Gå til innhold

Høy puls?


RagaMuffinBaby

Anbefalte innlegg

jeg får veldig fort veldig fort veldig høy puls, gjerne opp i 120 selv om jeg sitter helt rolig. Noen ganger våkner jeg om morgenen med høy puls, og får det nesten alltid når jeg spiser. legger meg ofte ned for å få ned pulsen igjen. Var hos legen i går og tok EKG, og den så normal ut. tok også blodprøver for stoffskiftesykdommer. Legen syntes det var merkelig, så hun henviste meg til spesialist, som jeg skal se på tirsdag da vi skal på ultralyd på sykehuset. jeg skjønner ikke hva det kan være, synes det er ekkelt. noen som har erfaringer med noe liknende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Plaget av det selv. Tok en stoffskifteprøve sist hos jordmor som jeg ikke får svar på før den 4.mai. I tillegg har jeg stressrelatert høyt BT. Disse to plagene + kvalme i forbindelse med jobben, har ført til sykemld. Har såkalt "kontortrykk", og pulsen raser med en gang jeg setter mine føtter hos JM. Har det best i min egen "boble" i hjemmemiljøet, og har dessuten en stor oppgave igjen før jeg er ferdig på skolen i juni. Eneste jeg vet er at man lettere kan ha høy puls som gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker også at pulsen øker i enkelte situasjoner, uten at det er noe fast mønster. Vi får mer blod i kroppen, øker vekten, det blir tyngre å drive kroppen. Kanskje det kan forklare noe av det? I tillegg har jeg litt høyt blodtrykk, og har egentlig satt det i sammenheng med det.

 

Men når alt kommer til alt så aner jeg virkelig ikke. Det er jo så mye rart som skjer i kroppene våre mens vi er gravide, og kanskje er det slik at vi ikke er flinke nok til å lytte på signalene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har LAVT blodtrykk, og det er veldig tydelig at pumpa setter inn ekstra titt og ofte. I stressede situasjoner, hvis jeg blir varm, hvis jeg har spist, ved litt ekstra anstrengelser som å gå opp en trapp mm. Og, jeg er i god form! PLages i tillegg av endel ekstraslag, dette merkes veldig godt og jeg ser ingen sammenheng i når de kommer. Skal også til ekstra utredning på sykehuset 27/04 så får vi se hva de finner ut.

Hjertet jobber ekstra, det er mer blod som må pumpes rundt i kroppen -Og jeg føler eksrtaslagene ofte når jeg sitter stille.- Tenker at det enten er stressrelatert, eller at BT er lavt slik at det dobler seg for å øke takten..

 

Men, det har vært MANGE innlegg om dette temaet soden jeg ble gravid her, så du er ikke alene!

 

Hormonene er på styr, nyrene jobber ekstra. Binyrene våre skiller ut adrenalin og det kan hende at det kommer i litt økte doser ifht vanlig. Dette er jo kroppens "alarmberedskap" som setter igang kroppen automatisk.

 

Så, det er sjelden det er HJERTET det er noe galt med. Heller andre mekanismer som fungerer i kroppen -Og det re MANGE:o)

 

Legesekretæren -Som har lest mye om temaet pga egne plager..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leste i boken til Gro Nylander "På vei" at pulsen hos gravide normalt øker med 15 slag i minuttet, allerede fra tidlig i svangerskapet, så det kan jo være noe av forklaringen. Ellers er det også absolutt mulig å påvirke pulsen selv hvis man fokuserer sterkt på det og er engstelig: Stress/engstelse øker jo pulsen og setter kroppen automatisk i beredskap. Prøver vel egentlig å si at det ikke trenger å være noe i veien i det hele tatt. Men det er uansett fint at legen tar det alvorlig og får det sjekket ut. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for gode svar! Spesielt godt å høre andre forklaringer enn at det er hjertet det er noe feil med... jeg har lett for å stresse og være engstelig, og er egentlig vant til å fort få høyere puls, så det er nok litt av grunnen, men det har liksom blitt så mye oftere og mere nå. gleder megt il å få det undersøkt. fortsett gjerne å del erfaringer dere andre som har noen også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...