Gjest Skrevet 21. april 2006 #1 Skrevet 21. april 2006 Vet man må være medlem av den norske kirke, men er det noe krav om at de vi velger som faddere må være døpte også? Eller holder det at de står i statskirken?
Anonym bruker Skrevet 21. april 2006 #2 Skrevet 21. april 2006 Hvis de er medlem av statskirken så er det også døpt. Men ellers kan presten også godta folk som ikke er medlem hvis de er kristne.. Vitsen med en fadder er jo at de skal delta i den kristne oppdragelsen og da er det jo litt merkelig å velge noen som ikke er kristne.. Så det sier seg jo selv egentlig.
Mor til et enebarn Skrevet 21. april 2006 #3 Skrevet 21. april 2006 Vi måtte bytte fadder, fordi han verken er døpt eller står i statskirken...
Anonym bruker Skrevet 21. april 2006 #4 Skrevet 21. april 2006 Hvis jeg har skjønt ting riktig trenger fadderen ikke være medlem av statskirka, men må tilhøre et kirkesamfunn som anerkjenner barnedåp. Men de er vel døpt hvis de står i statskirka - det er jo det som er innmeldinga der.
vannmann79 Skrevet 22. april 2006 #5 Skrevet 22. april 2006 Hei. Jeg fikk være fadder for min lille nevø selvom jeg ikke er medlem av statskirken eller noe annet kirkesamfunn. Vet at som fadder så skal man sørge for at barnet blir oppdratt i den kristene tro. Broren min (dåpsbarnets far) er heller ikke kristen, så hvis det skelle bli tilfelle så kommer jeg til å gi barnet samme oppdragelse som jeg vet min bror ville gjort. Men det kommer sikkert an på presten også.
Anonym bruker Skrevet 22. april 2006 #6 Skrevet 22. april 2006 høres ut som dere har missforstått meningen med dåp.. Det er jo for å frelse barnet og gi det en kristen oppdragelse.. De som ikke er kristne kan jo ikke gjøre dette, og hvis foreldrene heller ikke er kristne så forstår jeg ikke hvorfor de døper barnet..
Gjest Skrevet 23. april 2006 #7 Skrevet 23. april 2006 Ehm..jeg forstår poenget med dåp! Kommer fra en kristen familie, men jeg skiller mellom tro og religion. Jeg tror på Gud, men er ikke veldig religiøs av meg. Jeg er selv døpt, og ønsker å døpe barnet mitt for å gi henne et reelt valg når hun en gang skal konfirmeres. Hva hun da velger er meg klinkende likegyldig, men hun skal nå få valget. Det finnes så mange tolkninger av religion, så jeg har ikke tenkt å skape noen debatt om akkurat det, men jeg mener bestemt at selvom man ikke nødvendigvis går i kirken hver søndag må man allikevel kunne kalle seg kristen. For meg personlig har det mer å gjøre med det å tro på gud, enn å være så veldig religiøs. Det samme mener jeg gjelder for en fadder som mener det finnes en gud, som forstår dåpshandlingen, men som ikke nødvendigvis er døpt selv. (kanskje valgte foreldrene dette for han, og han har ikke "behøvd" å døpe seg for å føle at han har en tro.) Samtidig mener jeg at barnet mitt uansett vil få en type kristen oppdragelse da vi bor i et kristent land (og ingen i familien praktiserer andre religioner eller troer) Tross alt bygger vårt verdisystem mye på bibelen. Da ser jeg ikke det at fadderen ikke er døpt som noe harselas med dåpshandlingen.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2006 #8 Skrevet 26. april 2006 jeg er verken døpt eller medlem av statskirken men er fadder på 2 gutter.. kommer mye an på presten som døper barnet..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå