Gå til innhold

hva slags stønad har en krav på?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det noen her som vet om en får både engansstønad å fødselspenger? har fått så mange forskjellige svar, så er veldig usikker på det. Noen sier man får begge deler mens andre sier at man bare får enganstønad så lenge man ikke får fødselspenger. Noen som kan gi meg et bedre svar her på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, en får enten fødsels penger eller engangstøtten.Jeg har ikke jobbet så jeg får engangs støtten.Men har en tjent lite kan det av og til lønne seg å ta i mot engangsstøtten i stedet for fødselspenger.Engangstøtten er vel på ca.33000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte på det samme som du og skjekket det på internett. Der stod det at de som ikke har hatt inntekt de 6 siste månedene før fødsel, får en engangs stønad på ca 30 000. Men hvis du har vært i jobb og hatt inntekt, får du fødselspenger. Det er din lønn i 10 måneder og eventuellt da 80% av lønnen din de to siste månedene. Noen velger jo bare å ta permisjon i 10 måneder, men man har mulighet til å ta permisjon i 12 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lest at en har krav på perimosjon i to år,men da det siste året uten lønn.Da må en jo regne på hvor mye en taper på å være hjemme.En sparer jo barnepass og så får en kontantstøtte,hvis en ikke har barnehageplass.Opp til hver enkelt å av avgjøre.Ville bare neven det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan ha perm i 12 mnd ja, men man får da 80% alle de 12 mnd, ikke bare de to siste. (Valgte det sist gang).

Og dersom man jobber får man velge om man vil ha fødselspenger eller engangsstønad. Dvs det lønner seg å velge engangsstønaden dersom en tjener mindre enn 3000 kr mnd etter skatt..

Alt ordner seg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...