Gå til innhold

Hva skjer på besøket hos jordmoren?


Mauameg

Anbefalte innlegg

Hei!

Om noen uker nå skal jeg til jordmoren på Ullevål sykehus, da vil jeg være i uke 19. Det slo meg plutselig at jeg vet faktisk ikke vet hva som skjer på det besøket. Hva slags undersøkelser vil hun foreta, etc.? Noen som kan fortelle meg?

 

Takker for svar :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var på mitt første besøk hos jordmor i går, og ut ifra hva som skjedde meg kan jeg jo fortelle hva som gjøres ved denne konsultasjonen.

 

Jordmor startet med å se gjennom fødselspapirene mine for deretter måle blodtrykket og føre opp dette.

Likeså ble jeg veiet og vekten notert. Vi lyttet etter hjertelyden (og fant den!) og hun kjente etter livmoren og konstanterte at den var på høyde med det terminen min tilsa (litt over 15 uker og da skal visst livmoren være ca 8 cm nedenfor navelen).

På alle besøk hos jordmor skal men ha med urinprøve (morgenurin som er "tatt" ETTER dusjen for å unngå at evt utflod kommer med), denne ble testet for sukker/eggehvite/bakterier.

 

Utover dette lurte hun på om jeg hadde spørsmål av noen slag, om jeg hadde noen plager osv. På mitt spørsmål om vi ikke skulle ta mål av magen forklarte hun at dette ikke ble gjort før i uke 20 (etter å ha lest innlegg fra medsøstre her på BIM tror jeg nok at dette er noe som praktiseres ulikt på de forskjellige helsestasjonene, men vi kan sikkert ta som utgangspunkt at det IKKE er unormalt om det ikke gjøres før den tiden, ihvertfall).

 

Jordmorbesøket var hyggelig; ingen ting å grue seg til :o)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

 

Nå er det like før jeg kommer hjem til Norge (fra Italia), og jeg skal inn i det norske systemet.

 

Jeg vet igrunn ikke hvordan så mye fungerer ennå, så jeg har noen spørsmål. Jeg er 26+5 når jeg kommer hjem og har bestilt min første legetime hos fastlegen min.

 

Hva skjer under første legetime? (Jeg er jo temmelig langt ut i svangerskapet ift. andre når de går til sin førte legekontroll, men, men..;-).

 

Er det legen som henviser en videre til jordmor? (Eller velger man selv jordmor? I såfall hvordan? Nœrmest der du bor, en du har hørt er bra???).

 

Henviser legen til ordinœr ul? (Jeg vil benytte meg av denne selv om jeg er 6 mnd på vei). Hvor blir denne ul'en tatt? Bestemmer legen dette, eller er det opp tilo meg?

 

Leser i inlegget over om fødselspapirene som jordmoren leser gjennom ved første besøk. Hvilke papirer er dette?

 

Går man til sin vanlige fastlege til kontroll, eller er det vanlig å komme i kontakt med gynekologer eller spes. folk? (Har et svangerskap så og si uten store problemer).

 

Blir VELDIG, VELDIG GLAD om noen gidder og svare på dette. Det er sikkert litt komisk for dere hjemme at jeg vet så lite ;-).

 

TAKK!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...