer (fjernet litt av livmorhalsen), er det større sjanse for meg å miste enn for andre. Jeg kan ha få ødelagt musklene som bidrar til å holde på fosteret. Dette gjelder til fosteret fester seg til morkaken, som igjen fester seg til kroppen, som skal skje i uke 14. Det innebærer at jeg kan miste fosteret selv om det er friskt, bare på grunn av tyngdekraften.

Jeg er 10 uker nå og hadde håpet at det bare var to uker igjen å bekymre seg. Også ble det hele forlenget til rundt 1 mnd. HUFF! Jeg skal ikke trene, ikke løfte, ikke anstrenge meg, ikke ha mye sex og ikke danse hele natta som han sa. Dette fikk jeg vite etter å ha blodsykla til legetimen pga dårlig tid..

 

Også har jeg innmari sprøyteskrekk og hun dumme kua på laben måtte stikke TRE ganger før hun traff da hun skulle ta blodprøve. Seansen endte selvsagt med at jeg satt der i stolen, med sprøyta i armen, mens tårene trillet nedover kinnet mitt. Angst og hormoner i skjønn forening.

 

Er det noen som kan hjelpe meg med å svare på akkurat når morkaken fester seg/når fosteret fester seg til morkaken? Finner det ikke i svangerskapsboken. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trist å høre at du kan miste den lille spiren din lettere enn andre,men hvis du bare tar det med ro,så går det nok godt skal du se.Prøv å tenk positivt,noe som jeg er vet er enkeler sagt enn gjort.

 

Jeg vet ikke helt når fosteret og morkaken fester seg,så jeg kan desverre ikke hjelpe deg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kusinen min fikk omtrent samme beskjed som deg. Det gikk helt fint og det gjør det nok med deg også. Bare gjør som legen sier. Er du i tvil om du skal gjøre noe eller ikke så lar du være.

Vet desverre ikke akurat når morkaka fester seg. Jeg trodde det var sån at den festet seg bedre og bedre etter hvert slik at man ikke kan si et eksakt tidspunkt for når den er festet. Regner med at legen vet omternt når festet er godt nok. Uke 14 er nok et fornufig svar.

Lykke til med treningsforbudet. Nyt tiden nå mens alle må varte opp deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kusina mi fjernet en del av livmor halsen.Eneste som skjedde var at hun fikk ett par uker før tiden.Hun måtte ta det med ro og var sykemeldt en del av svangerskapet for sikkerhets skyld.Er sikker på at dette kommer til å gå bra:0)Lykke til videre i allefall!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk dere!

Er egentlig ikke så bekymret av meg og merker derfor at det er tøft å kjenne morsinnstinktet hamre. Og med disse følelsesladede hormonene på toppen blir det hele enda værre.

 

Men, men, det er bare å bite tenna sammen. Dere også, jeg håper det går bra for alle sammen og at hele Norge blir fylt opp av deilige, myke babyer når vi nærmer oss høsten og vinteren.

 

xxx

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - om morkaken kan jeg ikke svare deg. Men det jeg kan si er at også jeg har fått utført konisering pga celleforandringer. Dette begynner å bli ganske mange år siden (kanskje 93-94). Jeg har to fullførte svangerskap bak meg, problemfrie med fødsel til termin. Jeg har også to sa\er, men de har skjedd så tidlig i svangerskapet at de ikke har noe med svikt i livmorhalsen å gjøre. Jeg har ikke blitt stilt overfor dette som et problem i noen av mine svangerskap. Nå er jeg gravid med nr 3.

 

Trøst deg med at det er ganske mange kvinner som har opplevd celleforandringer, og som har blitt konisert. De fleste av disse har også gjennomført problemfrie svangerskap. Søk litt på nettet og se hva du finner av informasjon.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk, takk, takk! Så betryggende! Å, det kjennes godt.

 

Måtte du ta det rolig? Og i tilfelle hvor lenge? Jeg er ikke tilhenger av å gå rundt å føle meg syk, jeg vil leve og gjøre ting. Men jeg skal i alle tilfelle gi meg "fri" i fire uker til.

 

Men jeg har en god magefølelse - håpe på det beste, men være forberedt på det værste.

 

Lykke til med nummer 3, du gir meg håp! (De sa jo forresten ikke noe om dette da jeg opererte, enda jeg spurte spesifikt om det ville ha betydning for graviditet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker jeg spurte om dette da jeg var gravid med nr 1 (i 1997), men jeg kan ikke huske at jeg fikk noen svar som kunne tyde på at jeg var i noen faresone. Jeg fikk ingen spesifikke beskjeder om å ta det med ro. I dette svangerskapet har jeg forresten glemt å nevne koniseringen. Uansett så bør vi jo ikke drive å løfte tungt og bære tungt i svangerskapet.

Jeg tror (i den grad det betyr noe ;-)) at det kommer til å gå helt fint med deg! Ta det med ro, hvil deg når du har behov for det, og glem det å være flink pike til du har født. Du kan forresten glemme det da

også ;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen - slenger inn en kopi av noe jeg fant på Babyverden:

 

 

Spørsmål:

Jeg lurer på om det er noen risikofaktor eller ting man bør være obs på i et svagerskap etter konisering. Jeg har hatt to koniseringer ( 1 og 2 år siden, fjernet ca 12g,hvor mye det nå er..). Min lege sier at slike inngrep ikke har noe å si for et svangeskap. Jeg har derimot hørt at det kan være en risiko for at det kan bli fortidlig fødsel og at åpningen under fødsel ikke går som vanlig (senere). Noentakknemlig for svar

 

Svar:

 

 

Svar: Det er riktig som du hørt. Etter en slik liten operasjon på livmorhalsen er det noe økt risiko for at en slik kort livmorhals skal åpne seg før tiden. Men god oppfølging og ekstra kotnroller pleier det imidlertid sjelden å by på problemer.

 

Hilsen Monica.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hvordan det er å være bekymret.

Forresten heter det seg at snille (og flinke) piker kommer til himmelen, slemme piker kommer hvor de vil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...