Gå til innhold

Babyen har treg mage...


temasti - vil ikke ha nr 4

Anbefalte innlegg

Skrevet

Theodor (6 uker) plages med treg mage om dagen (nærmere forstoppet). Har prøvd maltekstrakt, men det falt ikke i smak... Kan man prøve sviskesaft så tidlig, tro? Er det forsøket verdt å bytte morsmelkerstatning? Noen med erfaring her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei:)

Min lille gutt slet også veldig med hard mage. Vi prøvde alt.ikke noe hjalp.

Så fikk vi anbefalt Lactulose.

Står på flaska at vi ikke skal gi til så små barn. Men både lege og de på apoteket sa det gikk helt fint.

Jeg helte litt rett i flaska med mme.

 

Dette hjalp helt utrolig bra.

Skrevet

Hei, ja, gjett om jeg har opplevd dette...

 

Jeg måtte gi tillegg til både Peter (som nå er 3 år) og Christian, 2 mnd, og begge fikk treg mage. Maltekstrakt fungerte fint for Peter, og også laktulose og sviskesaft. Ikke noe problem å gi det til små babyer, men pass litt på mengden. Jeg måtte eksperimentere litt, blir det for mye, får de lett løs mage, og det er jo heller ikke noe særlig. Og så er det visst viktig at de får litt sviskesaft, evt. laktulose i hver flaske. Dette fungerte fint for Peter. Har nå gitt Christian laktulose etter å ha holdt meg til maltekstrakt (utsolgt på maltekstrakt før påske), men det ser ikke ut til å fungere så bra for ham, så jeg får få tak i maltekstrakt igjen. Lykke til!

Skrevet

Takk for svar, jenter! Jeg ringte til helsestasjonen i mellomtiden og fikk følgende svar; Man prøver først maltekstrakt, dersom det ikke fungerer så prøv sviskesaft, deretter Duphalac. (Prinsippet er å starte med mildeste inngripen...) Også viktig å massere babymagen lett, trekke bena opp i "hockey-stilling" og evt stimulere området rundt anus lett (pekefinger med litt stellekrem).

Skrevet

Får han bare erstatning?

Jr. her hadde det sånn i et halvt år, bæsjet hver 14.dag. Måtte tømme han fra tid til annen når det ble for ille plagsomt.

Sviskesaft gjør ikke skade, virket ikke hos oss. Maltekstrakt virka heller ikke, men masasje på føttene hjalp!

Plutselig så bare gikk det over av seg selv.

Skrevet

Nei, han får pupp også... Man må visst bare føle seg fram når det gjelder dette skjønner jeg!

Skrevet

Har faktisk hørt at Tummy Tub er fint for barn som har litt trøbbel med mage/tarm, da "sittestillingen" de får i den stimulerer tarmene og trykket:-) Hannah elsker sin Tummy Tub - helt tydelig:-)

Skrevet

Kan jeg få komme på besøk en dag og få en demo?

Skrevet

Jeg hører ikke til her enda (termin om 8 uker) men jeg har noen erfaringer på dette området med min 2åring: Vi justerte den trege magen hennes som baby på følgende måte: Bløtlegge stenfrie svisker en time eller to, kok de deretter møre (ikke tøm av vannet...).Bruk en stavmixser og få det finmoset...Nurket elsket dette både som dessert og i grøten....Magen fungerte bra. Snakk med helsesøster når dette kan gis. Jeg vil tro at saften på denne blandingen kan gis tidlig...(start i såfall svært gradvis...) Nå må vi ty til faste doser med lactulose. Har snakket med barnelege om dette. Han sa det var noe vi skulle fortsette med fordi det var værre for barnets fordøyelse å stadig være stoppet eller treg...Så da så....

Skrevet

Så klart!!! Så ikke denne før nå jeg:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...