Gå til innhold

Hvordan er det med fødsel når man har ordentlig bekkenløsning??


mammmamia **

Anbefalte innlegg

Gruer meg litt, for har fått skikkelig vond bekkenløsning, sliter skikkelig til tider, og har hørt at fødselen kan være med på å forverre de verste tilfellene av BL... Hørte at mange med kraftig BL får keisersnitt dersom de ønsker nettopp for at bekkenet ikke skal bli helt ødelagt, men jeg vil ikke ha keisersnitt!! Vil føde normalt, men vil kunne leve normalt igjen etter fødselen..! Sist hadde jeg ikke BL, så vet ikke hvordan det blir denne gangen! Noen med erfaringer å dele, så blir jeg veldig glad:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Jeg hadde en kraftig bekkenløsning - gikk med krykker den siste tiden ( de få skrittene jeg gikk, da!) Fødselen min gikk egentlig helt greit i forhold til bekkenet. Det var riktignok en fødsel som tok lang tid. Jeg måtte ligge hele tida, så det kan nok ha gjort ditt til at fødselen tok lang tid. Det finnes lite erfaringer på fødsler med bekkenløsning, men det jeg har hørt er at man faktisk anbefaler normal fødsel, for at kroppen skla komme seg raskere etterpå. Ved keisersnitt kutter man jo overmagemusklene, og det er jo ikke så gunstig.

Sørg for at personalet vet hvordan du har det. Fin den stillingen som passer best, prøv med et bad eller alupunktur om fødestua tilbyr det.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk keisersnitt pga invalidiserende bekkenløsning. Kunne ikke gjøre annet enn å ligge på siden. Men ville ikke valgt det samme igjen! Det er sant som "bare lurer..." over her skriver: man kutter over de musklene man trenger for å bli bedre igjen. Dessuten er det ikke bra å bli liggende så mye som man blir etter keisersnitt. Det var ikke mulig å få noen fornuftig informasjon om hva som var best og hvorfor på forhånd, så man må gjette selv (merkelig egentlig. Skulle tro noen kunne beskrive de fysiske konsekvensene av både keisersnitt og vanlig fødsel. ) Med operasjonssår i tillegg til bekkenløsning ble det ikke lett å være nybakt mor....I hvert fall: hvis du gjerne vil føde vanlig så gjør det!!. Lykke til!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har født tre ganger før og har for hvert svangerskap blitt værre og værre med tanke på bekkenløsning. Forrige gang, og også denne gangen, endte jeg med krykker midtveis i svangerskapet. Alle mine fødsler har foregått på normal måte, i sideleie. Raske fødsler som har vært unnagjort på under en time fra første vee.

 

Jeg venter nå tvillinger og håper på at det blir vanlig vaginal fødsel. Men det er jo ikke alltid man har noe valg..

 

lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde også kraftig BL i førre svangerskap, men fødselen var ikkje eit problem. Den tok tretten timar, og eg låg for det meste på rygg. Var ikkje i stand til å snu meg sjølv, så eg vart løfta rundt med jamne mellomrom. Til trass for store smerter med BL var fødselssmertene mykje sterkare. Følte likevel at det går MANGE fødslar på ei BL, og eg er no fire månader på veg med nummer to, og nummer ein er ti månader. Fødselen skremte meg absolutt ikkje, men det gjer BL. Eg har allereie ny BL, og er glad til så lenge eg kan å gå. Etter førre fødsel tok det fjorten dagar før eg igjen kunne gå normalt utan krykker. Eg kjem til å velje vanleg fødsel igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kraftig bekkenløsning forrige graviditet. Kunne ikke gå i det hele tatt fra uke 22 - helt avhengig av krykker. Jeg hadde keisersnitt, ikke pga bekkenløsning, men av andre grunner, og jeg er helt enig med de over som mener at keisersnitt ikke er gunstig når man har bekkenløsning. Du blir liggende altfor mye i ro pga smerter i operasjonssåret, og det er vanskelig å bevege seg på en hensiktsmessig måte når man har kombinasjon av bekkenløsning og keisersnittsår... Jeg har ikke hatt bekkenløsning og vanlig fødsel, men venter nr. 2 nå og håper veldig på vanlig fødsel denne gangen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt to vanlige fødsler med bekkenløsning. Første gang var ikke bekkenet så ille ( brukte bare litt krykker helt på slutten) og fødselen gikk helt fint. Andre gang var bekkenet mye verre og jeg slet veldig med bekkenet under fødselen. Hadde på papiret en veldig lett fødsel, men hadde noen helt syke smerter i bekkenet . Men tror likevel at det var best å føde normalt fordi jeg da slapp å ligge så mye etterpå. For bare det å ligge natta gjennom de første dagene etterpå var forferdelig smertefullt. Så jeg syns det var godt å slippe oprasjonssmerter i tillegg.

 

Har hørt om mange med kraftig bekkenløsning som ikke har hatt problem under fødselen, så ikke la deg skremme. Tror nesten det er litt uvanlig å kjenne bekkenet så godt som jeg gjorde under fødselen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bl, og på slutten hadde jeg så vondt at jeg nesten ikke kom meg rundt (var normalt det fikk jeg høre av lege og jordmor). Det smalt skikkelig i bekkenet hver gang jeg rørte meg..

 

Men! Under fødsel kjente jeg ingenting! I åpningsfasen kjente jeg litt i begynnelsen, men ubetydelig. Etter hvert forsvant smertene eller "kom bort" i de nye smertene. Jeg plagdes i alle fall ikke av det under fødselen, men derimot kom det etterpå.. Jeg hadde ks, og både magen og bekkenet voldte mg store smerter den første uka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Tusen takk for svar alle sammen! Har begynt hos fysioterapeut og blitt mye bedre, så håper fødselen også går bra, vil absolutt IKKE ha keisersnitt i det hele tatt, så godt å høre at det er bedre å føde normalt i forhold til bekkenet:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...