Gå til innhold

Sykmelde seg når jeg ikke har "fast" lønn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er student og har deltidsjobb i dagligvare butikk ved siden av. Jeg får timer fra uke til uke og antallet er omtrendt det samme (to kvelder, ca ti timer i uka). Kan jeg få sykepenger/sykmelde meg med lønn da jeg ikke har fast lønn? Sjefen min sa at det er like lurt om jeg bare går ut i permisjon da jeg ikke har fast lønn. (litt sleip- jeg vet, fordi han fant ut da jeg var gravid at jeg skulle gå fra fast lønn til å skrive timeliste...).

 

Noen som vet?

 

Skal ta kontakt med Trygdeetaten nå over helgen.

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørs jo hvilken kontrakt du har.....Jeg var ekstravikar (ringevikar), og jeg hadde ingen slike rettigheter....MEN, om du har faste dager du pleier å jobbe, så kan det være en mulighet....

 

Saken er den at når man jobber slik, så er det vanskelig å dokumenter at man skulle ha jobbet de dagene man da faktisk er sykemeldt, da man ikke har fast jobb/vikariat......

 

Hør trygdeetaten, de kan svare deg best :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker da jeg jobbet i dagligvarehandelen og vi skrev timelister at vi fikk betalt for de dagene vi var satt opp og/eller de dagene vi hadde fastsatt i kontrakten.

Har du ikke fastsatte timer i kontrakten så får du kun det du var satt opp på på timelista (husk å ta kopi av timelista som dokumentasjon før evt. sjefen din rekker å skrive ut en ny en).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!!

Du har krav på å få sykepenger utifra ett snitt av det du har jobba de 4 siste ukene før sykemeldingstdspunktet, dvs at hvis du har jobba 10 timer hver uke de 4 siste ukene er det du skal ha i sykepenger, hva du er planlagt på å jobbr fremover er ikke relevant.

 

Jeg er litt usikker men jeg tror du må ha jobba over 50% for å få rettigheter til fødselselspenger, og ikke bare engangsstønad, og da er det litt lite med bare 10 timer i uka, det kan hende det er andre regler for studenter så ta det med en klype salt, og spør om dette på TK når du skal dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke 100 % sikker, men tror ikke man må ha jobbet 50 % stilling for å ha rett på fødselspenger. Tror regelen er sånn at du må ha vert i pensjongivende inntekt i minst 6 av de siste 10 mnd, og at lønna må være større enn halv grunnlønn på årsbasis, som på trygdeetatens side vil si litt over 30 000. Så med en inntekt på over det i løpet av det siste året har man krav på fødselspenger!!! Synes det virker logisk å jeg, for dersom du har tjent mindre vil summen av fødselspengene dine bli mindre enn engangsstønaden som ligger rundt 34 000. å da hadde det jo lønt seg å få den i stede!!!

 

info med forbehold om surr i hjernen min altså ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...