Gå til innhold

Info om massasjeoljer.


Mille-77

Anbefalte innlegg

Exempel på eteriska oljor som ska undvikas eller användas med stor försiktighet, även utvärtes, under graviditet och amning, därför att de är livmodersammandragande, har hormonell effekt eller rent allmänt hör till de giftigaste:

 

• Gröna kryddoljor: Anis och stjärnanis, backtimjan och vanlig timjan, basilika, dragon, enbär och enbarr, fänkål, isop, malört, mejram, oregano, rosmarin, salvia.

 

• Blom- och örtoljor: Angelika, geranium, blå och romersk kamomill, muskatellsalvia, rölleka. Undvik under graviditetens första tre månader: ros, under graviditetens första fem månader: citronmeliss, under graviditetens första sju månader: jasmin.

 

• Myntaoljor: Grönmynta, pepparmynta, pennyroyal, åkermynta (japansk pepparmynta).

 

• Kryddoljor: Kanel, koriander, kryddnejlika, lagerblad, muskotnöt, svartpeppar.

 

• Exotiska oljor: Atlasceder och virginiaceder, citronella, citrongräs, cypress, frankincense, galbanum, kajeput, kamfer, labdanum, liquidambar. Undvik under graviditetens första fem månader: myrra.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spm: Hvilke oljer må man passe seg for viss man er gravid, og hvorfor??

 

Noen essensielle oljer (aromaoljer) er aktive oljer det vil si at de i verste fall kan være riefremkallende. Ylang Ylang og Rosmarin er i denne kategorien. Er du gravid anbefaler jeg appelsin, lavendel eller nøytral. Alle Shunga oljene inneholder Ylang Ylang.

 

Spm: Ang oljer til gravide - er det generelt over hele kroppen? Eller er det bare lokalt rundt mage og underliv ?

 

Over hele kroppen, oljene går i sirkulasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål... Kanskje det er dumt, men...

 

Disse oljene vi skal holde oss unna er basert på forskjellige ting som vi vanligvis spiser. (eks. sitronmelisse, anis, basilikum, rosmarin osv.) Er det forskjell på hvilken virkning det gir dersom man spiser det enn når det er brukt i oljer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan så si. Jeg hang meg litt opp i at man ikke skulle bruke peppermynte. Da kom jeg liksom nettopp fra butikken, etter tips på babyverden sin side, skulle hjelpe mot svangerskapskvalme.

 

Grunnen til at jeg la inn denne info'n var pga en diskusjon i en annen tråd. Jeg har ikke så mye peil, men eteriske oljer er jo veldig konsentrerte. Skal til vanlig ikke brukes rett på huden o.l. Antar at det man får i seg via mat (tenkte på kremer, såper, parfyme etc) ikke kommer i nærheten av samme styrke, så da kan det ikke gjøre noe. Hehe, men satte peppermynte teen inn i skapet, det kan få vente litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...