Gå til innhold

trenger hjelp ang.slutte å amme


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja. Det er også viktig å vite hvor gammel barnet er, siden hormonsystemet pusher melken sterkere før barnet er 6mnd.

Du kan knaske peppermynte og ha salvie i maten, og gå med den tetteste bh'n du finner behagelig, da får du kunstig spreng (blir jo borte når bh'n kommer av), og melken går bort fortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at du slutter pga liten melkeproduksjon, da?

Da holder det med å ta bort sprengen. Har du imidlertid mye, så kan det hjelpe å få tabletter av legen når det er så kort tid siden fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei har egentlig nok melk,men har slitt med ammingen siden fødselen. Nå orker jeg ikke mer,kjenner jeg begynner å bli deprimert pga.dette og at det da er bedre å gi flaske og ha det bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da går du enten til legen og får de tablettene (de er knalldyre da, men virker!), eller kutter et og et måltid, ikke mer enn et måltid per tre dager. Ellers for du inniforj... spreng, tilstoppede ganger og en vakker liten brystbetennelse. Lecitin (3 kapsler per dag, helsekost) kan du ta for å hindre tilstopping mens du slutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ammehjelpn her anbefaler ikke disse tablettene, da de ikke virker.. Mange som har gått på de har mista melka, men den har kommet igjen etter endt kur. Da er en på en måte like langt..

 

Jeg gjorde slik da jeg slutta: binde et skjerf stramt rundt puppene døgnet rundt, vent på spreng og pump ut.. Pump bare litt, og bind puppene opp igjen. Vet ikke om du har tenkt å amme mens du reduserer eller kutte amminga tvert- Jeg slutta tvert, og produksjonen gikk fra fullamming til tomt meieri på 14 dager (da fikk jeg en saftig bb inni der da)..

 

Lykke til! Først da jeg slutta å amme fant jeg ut hvor godt det var å være mamma....=))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat slutta å amme jenta mi. Jeg var hos legen og fikk en nesespray( husker ikke hva den heter nå) men det er den samma som man får når man skal øke melkeproduksjonen.

Jenta mi var med pappan sin på fjellet. Og da fikk jeg noen dager fri til å få starta ammeslutt. Nesesprayen synes jeg var helt ok. Det er ingen mirakelkur. Men jeg fikk ikke den helt store melkesprengen som jar har fått av en dag uten amming før. Man skal ikke pumpe seg, for da opprettholder man melken.

 

Og her har det gått over all forventning med ammeslutt. Har ikke vært mye mas eller grining om pupp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig at du har det bra og at du trives som mor.Mislykket amming kan være roten til mye depresjon.Men jeg vil bare nevne noe før du slutter;Flere synes amming er pyton de første mnd(meg selv inkl),men det løsner ofte etterhvert(3-4 mnd)og alt går gradvis lettere.Gjelder selvsagt ikke for alle,men greit å vite.Dessuten er brystet en stor trøst for barnet(dvs mer ro for mor)ved sykdom og tannfrembrudd.Denne infoen er ikke ment som ammepress,men synes det er greit å nevne siden jeg selv var i din situasjon.Nå synes jeg det er kjempe kos.

Vil du likevel slutte og ikke liker pumper, nesespray, binding osv vil jeg foreslå at du gir litt erstatning på flaske, deretter bryst.Gradvis øker du mer og mer i flasken.Til slutt kan du kutte ut helt ett brystmåltid av gangen.Tror det kan være mer skånsomt for barnet å slutte gradvis. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte slutte pga gjentagende brystbetennelse, og fikk tabletter av legen. Det fungerte utmerket, melka var borte etter 3-4 dager. Lykke til! Jeg synes det var helt fantastisk å slutte, og endelig kunne kose meg med gullungen. Bra at du slutter nå før du blir ordentlig deprimert (det ble jeg og angrer på at jeg ikke sluttet før).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...