Gå til innhold

Høyt blodtrykk?


Swani-

Anbefalte innlegg

Hva regnes som høyt blodtrykk egentlgi? Hadde 90/60 ved første kontroll, men nå har det steget til 130/90.

Vet ikke helt hva dette vil si?

Er nå i uke 24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alltid lurt å spørre legen om sånt, men medisinsk sett er 140/90 høyt blodtrykk.

Husk at det må måles flere ganger før det regnes som høyt bt og hadde det vært for høyt ville nok legen sagt noe til deg...

Det høres jo ut som om økningen fra sist er litt vel drøy, så jeg ville nok tatt en tlf til legen for sikkerhets skyld =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nettopp hos legen, pga veldig kraftige magesmerter den ene kvelden. Fikk ikke fastlagen, men en turnuslege, som jeg ikke var helt fornøyd med. Hun trodde bare dette var strekksmerter, og sente meg bare hjem igjen.. Men Men. Har time hos fastlegen igjen nå, snart, så får høre hva hun sier da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes jo litt høyt ut, ja. Sliter litt med det samme selv, og ble i går halvt sykemeldt blant annet på grunn av nettopp det. Kontrollene i svangerskapet er blant annet for å holde en eventuell svangerskapsforgiftning i sjakk, derfor er det sikkert lurt av deg å ta det så rolig som mulig og kanskje gå oftere til kontroll? Eventuelt bli sykemeldt fra jobb, slik at du kan ha mulighet til å hvile mye.

 

Blodtrykket stiger jo også naturlig utover i et svangerskap, men det er jo litt tidlig for oss å få høyt bt nå allerede...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei hei!

 

SLiter lit med det samme! Har blodtrykk som varierer mellom 130-140/85-90. Dette er litt høyt. Men hos meg syns ikke legene det er helt villt, men det er fordi mitt starttrykk var på 140/75. Men er allikevel sykemeldt.

Men jeg syns ditt har steget litt mye. Nå vet jeg du blir super bekymert, men man skal ta det alvorlig da trykket stiger såpass mye. Kan hende blodtrykket ditt har gått ned igjen da du skal til neste kontroll! Du vil nok måtte gå til oftere kontroll.

 

Høyt blodtrykk i seg selv er ikke farlig,men det er i sammenheng med vann i kroppen, og protein i urinen at det begynner å bli skummelt. Tenker da på svangerskapsforgiftning.

 

Men dette går sikkert bra. Du er i kyndige hender der du går til kontroll!

 

Lykke til!

 

 

 

Det er viktig at du tar det med ro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo. Hvis du var hos lege pga smerter, så var du sikkert redd - trykket kan ha vært høyt pga det. Var til UL her om dagen pga blødning, og hadde 150/90 før jeg gikk inn, og 125/75 da jeg kom ut og hadde fått beskjed om at alt var ok.

Det er bra at du får sjekket det, men trykket kan fly opp og ned pga sånt også!!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...