Rasko Skrevet 20. april 2006 #1 Skrevet 20. april 2006 Ja, for jeg er vel ikke den eneste som av og til gir meg i kast med bøker som viser seg å ikke fenge i det hele tatt? For eksempel har jeg begynt på "Mysterier" av Knut Hamsun 2 ganger, men aldri vært i nærheten av å fullføre den. Og "Halvbroren" av Lars Saabye Christensen kom jeg aldri i gang med. Tror jeg leste 50 sider eller så, og tenkte at dette gidder jeg ikke. Og etter å ha lest "Pynt" tenkte jeg at Torgrim Eggen skriver veldig bra, men "Trynefaktoren" ble liggende etter 30-40 sider. Joda, jeg liker godt å lese bøker og har selvfølgelig favoritter, men denne tråden er ment for bøkene som ikke fenget. Hvilke bøker har dere begynt på, men ikke lest ferdig?
Anne-B. Skrevet 20. april 2006 #2 Skrevet 20. april 2006 Jeg begynte på Isabel Allendes "Åndenes hus" i høst, men fikk bare lest halvparten fordi jeg glemte andre delen av boka hjemme hos mamma (datra mi reiv av permen, og da falt den fra hverandre). Men likte boka da, så den hører vel strengt tatt ikke med her da Prøvde meg på "Silmarillion" av Tolkien i 8. klasse, men blei for tungt. "Nåde" av Linn Ullmann har jeg også prøvd meg på, men jeg liker ikke hennes måte å skrive på.. Gav henne en sjanse til med "Et velsignet barn", men niks. Leste riktignok ferdig boka, men. Ellers så tror jeg at jeg har lest ferdig de aller fleste bøker. Jeg håper alltid at de tar seg opp om de er dårlige i starten. Har noen lest "Bakgård" av Ari Behn? Jeg veit ikke hva jeg syns om den boka, egentlig.
Pita81 Skrevet 24. april 2006 #3 Skrevet 24. april 2006 Kommer aldri til å komme meg gjennom "Prosessen" av Kafka, og jeg har faktisk aldri klart å komme gjennom den første Ringenes Herre-boka. Får en del pepper for det:-)
Makka Pakka Skrevet 25. april 2006 #4 Skrevet 25. april 2006 Som så mange andre så klarte jeg bare å lese de 20 første sidene av Sofies verden. Har heller aldri klart å gjennomføre Ringenes Herre og Prosessen av Kafka. På samvittighetesn har jeg også en del krim-bøker som jeg har liggende halvleste rundt om i huset.
sjefen Skrevet 26. april 2006 #5 Skrevet 26. april 2006 Sofies verden kom jeg omtrent halvveis i. Skulle liksom bli ferdig, men den boka synes jeg ikke var vaert tiden, saa da kuttet jeg ut resten. Snorre leste jeg ogsaa halve av. Vi hadde en versjon paa litt gammelnorsk aktig, og hvis jeg ble ferdig skulle jeg faa en fin ny versjon av pappa. Dette er sikkert 20 aar siden, og bokmerket ligger fremdeles der jeg kom :-) Dyp av Henning Mankell leste jeg ut, men den var ikke verdt det. Kjedelig. Ellers saa har jeg en haug med boeker paa nattbordet som jeg leser paa, og noen av dem har ligget lenge, men jeg har ikke tatt avgjoerelsen om aa gi opp enda :-)
M77;)) Skrevet 26. april 2006 #6 Skrevet 26. april 2006 Ut og stjele hester og vindens skygge. De bøkene som "alle liker"..... Sofies verden og halvbroren likte jeg igrunnen godt.
Pias Skrevet 26. april 2006 #7 Skrevet 26. april 2006 Jonathan Strange og Mr Norrell av Joanne Harris (?) er ei tjukk bok som jeg ga opp (det gjorde svigerinnen min også). Ei bok jeg heiv i veggen flere ganger, men til slutt greide å lese, er The Magus (magikeren) av John Fowles. I ettertid en av de sterkeste bøker jeg har lest. Har også strevd med Hamsun og Vesaas.
Raffna Skrevet 2. mai 2006 #8 Skrevet 2. mai 2006 Jeg kom meg til slutt gjennom Halvbroren og Vindens skygge, men vil ikke anbefale dem til noen (selv om "alle" elsker dem). Godt å høre at det ikke bare er meg... Ellers har jeg bestemt meg for å lese Don Quijote, men er bare kommet et par kapitler på vei... sliter!
Vero76 - 30.11.05 Skrevet 5. mai 2006 #9 Skrevet 5. mai 2006 "Forføreren" av jan Kjærstad. Trur eg har prøvd fem gongar, men kjem ikkje lenger enn til side 30 før eg gir opp.
Piri Skrevet 7. mai 2006 #10 Skrevet 7. mai 2006 Ringenes herre, faktisk....nesten så jeg blir flau, men jeg sovner alltid under filmene også...
Chanelle med ♀♂♂♂ Skrevet 8. mai 2006 #11 Skrevet 8. mai 2006 "Engler og Demoner" (Begynte på den, men så kom minstemsnn;) "Ringenes Herre"....Må være den eneste i verden som IKKE liker den boka!! Synes den er urteit, og sinnsyk tung å lese. Blir hisseig av den! -men like filmene, da!
panama Skrevet 9. mai 2006 #12 Skrevet 9. mai 2006 "Mysterier" av Hamsun, "Prosessen" av Kafka har eg prøvd meg på fleire gonger det same med "Juvikfolket" av Duun, men dei får nok kanskje ein ny sjanse, sidan dei likevel står i bokhylla;)
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2006 #13 Skrevet 10. mai 2006 Ulysses av James Joyce - har lest de første 30 sidene fem ganger. Nå sliter jeg med Fars hus av Adelheid Seyfarth. Tung tekstoppbygning og flyktende historie nå etter 100 sider. Vurderer å gi opp.
Miss Impatient Skrevet 12. mai 2006 #14 Skrevet 12. mai 2006 Kom meg halvveis gjennom Isfolket-serien, har forsøkt flere ganger å fullføre, men detter liksom bare ut hver gang... fikk den i 18 års gave, nå er jeg 26.... Har heller ikke kommet meg gjennom forføreren av Jan Kjærstad, den fenget bare ikke. Ellers så begynte jeg på Historikeren, men den er 900 sider lang, så jeg la den tilbake i bokhylla til sommerferien kommer og eksamensperioden er over!
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2006 #15 Skrevet 30. mai 2006 Uff, ja, en del av klassikerne har jeg slitt med.. Kafka- Odysseen Sofies verden Traff ikke meg i hele tatt. Har nok litt tungt for det..... hihi
Seneida Skrevet 31. mai 2006 #16 Skrevet 31. mai 2006 "Angels and Demons" av Dan Brown er en av de få bøkene jeg har droppa fordi jeg syntes den var elendig. Det er jo en bestseller men smaken er som baken. "Middelmarch" sliter jeg med, må vel innse at jeg aldri blir ferdig. "The Honorable School boy" (Le Carre) var så kjedelig at den ble lagt på hylla. " The Little Friend" (D. Tart)...ser mørkt ut. Skjønner jo de som sliter med Ulysses, det er ingen skam nei. Har ikke hatt mot til å prøve selv enda...
Gjest Skrevet 8. juni 2006 #18 Skrevet 8. juni 2006 Sliiiiiter med Thomas Pynchon, Mason&Dixon, og har aldri klart Ayn Rand, Atlas Shrugged, uansett hvor kultfigur dama er.
brooklyn Skrevet 11. juni 2006 #19 Skrevet 11. juni 2006 sukk..har studert litteratur i ulike land og samme bøker går igjen på listene....Og jeg klarte ikke lese noen av dem.. Don Quiote (gjorde nytt forsøk da jeg var gravid, men klarte ikke å utsette min sønn for torturen) Ulysses (leste de første 10 sidene. om og om og om igjen. Fenger bare ikke) og ellers alt annet av James Joyce Odysseen og Illiaden. Blæh. (jeg er kongen av cliff notes!) ellers måtte jeg kapitulere på sofies verden, ringenes herre, hobbiten, bibelen, og ellers alt av spion-romaner som min elskede drar med seg hjem...Og vindenes skygge har jeg bare lest halve av..er ikke så giret på å lese resten akkurat nå..
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2006 #20 Skrevet 12. juni 2006 Enig med deg.. hehe.. Vi sliter nok med det samme. På min liste har jeg Don Quiote (trist, siden den er kåret til verdens beste roman... fatter bare ikke hvorfor jeg..), Haiene, Sofies verden, og en bok på engelsk som ble for vanskelig å lese.. (the impressionist)
Marengs Skrevet 24. august 2006 #22 Skrevet 24. august 2006 "Zen og kunsten og vedlikeholde en motorsykkel" Har begynt på den et par ganger, men den fenger meg bare ikke.
Mamma til bollekinn :) Skrevet 21. september 2006 #23 Skrevet 21. september 2006 Har Sofies Verden både i bok og på lydbok, men har aldri kommet meg gjennom noen av dem, ikke orket jeg se tv-serien eller filmen heller. Ringenes Herre er absolutt ikke min smak og sovna på kino i løpet av både nr to og nr tre av filmene (nattvisninger men interessen var der bare ikke) The Little Friend av Donna Tartt har jeg begynt på et par ganger, og jeg SKAL fullføre den en dag. Første boka hennes, Den Hemmelig Historien, er yndlingsboka mi, så jeg MÅ da kunne komme meg gjennom andre boka hennes? Hellemyrsfolket skjønte jeg nesten ingenting av siden mye er skrevet på dialekt, samme med A Clockwork Orange. Mye er skrevet i 'kode' liksom, og man skjønner ikke hva halvparten av orda betyr før halvveis i boka. DET gidda jeg ikke. Siden så mange sa Don Quiote så kikka jeg på den i bokhylla til mamma, så hvor stor den var og tenkte 'næh, kanskje ikke' hehehe Sataniske Vers av Salman Rushdie var for tung for meg da jeg skulle lese den da jeg var 16, så den fullførte jeg heller aldri.
labine Skrevet 22. september 2006 #24 Skrevet 22. september 2006 silmarillion av tolkien har jeg prøvd meg på men ikke kommet gjennom...og så begynte jeg på parfymen - skrevet av en fransk forfatter jeg ikke husker navnet på - da jeg gikk på ungdomsskolen som jeg aldri kom meg gjennom. Har en mistanke om at jeg ikke var gammel nok for den da, men jeg tror jeg skal prøve på nytt nå om jeg finner den igjen.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2006 #25 Skrevet 21. november 2006 Jeg ble heller aldri ferdig med Ringenes Herre, så jeg var glad da filmene kom. (liker ikke å lese bøker hvor jeg har sett filmen. Synes det er bedre å lese boka først). "Enke for et år" av John Erving og "Sataniske vers" av Salman Rushdieble aldri fullført.. -men jeg har ikke gitt helt opp....så kanskje en dag..... Sofies verden likte jeg også godt, dessuten leste jeg den da jeg tok ex. phil. og det gjorde det enklere å få med seg filosofi historien...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå