Gå til innhold

Celleprøve


Trebarnsmor!!!

Anbefalte innlegg

Kan jeg be legen ta celleprøve av meg samtidig som jeg er på min første kontroll?Jeg har aldri tatt en slik prøve, så jeg vet det er på tide!Noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det går fint. Jeg gjorde det sist gang jeg var gravid. Bare husk å be om en dobbelttime forde det er 1. kontrol. Hvis ikke kan det bli snøtt med tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jeg ikke tenkte på å be om dobbeltime. Ble helt fra meg for jeg syntes legen hadde det så travelt da jeg var der. Men skal bestille time til jordmor ganske fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min tok celleprøve, man bare fordi det er snart 4 år siden jeg gjorde det sist. Legen sa at han egentlig ikke pleide å ta det mens man var gravid fordi det kunne være forandringer som skyldes graviditeten og at det da er helt ufarlig, men hvis det tas en prøve med forandring kan de ikke si om det skyldes grav. eller om det er noe som må følges opp. Det kan de ikke gjøre før etter fødsel, og dermed risikerer kvinnen mulig unødvendig engstelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de er lovpålagt å ta celleprøve ved graviditet, akkurat som med HIV o.l. Særlig hvis du har hatt celleforandringer. Helst skal jo vi kvinner ta celleprøve én gang i året, så hvis du forteller legen din at det er fire år siden sist, tar hun/han det helt sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...