Gå til innhold

Mange som skalle kalle jenta si...


♥Koseklumpen-3 barnsmor♥

Anbefalte innlegg

...Lea/Leah? Leste noe om at det var et kommende populært navn? Synes det hadde passet fint på jenta vår (hvis vi får jente). Hun/ han blir mulatt, og da er det ikke så praktisk å kalle han/hun noe norrønt når vi ringer hjem til svigerfamilien.. Forslagene mine er foreløpig:

 

Gutt:

Alvin

Lucas

Leon

Sebastian

 

Jente:

Leah

Sabine/Sabina

Amelia

Neyah

Maya

Maribell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leah er kjempefint, men jeg syns Leija er finerene.

Og det er så mange som heter det nå, så jeg syns det blir litt kjedelig. Her er det mange mellom 0 og 8 som heter Leah.

 

Av guttenavnene liker jeg alle godt utenom Sebastian, syns det er litt kjedelig. Jentenavnene Neyah og Maya er kjempefine. Neyah spesielt vakkert.

India liker jeg også veldig godt, selvom det ikke står på listen din. :)

 

 

Digresjon, hvorfor bruker du ordet Mulatt? Selv blir jeg litt støtt av det, det er like negativt ladet som neger for meg. Men det er mulig jeg er hårsår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lea er jo veldig pop pga kongefamilien. blir litt teit av akkuratt den årsaken.

 

Jeg syns lucas er det fineste av alle de bibelske navna som er populære om dagen, veldig søtt, men allikevel med en litt macho klang. Ellers er jo alvin ganske kult. Leon blir det litt for mange av på dusinet om dagen og sebastian er i søteste laget etter min mening.

 

Maya er kjempefint, sabina er fint med a, men litt rart å uttale på norsk med e endelse. Amelia er et absolutt nydelig navn. Med Neyah kan det bli problematisk for et mulatt-barn identitetsmessig i og med at hun dermed vil bli sett på som mindre norsk av andre. Maribell er et navn jeg ikke har hørt mye før men som jeg falt litt for når jeg leste det nå, søtt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leah er veldig pop om dagen ja, men tror ikke det har noe med kongefamilien å gjøre, men fordi det er et nydelig navn! Gir en kommentar til alle navnene dine jeg;) Altså; jeg rangerer ikke, gir bare kommentar..:)

 

Alvin- likte det litt jeg, syns det var kult!

Lucas- bedre skrevet som Lukas. Nydelig navn!

Leon- helt greit..

Sebastian- Veldig pent navn!

 

Leah- nydelig!

Sabine/Sabina- helt greie..

Amelia- også ufattelig nydelig!!

Neyah- ble for utenladsk for meg. For uvanlig..

Maya- veeldig pent!

Maribell- aldri hørt det før, men jeg likte det!:) Søtt(kanskje litt for søtt) og vakkert!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Lea (på denne måten er best...) Synes det er et nydelig navn! Likt det i MANGE år, og ennå ikke blitt lei:) Et av de finere... Er sikkert litt populært, men ikke for ille! Ville gått for det:)

 

Alvin er søtt:) De andre er ikke helt min stil... Litt kjedelige/merkelige...

 

Sabine/Sabina synes jeg ikke så mye om... Amelia er ganske pent...

 

De andre nevnte er jeg ikke for glad i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe fine guttenavn dere har kommet frem til! Liker kanskje Lucas litt bedre enn de andre, mens Sebastian er det første jeg ville valgt bort.

 

Jentenavnene er jeg litt mer usikker på. Synes Maya er kjempefint, og Amelia er også fint. Leah synes jeg er litt svakt og kjedelig. Sabine klinger ikke helt bra i mine ører, Neyah ble litt uvant, men kan fungere. Maribell er jeg ikke så glad i, uten at jeg helt klarer å si hvorfor.

 

Jeg ville valgt Lucas hvis gutt og Maya hvis jente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må bare kommentere at Lucas er mye mer populært enn Leon, og at det ikke er særlig mange Leon'er per dusin. Det var 109 gutter som fikk navnet Leon i fjor, og da kan ikke navnet karrakteriseres som veldig vanlig. Lucas/Lukas ble gitt til 271 gutter i fjor, noe som gir en 25 plass på poppisstatistikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tenkt slik om ordet mulatt, da alle i miljøet jeg er i (som er mange afrikanske og norske) bruker den omtalen. Tror vi nordmenn er litt redde for å bruke beskrivelser av andre raser mer enn de med annen rase er redd for å bli omtalt slik. Synes det høres rart og langt ut å si "hvor mor er norsk, og far er afrikansk", eller "blandet". Men for all del, finnes det en betegnelse som er "bedre" så er jeg åpen for det. Beklager om jeg har støtt noen. Det var overhodet ikke meningen.

 

Og når det gjelder å ha et navn som gjør at man føler seg mest norsk, så er ikke det grunnlaget for navnvalg hos oss. Vi føler ikke det har noen hensikt å fjerne det etniske ved en person som har foreldre fra to forskjellige land (mrk.land, og ikke hovedsaklig kultur). Selv om barnet bor her i Norge og vil bli mest påvirket av det norske samfunnet, så ønsker vi å ta vare på den følelsen av at man har en tilhørighet i et annet land også. Vi kommer til å være mye i begge land, og derfor må vi tenke gjennom hvilket navn som er mest universelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...