Gå til innhold

mat i barnehagen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har fått barnehageplass (50%) fra august, og da er jenta mi 15 måneder. Hva får de små å spise i barnehagen og får de hjelp? Hun får stort sett grøt til frokost og kvelds nå, og lite brød. Får hun brød leker hun bare med det og spiser lite. Er redd for at de blir litt overlatt til seg selv når det gjelder spising, og da kommer hun ikke til å få i seg noen ting. Hun er generelt veldig småspist... Det er sikkert en helt unødvendig bekymring, men vi har ingen erfaring med barnehage fra før av....

 

Jeg blir veldig takknemlig hvis noen som har erfaringer med dette gidder å svare.....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, det er lenge til august :)

Når hun ser de andre barna spise brød kan det hende hun også vil....ofte gjør de ting i bhg som de ikke vil hjemme :)

De minste får selvfølgelig hjelp til å få i seg mat...

 

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De små får hjelp. Men de blir ikke matet om det ikke er veldig behov for det. De aller minste som ikke klarer å spise selv blir jo matet. Men ei jente på 15 mnd klarer som oftes å spise skive alene. Og det er veldig anderledes å spise skive hjemme og i barnehagen. Der ser hun alle de andre barna spiser det. Og det er noe med det å gjøre det samme som de andre. Ikke føle seg uten for, for at en får foskjellig mat enn de andre barna.

 

Min unge er selv veldig småspist. Og i den tiden hun gikk i parnepark. kunne hun gå dager uten å spise. Men i barnehagen gikk alt ned. Selv når jeg hadde pålegg som jeg viste hun ikke var veldig begistret for.

 

Ett lite tips kan vær å ha en ekstra matboks med frukt, rosiner, bær og slike ting. Og la det være dessert til henne. Har ei veninne som har dette til jenta si. Og hun koser seg kjempe masse med den. Det gjør det litt hyggeligere å spise maten.

 

Men ikke ta noen sorger på forskudd. Det er enda lenge til barnehage start. Ting forandrer seg fort hos disse små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Har jobbet noe med de minste i barnehage, og det forventes vel egentlig at de skal klare å få i seg en brødskive selv. Men når det kommer et nytt barn, så ser man jo på hva barnet kan og hjelper det med å tilpasse seg alt som er nytt i barnehagen. Er du veldig bekymret for om hun klarer å spise brød, kan du jo øve litt med henne. Men du trenger ikke være bekymret for at hun ikke vil få spist noe. Ansatte i barnehager følger med, og vil si ifra til deg om hun har problemer med å spise, og så vil dere sammen finne ut hvordan dere skal løse det. Men når hun ser at de andre barna spiser, vil sikkert hun gjøre det også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnehagen der jeg jobber får småbarna varm mat 4 dager i uka, og kun brød en dag. de voksne er veldig flinke til å følge meg på hvor mye de fåe i seg. Si fra når du begynner at du gjerne vil ha tilbakemelding på hvor mye hun har spist om dagen.. Det gjør de gjerne.. Det går nok bra skal du se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...