Gå til innhold

Hvorfor diagnose ADHD????


Gjest

Anbefalte innlegg

Har dere tenkt noe på hva er årsaken til at mitt barn har ADHD?

Jeg har en gutt som ble 5 år i går. Han fikk diagnosen sommeren 2005.

Han hadde en tøff start på livet og det er mest sansynlig at det er det som er årsaken til hannes ADHD.

Han hadde ikke fått næring i svangerskapet og var bare 1438 gr ved fødsl. Han ble tatt med akutt keisersnitt 6 uker før termin. De måtte gjennopplive han i 7 minutter før de klarte å legge tuben inn.Det gikk ytterlige 20 minutter før pust og hjerte fungerte tillfrdstillende. Han hadde også ei lita hjerne blødning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er overbevist paa at grunnen ene barnet mitt har adhd pga farens bruk av kokain rundt tiden han ble unnfanget (han sa han hadde sluttet da jeg traff han, men det var ikke sant, fant jeg ut senere)

 

Jeg tok opp dette med psykologen som foerst testet gutten min, og hun sa at det er noen forskere som mener at fars bruk av enkelte "midler" kan skade barnet ogsaa. Ikke bare morens bruk av div. under svangerskapet.

Selv har jeg aldri roeyket eller brukt stoffer hverken foer eller etter at jeg ble gravid.

 

......saa ja, jeg har iallefall gjort meg opp min mening om hvorfor et av mine barn har denne diagnosen.

Men jeg kan ta feil, selvsagt. Det finnes jo sikkert mange grunner til at barna blir saann", -men jeg ser iallefall ikke bort fra at enkelte har det pga dette.

 

Det er jo forresten beviser for at de fleste adhd barn er barn av roeykende moedre. Saa jeg tror det er mye vi ikke vet mht adhd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har fått diagnosen adhd/add.

verken faren eller moren min brukte dop eller røyka. om pappa drakk rundt min unnfangelse så var det ikke noe mer enn normalt...

mamma drakk ikke, og hadde et normalt svangerskap og jeg ble ikke født for tidlig.

ingen kjente tilfeller av adhd i min familie.

men søstern min kjente seg igjen i symptomene, så hun har kanskje en svak form for adhd, har ikke bitt testet.

pappa haddesvak dysleksi og lærevansker, men ingen kjente symptomer på adhd..

 

så hvorfor jeg har det aner ikke jeg...

om dattern min har det er det jo pga hun har arvet det av meg. (hun er bare 7 måneder så vi vet ikke noe om det enda.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er psykolog og har i flere år jobbet med barn og voksne med ADHD, tenker jeg kan bidra med litt faglig info:

 

Man kjenner ikke de eksakte årsaksmekanismer bak ADHD-problematikker, men forskning viser at det kan dreie seg om (1) arvelige faktorer ("ligger i genene" så og si), (2) faktorer før fødsel / prenatale faktorer (ting som skjer under svangerskapet, mors eksponering for stoffer, ulykker e.l.), (3) faktorer under fødsel / perinatale faktorer (traumatisk fødsel medisinsk sett, oksygenmangel etc.), og / eller (4) faktorer etter fødsel / postnatale faktorer (tidlig ulykke med hodeskade, oskygenmangel e.l.). Eksemplene jeg har satt i parantes er bare veilednede, det finnes mange flere, og for de fleste pasienter (både barn og voksne) er det umulig å finne de eksakte årsaksforklaringer. Det jeg sier til mine pasienter og pårørende er at årsaken er ikke det viktigste, det viktigste er at en tar hånd om symptomene, slik at personen kan leve med sin ADHD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...