Gå til innhold

Har sjefen min lov til å gjøre slik???


♥Jente03-Gutt06♥

Anbefalte innlegg

Har ikke så veldig mye peiling på akkurat dette. Men jobber i en bokhandel, da jeg begynte der for 2 år siden skrev vi kontrakt på 60% stilling. En av min arb. kolega gikk ut i svangerskaps perm, og jeg ble tilbydd hennes stilling på 100% som vikar til hun var tilbake. Takket ja til tilbudet og vi skrev ny kontrakt. Så etter en tid ble jeg selv gravid, og greier ikke stå på jobb så mange timer av gangen. (pga ryggen og hofta)Vurderer å gå å få en sykemelding på 50%.

 

Hun kom å slengte i ansiktet mitt at vi kunne redusere arbeids stillingen min om jeg vill det. Ble egentlig litt paff! Om jeg sykemelder meg 50% er det jo ikke arbeidsplassen som bateler ut de 50%, men trygdekontoret.

Så hvorfor sier hun dette da?

 

Eller har jeg missforstått helt her?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja hun har jo lov å spørre:)

 

vel det er jo gunstigere for deg å bli sykemeldt så da får du jo heller gjøre det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver betaler de 16 første dagene, etter det er det trygdekontoret som betaler....Gå IKKE med på å redusere stillingen din!!!!! Da vil du få svi når du skal ut i morsperm!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har skrevet kontrakt på 100% stilling, da må hun forholde seg til deg som om du er 100% uansett vikar eller ei! Skjønner heller ikke hennes problemstilling,etter 16 dager betaler jo trygdekontoret dine sykepenger!

Vil absolutt ikke være gunstig for deg å redusere din stilling, så ikke gå med på det! Det er hennes ansvar som arbeidsgiver å legge tilrette arbeidet for deg!

Det finnes så mange rare sjefer rundt omkring, og gravide er yndet å plukke på!

Lykke til og stå på krava!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Kan ikke forstå at hun har lov til å gjøre dette?! Du må iallefall ikke gå med på det. Det er arb giver som betaler de 14-16 første dagene om man blir sykmeldt, men etter det er det trygdekontoret som tar over. Men du har jo kontrakt på 100% så det må du holde på :) Går utover deg og fødselspengene du får dersom du går ned i 50%. Får jo utbetalt bare 50% da. Stå på krava :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke jeg svare på, men jeg tror ikke hun har lov til å gjøre alvor av det. Det er ganske strenge regler for slikt. Dersom du trenger å jobbe mindre må du som du sier selvfølgelig sykemeldes. Sjefen din kan ikke gi deg mindre stillig dersom dette ikke er noe du ønsker selv. Arbeidsgiver må betale de to første ukene du er sykemeldt, men etterpå er det trygdekontoret som betaler.

Jeg håper at sjefen din også ble litt "paff" og snakket uten å tenke særlig.

 

Lykke til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for raske svar!

 

Har forstått rett om at det ikke er arb.plass som betaler men trygdekontoret etter 16 dager. Mente dette var riktig men var selvfølgelig ikke 100% sikker.

 

Og at hun ikke kunne redusere arbeids stillingen min. Snakket med henne om dette i dag. Å fortalte at jeg hadde tenkt på å sykemelde meg 50% pga at jeg ikke klarer å stå en hel dag på jobb. Enkelte dager sitter jeg i sofa og venter til klokken blir 11.30 begynner 12, og går til 20. Når jeg da kommer hjem, sitter jeg ett par timer i sofa før jeg steller meg, og legger meg. Er helt ferdig da. Det sier seg selv at dette ikke går i lengden. Skal innom lege neste uke, så det blir nok sykemelding..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, for å gjøre det helt klart her:

 

1. ved svangerskap bortfaller arbeidsgiverperioden, det vil si at arbeidsplassen får igjen penger også for de 16 første dagene. de taper ingen penger på at du er gravid sånn sett.

 

2. Arbeidsgiver er PLIKTIG til å tilrettelegge arbeidet slik at det er forsvarlig for både deg og babyen å være på jobb. dette gjelder både fysisk og psykisk stress.Hvis ikke det er mulig for arbeidsgiver å gjøre dette får du såkalte svangerskapspenger. det vil si at du er fritatt fra arbeid, jobber ikke, er hjemme, og trygdekontoret betaler ut disse på lik linje med sykepenger (som du får hvis du blir sykemeldt).

 

3. du har kontrakt på 100 % stilling. da er den gamle stillingsprosenten din IRRELEVANT! den er faktisk ikke et tema lenger. du er ansatt i 100 % stilling. Om du bli enig med din lege om 50 % sykemelding, eller 100 % for den saks skyld, er noe arbeidsgiver ikke kan si noe på!

Hvis vikariatet ditt går ut før du går ut i permisjon bør du snakke med arbeidstilsynet eller fagforeningen slik at du får vite nøyaktig hva du har krav på. Men som jeg har skjønt det går ikke vikariatet ditt ut før du går ut i fødselspermisjon. Så du står trygt, med begge beina plantet i jorda, og arbeidsgiver har ingenting hun skulle ha sagt.

 

4. du skal være klar over at disse tingene som arbeidsgiver har sagt til deg er rett og slett regelstridige.

 

Jeg har måttet sette meg inn i disse tingene da jeg er midt oppi en lignende konflikt med min arbeidsgiver.

er det en ting jeg har fått med meg er det at vi gravide er beskyttet fra topp til tå og så må arbeidsgiver forholde seg til dette :-)

 

Stå på jenta mi, det gjør jeg!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slutter meg til alle over:

 

Arbeidsgiver har IKKE adgang til ensidig å endre stillingsprosenten din til 50%. Dette er fordi dere har en avtale om at du skal jobbe 100%. Det samme ville ha gjeldt dersom du ikke var gravid - avtalen gjelder.

 

For å endre stillingsprosenten din må dere inngå ny avtale - eller arbeidsgiver kan gå til (delvis) oppsigelse. Dette siste krever imidlertid saklig grunn, jf arbeidsmiljøloven § 15-7(1). Graviditet eller sykmelding ifm med graviditet er IKKE saklig grunn, dette følger ordrett av arbeidsmiljøloven § 15-9(1). Endring av stillingsprosenten krever følgelig at du samtykker i dette. Og det bør du for all del ikke gjøre!

 

Arbeidsmiljøloven finner du på http://www.lovdata.no/all/nl-20050617-062.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ARBEIDSGIVER SKAL IKKE BETALE DE FØRSTE 16DAGENE SÅ LENGE FRAVÆRET ER SVANGERSKAPSRELATERT. Derfor spiller det ingen rolle for arbeidsgiver økonomisk om du er sykemeldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...