Gå til innhold

Myten om å legge seg ned dersom vannet går og hodet ikke er festet.


Meg, J & L

Anbefalte innlegg

Var på kurs i går.. da sier plutselig jordmor; ja, da har vi vel gått igjennom det meste... Åhh; ja, kan jo bare si det; at nå trenger dere ikke sykebil lenger dersom vannet går. '

Jeg: Selv om hodet ikke er festet??

Jordmor: Ja, selv om hodet ikke er festet.

En annen spør: Kan man gå rundt å pakke osv da?

Jordmor: ja, altså..man skal alltid ringe føden dersom vannet går. Så kan du jo høre hva de sier til deg i telefonen da. Men du trenger jo ikke overdrive. Men de fleste steder har de i hvertfall sluttet med å hente deg i sykebil dersom vannet går.

 

- så jenter... de har vel funne ut at det ikke er farlig da??? Tenkte bare å meddele informasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spurte tilfeldigvis om det å legge seg ned når hodet ikke er festet hos jormor (i Oslo) i dag, fordi jeg allerede hadde hørt at det ikke gjelder lengre. Hun sa at det burde man fortsatt gjøre, men ikke overdrive da, men finne telefon legge seg ned og ringe føden og høre hva de sier... men opplever allle svar en får kommer an på hvem en prater med -ikke lett å prøve å gjøre det rikige da :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg spurte legen min om dette i går, å han sa jeg skulle legge meg med pute under rompa, å ringe sykebil...

 

rart at det skal være så forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ver en jm på sykehuset som sa det til meg.

Er det noe jeg har fått bekreftet flere ganger i dette svangerskapet så er det at jordmødre er 100 ganger mer oppdaterete enn leger.

Så hvis jm sier en ting som har med graviditet og en lege sier noe annet hører jeg på jm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette skjedde faktisk meg i natt.....vannet gikk og jeg visste ikke om hodet var festet, siden det ikke var det på siste kontroll som var for 1 1/2 uke siden. Jeg ringte Ullevål og forklarte saken. Fikk beskjed om at jeg kunne pakke bagen og reise på sjekk, trengte ikke å ligge. Men at dersom de fant ut at han ikke var festet kom de til å beholde meg på sykehuset til han hadde festet seg, og at jeg da måtte ligge ganske mye, men kunne gå på do etc... Men det var visst ikke så strengt lenger om det tidligere har vært, spesielt hvis han lå i hodeleie.

Nå hadde babyen min heldigvis festet seg så jeg slapp ut igjen med en gang.....sitter nå og venter og håper på rier, hvis de ikke kommer i løpet av natta blir jeg satt igang i morgen kl 9! Skummelt og spennende!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hodet til ungen min er ikke festet,og jeg fikk beskjed om å ringe ambulanse og legge meg ned etter at vannet har gått.har noe med at navlestrengen kan falle ned å komme i klem!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannet gikk her palmesøndag og hodet var ikke festet, så jeg ringte vakthavende jordmor og hun sa at jeg bare kunne dusje og spise frokost før vi dro til sykehuset. På sykehuset fikk jeg samme beskjed, men jeg kunne la være å gå i trappene før hodet var festet. Utover det brydde de seg ikke om det. Alt vannet gikk jo ikke med en gang, og hun ene jordmoren sa at EN gang i hennes tid som jordmor student hadde de opplevd at navlesnoren kom rundt halsen til babyen da vannet gikk og hodet ikke var festet - men da hadde også moren 5-6 cm åpning når vannet gikk.

 

Vannet gikk hos meg kl 6 om morgenen - og hodet var festet da de sjekket meg om kvelden. Før det lå det veldig høyt! Men det er selvsagt irriterende at man ikke har lik praksis overalt.

 

Lykke til alle sammen, det er en merkelig følelse når vannet går... Hos meg tok det 100 timer fra vannavgang til gutten vår ble født og det kom vann stadig vekk... Så en BLEIE er faktisk tingen den første tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen myte... faren er jo at navlesnoren skal komme frem og iklem, og at det kan være farlig skjønner vi alle. Men det er ikke sikkert at det er så sannysnlig hvis man i utgangspunktet har hodeleie, men ikke er helt festet. Jeg har tverrleie og har fått streng beskjed om at navlesnoren ligger mellom fosteret og livmorhalsen og at jeg må legge meg ned med en gang hvis vannet går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å få det sagt så ville jeg bare dele mine opplysninger med dere alle...hva som er rett og ikke har jeg overhode ikke uttalt meg om!

 

Det spørs vel kansje hvem man spør? Spør man unge nyfaglærte, får man sikkert høre "det nye", mens "gamle" jordmødre/leger som har gjordt dette i hundre år vil vel svare det samme som de ALLTID har gjordt! Men skal være enig i at jeg heller hadde hørt på en jordmor enn en lege når det gjelder fødsler!

 

- Bortsett fra at min jordmor faktisk er "gammel". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...