Gå til innhold

Blod i urinen


Eli76

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen, håper noen kan svare meg på dette, eventuelt om det er flere som har opplevd det. Jeg er nå i uke 35 og har vært på kontroll i dag. De fastslo at jeg hadde blod i urinen og at den skulle dyrkes. Hva i alle dager kan dette bety?? Kan det være begynnelse på en urinveisinfekjson, fødsel? Kan det være farlig for barnet?

Håper noen kan gi meg gode svar, litt redd og usikker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk også påvist hvite blodlegemer i urinen i dag, og også denne skulle dyrkes. Men legen mente at det var utflod eller annet fra skjeden (synes det er rart, for jeg vasket meg før jeg tisset på glasset). Han sa at det er protein de er ute etter og at dette ikke var noe å bekymre seg for. Så jeg tror ikke du trenger å engste deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forresten i uke 37 og skal ikke på kontroll igjen før om to uker, så det betyr at det ikke er noen fare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, jeg tror også egentlig at det ikke er noe å engste seg for, men vi gravide tenker vel litt mye av og til:) Syntes det høres litt rart ut at utflod kan inneholde blod slik at dette slår ut på urinen?? Utfloden kommer jo tross alt fra et annet "rør" enn urinen....??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble veldig engstelig jeg også, så derfor spurte jeg mye om hva det hadde å si. Hadde nemlig protein i urinen en annen gang, og da var jordmor på vakt med en gang. Blodtrykket mitt har nemlig steget hele veien også. Men som sagt var visst ikke dette noe å bry seg om, men jeg fikk ingen forklaring på hva det egentlig betydde. Legen mente at det trolig var forurensing, men som sagt skjønner jeg ikke helt det i og med at jeg brukte et glass kjøpt på apoteket som garantert var rent og i tillegg hadde vasket meg på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du ikke på kontroll oftere enn hver 14.dag så sent i svangerskapet? Jeg går hver uke selv om jeg ikke er lenger enn uke 35... Jeg har vært veldig stabil hele tiden på alt av prøver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forurensning kan vel bety så mye... Jeg har tenkt at vi i alle fall ikke skal ha sex dagen før jeg skal ta urinprøve fordi jeg har hørt at dette kan føre til utslag både av protein og blod i urinen. Så jeg har i alle fall ikke "gjort" noe som kunne påvirke utfallet av urinprøven. Syntes dette er merkelig.... kunne ønske at jeg fikke vite litt mer når jeg spør på kontroll, har lyst til å forstå det med teskje metoden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet man får blod i urinen hvis man har blærekatar, men når en er gravid kan det muligens bety andre ting også. Jeg vet ikke... Sikkert ikke noe å engste seg for hvis ikke legen sa noe! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Eg har hatt både bod (2 - 3+) og protein (spor - 1) i urine siden svangerskapet starta. Har vore til dyrking, hjå spesialist og sjølvsagt hjå lege og jordmor. Har heile tida fått beskjed om at dette ikkje er farleg for barnet. Det ein må vera obs på er om både protein og blodtrykk aukar, då er det fare for svangerskapsforgiftning, men det er svært sjeldan. Det det kan vera er enten noko med nyrefunksjonen, at den sviktar, ikkje gjer jobben sin. Det kan vera ein konsekvens av at blomengden aukar i kroppen og blodårene utvidar seg, slik kan det lekke litt. Spesialisten bega seg ut på ei volsom forklaring som eg knapt kan gjengi, men det handla i hovudsak om at viss eg hadde hatt ein infeksjon tidleg i svangerskapet, som til dømes halsbetenning eller liknande kunne kroppen henge litt etter og framleis lage antistoffer mot denne intrengaren, dette kunne gjer utslag i urinen. Om urinene står lenge i urinrøyret og ein tissar lite kan det komme "forureining" i urinrøyret, difor er det viktig å drikke mykje og slik tisse mykje slik at ein får god gjenomstrøyming. Urinvegsinfeksjonar er vel den vanlegaste årsaka, men så lenge mor ikkje har ubehag, speler det liten rolle. Drikk tranebærjucie eller kjeringrokk te. Ofte er det grunna i noko legen ikkje finn ut av og det ordnar seg av seg sjølv etter fødsel.

 

Eg har iallefall stått meg til ro med dette. Er til kontroll hjå spesialist kvar tredje veke, i hovudsak for å overvåke blodtrykk og protein, men spesialisten har roa meg med at det mest sansynleg går heilt fint!

 

Håper dette ikkje berre vart forvirrande...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du heldig som kommer til kontroll hver uke. Jeg får ikke lov til det... Følger den nye ordningen. Har nå vært på 8 kontroller (og det er to ekstra enn det man egentlig skal ha). Har vært på to ekstrakontroller pga. høyt blodtrykk. Men jeg har fått beskjed om at det bare er å ringe hvis jeg får ekstra plager... Men høyt blodtrykk er jo ikke noe man merker selv, i alle fall har ikke jeg gjort det.

 

Hilsen samme anynom som over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...