Gå til innhold

spørsmål om rier


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvor får man ondt under åpningsriene? er de verre enn press rier? er rier så ondt at man kauker og ikke klarer å holde seg i ro?(vrir seg i smerte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er nok noe forskjeller fra person til person, hvordan man tåler smerte og hvor raskt de kommer skikkelig igang og sånn. Jeg kan fortelle hvordan jeg opplevde det:

Jeg startet med rier tidlig på morgenen våknet av det...selv som førstegangsfødene visste jeg at dette var the thing. Det kjentes som sterke og mer vonde kynnere...magen ble hard og det kjentes sterkere når jeg gikk rundt. (Det er et tegn på at det er riktige rier, at de blir sterkere om man går)

Etter et par timer begynte jeg å kjenne det i korsryggen samtidig...var fremdeles hjemme, og det gorde ikke så vondt at jeg hylte eller noe sånt...

På ettermiddagen ble det værre og værre, begynte å ta tiden og d ble kortere mellom hver...

Kl 20 på kvelden kjørte vi til sykehuset, da var det blitt veldig vondt, men ikke hylevondt ennå...Blir jo værre og værre, hjalp med badekar en stund, var oppe og gikk hele tiden nesten i en gåstol...plutselig begynte pressriene og da vet jeg at jeg hylte, men man er ikke så veldig bevisst på det selv...Pressriene var på en måte en lettelse for det gjorde vondt på en annen måte i tillegg så skjedde det liksom noe...husker ikke så mye fra akkurat det, men det tok bare ti minutter før hu var ute..

 

Husker nå jeg kom inn på fødestua og i stua ved siden av var det ei annen som hylte værre enn værst, da ble jeg litt redd...jeg og samboer lyttet og trodde hele tiden at nååå var det ungen som skrek...men tok laaang tid før vi faktisk hadde rett..huff..

 

Jaja, håper du fikk litt besvart...men det er nok veldig forskjellig fra fødsel til fødsel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk vondt i magen og nedover men hadde lystgass,epidural,varmeflaske,å sånn der nåler.

det at man vrir seg i smerte tror jeg at er forskjellig men at du vil merke tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes åpningsriene var mye vondere enn pressriene. Jeg klarte ikke å reise meg opp, og det var litt skummelt fordi jeg hadde låst meg inn på do da de begynte som verst. Jeg rakk ikke fram til døra, og jordmor ble redd for at jeg skulle føde på do, he he. Pressriene var annerledes. De var også vonde, men mest slitsomme, synes jeg. Men det var godt å kjenne at babyen flytta seg nærmere åpningen og at jeg var litt nærmere slutten. De føltes litt mer meningsfylte, liksom. Jeg fikk ikke noe smertestillende, men skulle gjerne hatt det under åpningsriene, for de var helt grusomme. Ble kvalm og kasta opp masse i tillegg. Jeg vil ikke skremme, altså. Husk at det er individuelt, og det hjelper hvis du klarer å slappe av mellom riene. Pust ordentlig og tenk på at du er ett hakk nærmere babyen din for hver ri du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også en jevn oppbygning på min fødsel, der det begynte med mens murringer i ryggen for så å gå over til smerter både i korsrygg og mage. Men de var aldri hylende vonde... Utenom press riene da, men da er det som de andre sier nesten en lettelse å få være med å jobbe med kroppen og kjenne at det skjer noe. Jeg tror det er viktig å jobbe med kroppen hele tiden, ikke hold igjen, prøv heller å puste med magen gjennom hver ri. Det funket bra for meg. ;o)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg kjentes åpningsrier som nedpress, hadde ikke noe vondt i magen, bare nedpress og mens smerte i korsryggen, det som var mest vondt var slutten på åpningsfasen. Presserier er ikke vondt synes jeg, jeg kjente at jeg hadde et stort behov for å bæsje, men ikke noe smerte!

Riene er jo vonde, men ikke så vonde at du skal vrir deg i smerte, sånn var det hos meg hvertfall, jeg stå i dusjen i en time og synes vann lindrer smerte veldig mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...