Gå til innhold

Maria24!! Boxette er ikke det samme som bilbag..!


mammmamia **

Anbefalte innlegg

Boxette er noe annet en bilbag med nett vet du..! Og er mye sikrere enn å bruke nett over vognbagen..! Er ikke noe nett på boxetten, barnet ligger fastspent som i et bilsete! Vi har kjøpt bakovervendt bilsete men kommer til å leie boxette pga to lange bilturer i sommer. Ville ikke finne på å bruke sikkerhetsnett, det er for usikkert, men boxette har jeg fått anbefalt av både jordmødre, trygg trafikk og helsestasjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

 

Jeg kopierer her en del av en tekst som står på "babyverden.no":

 

I Norge er både bilsete, bilsikringsnett til bruk med bag og boxette godkjent etter normen R44-03 fra 1998. Mange velger nett sammen med bag for at barnet ikke skal overbelaste ryggen den første tiden.

Likevel anbefaler Trygg Trafikk bakovervendt bilstol, sier informasjonsarbeider Kristin Øyen. Disse har vist seg aller tryggest i trafikkfarlige situasjoner dersom de er montert riktig.

 

Boxette og bilbag er ikke det samme, men det som er likt, er at barnet ligger - og dermed ikke får støtte for hodet ved sammenstøt.. Derfor nevnte jeg både boxette og bilbag i min "appell" til mødrene...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig klar over at bilsete er best, men jeg sendte mail til Trygg Trafikk og de anbefalte helt klart boxette i stedet for bilbag med nett..! Det kommer nemlig ikke frem i "appellen" din at boxette faktisk er godkjent i de fleste andre land enn Norge, noe som ikke er tilfelle med bag m/nett..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom ikke frem nei, det har du rett i. Du sa at Trygg Trafikk anbefaler boxette foran bilbag med nett, men de anbefaler den ikke foran bilstol. Rekkefølgen er vel slik da:

 

1) Bakovervendt bilstol

2) Boxette

3) Bilbag med nett

 

Selv om boxetten er bedre enn bilbag, vil jeg tro at det er et langt sprang mellom boxetten og bilstolen.

 

Man må få bruke det man vil, men personlig ville jeg ikke ha våget å brukt noe annet enn den bakovervendte bilstolen...

 

Håper du har funnet et bra transportutstyr som du stoler på, og lykke til med det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

angående dette med nett og bag eller sete eller boxette.... det er veldig vanskelig. For den som skal kjøre til butikken eller noen kilometer, er det veldig greit med et eller annet sete, også for de minste... Helt klart.

 

Men hvordan er det egentlig - de minste skal ikke sitte så mye i sånne stol-varianter skal de vel? For ryggen? Max to timer i gangen?

 

Vi har slekt langt unna og skal kjøre fra Trøndelag og helt til Nord Norge i sommer vi. Og derfra og helt hjem igjen. Det er langt det. Det er 100 mil hver vei det. Tog går det ikke hele veien, så da blir det 16 timer på buss og tog istedet. Det frister ikke det heller, da kan vi ikke ta det så rolig som vi vil, og med amming og styr, så blir det litt slitsomt å reise "offentlig" så lenge. Jeg ser ikke noen annen mulighet enn å bruke bag og sikkerhetsnett jeg. Det må være det beste for babyen å ligge i bagen. Sove der... slappe av, mellom amming og kjøring...Vi har en sikker og god bil. Og vi skal ta det rolig, tenkte vi.

 

Selvsagt er fly et alternativ, men da får vi mye mindre med oss, og vi vil gjerne ha med oss vogna egentlig... Så små barn på fly - hvordan er DET da????

Nurket er nemlig ikke født enda, og er da sannsynligvis bare litt over to måneder når vi reiser.

Å bli hjemme er det triste alternativet....

 

Noen som har noen som helst slags innspill på dette? jeg er så i tvil om hva vi skal gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal kjøre med nyfødt baby fra nordfra og til BERGEN - tenk på det du! Det er 130 mil! Og vi skal bruke det eneste tenkelige alternativet: Den bakovervendte bilstolen.

 

Du tenker selvsagt på babyens rygg. Det gjør vi alle. Men om bagen er bedre for babyens rygg, er bilstolen det eneste alternativet for å REDDE BABYENS LIV. Sikkerhet må prioriteres foran komfort når babyen er i bilen.

 

Nå reklameres det faktisk her på BIM om en bilstol som kan legges bakover - det står at de er den eneste bilstolprodusenten som har trygg liggefunksjon. Kan være verd å høre med dem? Husker ikke hva bilstolen heter selvfølgelig, for i skrivende stund har Libero overtatt reklameplassen øverst på siden.

 

Når det gjelder fly, er jeg ikke helt sikker. Spør jordmor/barnelege, og ring flyselskapet i tillegg, så får du sikkert utfyllende svar.

 

Lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du tenker sikkert på HTS Besafe IZI sleep.

Men liggefunksjonen er ikke ment i bil. KUN utenfor bilen.

 

Gå inn på hjemmesiden deres å les.

Stolen skal være i sittestilling når den brukes i bilen!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare hyggelig du!!

Men setet ser jo kjempefint ut ellers da. Synd jeg akkurat har kjøpt meg et annet ett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...