Gå til innhold

Sopp


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har selvfølgelig pådratt meg en soppinfeksjon, å det klør og er helt vannvittig fælt! Det værste er at jeg ikke kan ta noe for det. Når jeg har hatt det før jeg ble gravid, har jeg alltid brukt diflucan, som er en pille du svelger som krever resept! Dette er selvfølgelig skadelig nå, og sånne produkter som Canesten hjelper ikke meg. Så nå er jeg egentlig litt fortvilt! Blir jo så masse utflod av sopp, så det er nesten problematisk å gå ut føler jeg... Huff! Noen som er i samme båt eller er det bare meg??? Velger å være anonym jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har vært MEGET plaget av sopp også før graviditeten og her er noen gode tips jeg vil dele med dere:

 

1: Smør underlivet med olivenolje.

Fikk dette tipset av en jordmor som nettopp hadde vært på kurs. Forsøkte det selv i forrige uke etter en dusj og det fungerte overraskende bra og raskt! Allerede til kvelden var det borte. Ta litt godt både utenpå og litt inn i begynnelsen av skjeden. Det er ikke ofte jeg har fått så virkningsfulle råd og jeg har prøvd det meste..

 

2: Tampong med naturellyoghurt

Dypp en tampong i yoghurt og ha den inne i skjeden i 10 minutter. (Ikke mer nå mens vi er gravide.) Fungerer også veldig bra, samtidig som det avkjøler og "stresser ned" den såre og spente skjedemuskulaturen/-veggen.

 

3: Bruk av undertøy

En skal kun bruke undertøy av 100% bomull. Og man skal helst ikke bruke g-streng overhode, i allefall så sjelden som mulig.

 

4: Barbering

Ikke barber deg nedentil hvis du er plaget med sopp. Hårene er der for å beskytte. Stuss heller med saks. (Det blir nok vanskelig når magen blir stor, men kanskje mannen vil hjelpe til? Kan være starten på en fin sexøkt.)

 

5: Badetøy

Stoffet i bikini/badedrakt er nesten det værste. Mange opplever at soppen blir værre om sommeren og når det er varmt. Sørg for å ha to underdeler, så du slipper å sitte i våt underdel. Forsøk å finne badetøy i så naturlig materialet som mulig.

 

6: Lufting

Gå så ofte som mulig uten truse. Hjemme, i en vid bukse, under et skjørt osv. Sov ikke med noe nedentil. Jo mere luft, jo bedre. Soppen elsker fuktig og tett klima.

 

7: Vasking

Vask ikke med såpe nedentil. I perioder er det lurt å bare vaske med vann. Ha heller ikke for varmt vann og spyl ikke direkte med dusjhodet/hard stråle. Kjøp en god underlivssåpe på apoteket, selv anbefaler jeg: "Vivag female intimate care." Litt dyr, men drøy og veldig god. I alle tilfelle er det viktig å påse at underlivssåpen ikke inneholder parfyme.

 

8: Trening

Er du også glad i å sykle eller å gå på spinning? Samme her. Et tips er å avslutte dusjen etter trening med å påsmøre/klappe på olje på underlivet (eks: Baby Oil uten parfyme). Den sarte hunden på tissen blir veldig sår etter sykling og oljen myker opp og gjør det hele bedre. Dette gjør jeg også ofte etter vanlig dusj, trenger ikke ha trent for å gjøre dette. Lindrer uansett.

 

9: Mat

Sukker er soppens beste venn! Klarer selvsagt ikke stoppe å spise sjokolade, men pass på å spise så mørk sjokolade som mulig. Helst med kakaoinnhold på minst 70%. Ellers er det lurt å trappe ned på sukkerinntaket generellt - i kaffen/teen, maten, pålegget, drikken, godteriet osv.

Ellers skal sopp (naturlig nok..) ikke være bra, champignong ol. Sopp er visstnok "dødt" og får derfor soppen i kroppen til å "yngle." Frukt er alltid sundt, men hold deg til de fruktene vi er vant med i Norge, som eple, pære o.l. Annanas, banan o.l. har mye mer sukker og er derfor på lag med soppen.

 

Sopp kan være et sant helvete for dem som virkelig er plaget! Jeg håper noen av disse tipsene kan komme flere til gode.

 

 

Anonym

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde skrevet dette innlegget tidligere og kopierte det derfor bare til deg. Derfor litt upersonlig tone. Olivenolje = our best friend!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare klapper det på hele underlivet, rundt åpningen, på leppene og litt innenfor åpningen. Er ikke skadelig, kjenner mange som bruker det både på kroppen og i håret i dusjen. Er rett og slett veldig bra!

 

Hadde antydning til sopp for, tja, tre uker siden, etter samleie. Klinte på etter dusj neste morgen, borte til kvelden. Siden har jeg ikke merket noe.

 

Bare husk at det dummeste vi gjør, er å spise sukker. Desverre! Og har man først sopp, så vil gjerne soppen ha mere sukker og da kjennes det umulig å la det være. Faen vil ha mere.. Men det er lurt å holde igjen mens det står på. Og sikkert gjennom hele graviditeten og livet ellers... Æsj, jeg er en skikkelig søtmoms.

 

Fortell meg om det funka for deg da. Hvis ikke kan du jo prøve naturell youghurt-trikset.

 

Håper du vil føle deg bedre, jeg har også tenkt på hvordan det skal bli å klare seg uten Diflucan...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

huff! jeg som har blitt hekta på 7-11's jordbær youghurtis! Har nettopp vært ute å kjøpt en stoor en! må liksom bare ha det! Har prøvd grønnsåpebad og youghurt før faktisk uten hell, men har virkeli tro på det oljetipset! Håper det tar kløe også! Hvis ikke tror jeg nesten jeg må slutte å ha sex altså, for det er da det pleier å komme! Hehe...ikke så lett det heller!

Skal rapportere om hvordan det går jeg...

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert lurt å være litt føre var, smør deg med olje etter hvert samleie. Og sikkert lurt å være flink til å bruke glidemiddel under sexen. Kanskje olivenolje er bra som glidemiddel, uten å inneholde stoffer som ikke er bra for mini? Hmm, det hadde vært interessant å finne ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...