Gå til innhold

Er litt redd jeg...


Tuppelur83 og lille Thomas

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ringte til lege i dag for å bestille time og der sa de at jeg måtte vente til det hadde gått 12 uker før jeg behøvde å gå til lege. Det er første gang jeg er gravid. Er det normalt? Virker som mange her har gått til lege og ultralyd. Også vet jeg lissom ikke helt hva jeg skal føle angående graviditeten fordi det er litt dårlig tidspunkt og det var slett ikke planlagt. Er ganske redd og...for alt mulig som skal/kan skje og at jeg ikke skal greie det å føde og ha barn! Jeg er ganske ung og, 22 år...Åååå vet ikke hva jeg skal gjøre!! Vil ikke ta abort heller...

 

Er det noen som sitter inne med noen gode råd?? Jeg sier ikke nei takk til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Hadde eg vært deg ville eg ringt legen en gang til, sagt at du vil ha en time så fort som mulig og koffor. Hvis han ikkje vil sleppe deg til førf veke 12 trur eg faktisk eg ville fått meg en anna lege. Det e veldig viktig å ha en som du kan snakke med og spør og som du føle tar deg på alvor!! Sjøl oppdaga eg at eg va graivd for nesten to uke siden og skal til lege i måra. Ikkje at eg e dårlig el nåkke, men det e første gangen, alt e nytt og man har jo mange spørsmål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er gravid for andre gang. å jeg ville helst vente til jeg var 3 mnd med å gå til lege.

Men legen min ville gjerne ha meg inn innen det har gått 3 mnd.

TROR det er fordi at det er noen viktige blodprøver som skal tas innen 3 mnd.

syns du skal ringe legen å be om å komme inn til en kontroll.

Fortell at du er usikker og gjerne vill ha en kontroll.

 

Jeg var selv akkurat fylt 20 år da jeg ble gravid.

Gikk kjempe fint.

Den usikkerheten du føler nå er helt naturlig.

Tror de fleste første gangsfødene har den, uansett om de er 15 eller 40 år.

 

Men ta det helt med ro. det kommer til å gå så bra :)

 

 

lykke til

 

 

:)

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff, dette hørtes ut som en dårlig lege..

 

for det første så er det vanlig å kalle inn til første svangerskapskontroll i uke 10. det er div blodprøver og andre tester som må taes, og for å snakke med legen om hvordan alt går, og evt en gu..

 

og det er vel heller ikke unormalt å få komme inn for å ta en gravitest på legekontoret tidligere.. sånn bare for å få det bekreftet liksom..

 

jeg ville ringt legekontoret en gang til jeg, og bare bestilt en time så snart som mulig, uten og oppgi en grunn.. for det trenger du jo egentlig ikke. sykepleieren som tar imot bestillingen spør somregel om du vil oppgi en grunn, men du trenger ikke.. (sånn er det vertfall der jeg kommer fra)

 

ønsker deg lykke til vidre, og håper alt går bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror du må oppgi grunn, fordi sykepleieren skal vite hvor mye tid som skal settes av til deg.

tror det settes av en dobbel tid når det er graviditet og GU.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

e åsså førstegangs....Legen min sa det ikkje e vits i å komme tell han før det e nesten gådd 12 uke, pga blodprøvan, mye som ikkje vises før da....Trur vi kan ta det helt me ro....Detta går nok fint:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk med min først fikk jeg beskjed om å at det var vanlig med 1.time en gang mellom 10.-12.uke. Men det er veldig forskjellig fra lege til lege så jeg tror du kan slå deg til ro med en kontroll i uke 12. Dersom du opplever blødning før du har time ringer du med en gang til legen og så vil han/hun henvise deg til gyn.

 

Ta det med ro, slapp av og nytt den lille spiren så skal du se at det går bra. Lykke til:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første kontroll i uke 12 er helt standard - også for førstegangsfødende. Argumentasjonen er vist nok at de hverken kan se eller gjøre noe før det uansett, så det er liksom ingen vits i å komme før, med mindre man får voldsomme plager, blødninger el.l. Jeg husker godt at jeg også reagerte på det første gangen jeg var gravid, selvom barnet var både svært ønsket og planlagt. Når jeg fikk beskjed hos legen at jeg først kunen komme i uke 12, ringte jeg til min lokale helsestasjon og der fikk jeg snakke med en kjempe flink og grei jordmor, som forklarte meg mange ting og hun sa også at dersom jeg var bekymret eller følte behov for det, var det bare å komme inn om helsestasjonen eller ringe igjen. Jeg vil derfor oppfordre deg til å ta kontakt med din lokale helsestasjon; her er det altid noe.n å prate med og de har masse informasjon

 

Ultralyd får de fleste først i uke 17. - 18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er og gravid,,det kom veldig brått på både meg og samboeren min.

Han er så ikke klar for å få no barn,,men jeg vil ikke ta abort.

Det er veldig vanskelig å gå rundt å tenke så masse,,å med alle symptonene på at du er gravid.. og en mann som nesten ikke snakker med meg eller støtter meg på noe vis.

Det er helt jævlig...men jeg er villig til å gå fra han dersom han ikke kommer til å støtte meg,,,da er han ikke no å samle på.

 

håper det ordner seg for deg:)

 

da jeg var gravid første gang var jeg hos lege i uke 5,,,de tok alle blodprøver og tester da...

 

denne gang ahr jeg ingen planer om å gå til legen før jrg er minst 12 uker,,,jeg mistet sist i uke 12. har funnet ut det er ingen ting legen kan gjøre alikevel..

 

men dersom du er bekymra eller bare trener noen å prate med så syns jeg du skal si at du SKAL ha lege time nå...

stå på ditt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle gode råd!!

 

Nå har jeg bestilt ny time til legen og jeg skal til time om 14 dager, så da er det god tid å tenke på hva jeg skal gjøre.. Skal oppsøke helsestasjon for det synes jeg var en god ide! :) Skal bli godt å prate med noen andre enn partneren min!

 

Er så vannskelig å konsentrere seg om eksamen lesing og sånn midt oppi alt dette. Fordi det ender bare med at jeg sitter å tenker fra eller til og opp i mente!! Men det ordner seg vel til slutt og da vet jeg hva jeg skal gjøre. Håper den dagen kommer snart!! :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det er ikke lett, jeg har samme problem som deg.

Det var ikke planlagt, partneren er ikke klar,og jeg klarer ikke å ta abort.

Ting hadde vert så mye lettere om partneren hadde strøttet og oppmuntret meg. Føler meg ganske alene noen ganger.

Jeg har bestemt meg for å beholde barnet og at dette skal gå greit med eller uten partneren min:)

 

håper at det ordner seg for deg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikker på hva jeg føler alltid jeg heller og jeg er 34:)

 

Litt sløvt av legen det der. Kan jo virke som du trenger en samtale mm. Gikk til kontroll fra uke 8 jeg, legen syns det var greit å komme igang. Ring tilbake og forklar hvorfor

 

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...