Gå til innhold

svangerskapskontroll


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg er i min 13.uke. Er ovelykkelig. Lurer på hvor ofte går dere til svangerskapskontroll.Jeg har vært to ganger hittil, og fikk beskjed av legen min om å komme tilbake om 3 måneder, siden jeg skal til ul i mellomtiden. Men den ultra-lyden er vel ikke ordentlig kontroll da de tar blodprøver, måler blodtrykket osv. Synes det er litt rart at jeg ikke skal ha kontroll hver måned. Hvordan er det hos dere? Synes dere jeg skal bestille meg en time hver måned uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

min lege følger"gammel" modell og sier jeg skal komme hver 4 uke. Han ba megbestille time rett etter ul også (passa bra inn med hver 4. uke) Jeg tror ikke alle går så ofte skjønte på JM at hun mente jeg skulle gått skjeldnere

 

Bestill deg en time ette ul du det blir jo greit i forhold til at du er i 13. uke nå da blir det 4-5 uker til. Det er sikkert ikke noe nødvendig men det er jo noe i at du skal føle deg trygg også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rart syns jeg og..Er du førstegangs? Tror det har vært vanlig å gå en gang i måneden omtrent, men nå er det vel noen nye retningslinjer som sier at det er litt mer sånn "etter behov", dvs om man har problemer, er førstegangs osv. Men tror de fleste går hver fjerde uke fortsatt. Legen min har latt det være litt opp til meg. Gikk oftere i begynnelsen da jeg hadde mye blødninger og var engstelig og sånn, men nå er det passe med hver fjerde uke syns jeg. Tror de fleste vil ta hensyn til hva mor føler om dette, så be om oftere hvis du føler for det.

 

vh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tredjegangs, legen min setter opp ny time hver fjerde uke slik han har gjort de andre gangene. Det er visst nytt dette med å gå sjeldnere....

Du kan jo gå til jordmor i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er førstegangs, og er på kontroll hos JM hver mnd. Med unntak av den mnd jeg var på UL, da dette ble regnet som en kontroll. Dette var egentlig helt idiotisk syntes jeg for hun gjorde ingenting. Måtte be henne måle BT og når jeg hadde spørsmål, henviste hun meg bare til min faste jordmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette kan du bestemme selv!!!! Du kan bestille time hos JM - gynekolog eller lege etter hva som passer deg. Jeg går til JM når jeg vil snakke - til lege for å få sykemld-resept - henvisning etc og til gynekolog hver 3 gang- for der tar de UL hvergang..Deilig å ta UL før du kjenner sparkene..og se at - woi woi..her var det liv gitt.... Anbefales.. Dette er mitt andre barn og jeg syns hver 4 uker passer for meg..selv om jeg ser at spm liten min er kortere til fagpersonen og at jeg bruker mindre tid inne på timen- men jeg syns det å ha kontroll ofte er beroligende.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle svarene! Kommer til å spørre legen min om å ha oftere kontroll. Synes det er beroligende å gå til legen hver måned, ta de vanlige prøvene. osv. Har hørt at mange synes at det å gå til jordmor er menningsløst.Noen erfaringer om det? Jeg synes personlig det er lettere å forholde seg til en person..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten , ja, jeg er førstegangs. Og jeg har mistet en gang før, så jeg synes at legen min bør i hvertfall ha meg inn til kontroll hver 4.uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var litt i samme båt som deg.. Hadde kontroll av jordmor 16.mars og skulle ikke dit igjen før 1.juni!!! Grunnen til at det var så lenge imellom var fordi jeg skulle til UL i mnd-skifte apr-mai... Men jeg syns det var altfor lenge mellom, og tok kontakt med jordmor. Fikk da en ekstra kontroll 4.mai.. Legen syns forresten også det var lenge mellom hver kontroll hos jordmor.. PS. Jeg har fortsatt ikke fått time til UL, fordi de har så fullt.. Blir kanskje ikke før jeg er i 21. uke.. det syns jeg er dårlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...