Gå til innhold

Høye FSH verdier- alt håp ute for å bli gravid??


Sushi

Anbefalte innlegg

Jeg er 35 år og hadde en MA for litt over et år siden. Etter jul har jeg fått høye FSH og LH verdier. Har også cyste på høyre eggstokk. Gynekologen jeg går til mener at jeg er kommet i tidlig overgangsalder. Betyr det at alt håp er ute for å kunne bli gravid igjen? Kan prøverør føre frem og vil man bli godkjent for prøverør ved tidlig overgangsalder? Jeg har ingen kvinner i min familie på noen av sidene som har kommet i overgangsalderen i min alder

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg er 34 år og har hatt 3 ivf forsøk. Etter at vi var til forsamtale for et par år siden måtte jeg ta noen blodprøver for å sjekke fsh nivået før vi satte igang. Dette viste seg å være superhøyt og vi fikk beskjed om at ivf var uaktuelt for oss. Det ville være umulig, da jeg antakelig var i en tidlig overgangsalder. Jeg ble fullstendig sjokkert, men etter å ha summet meg litt tok jeg kontakt med sykehuset igjen og ba om å få ta blodprøver litt på det jevne for sjekke om fsh nivået sank. Og det gjorde det faktisk!! Dette er nå over 2 år siden, og fsh nivået mitt svinger hele tiden, men innimellom faller det til et akseptabelt nivå. Vi hadde da spesialavtale med sykehuset at når dette nivået sank fikk vi komme til med en gang, dvs sprøytestart første dag i påfølgende mens. Vi brukte ikke spray for å nedregulere da dette ville ta for lang tid, men gikk altså rett på sprøytene. Dette fungerte helt fint, og vi er evig takknemmelige for at sykehuset lot oss få disse sjansene og gå utenom køen når vi trengte rask behandling. Jeg tok Gonal F sprøyter og Orgalutran de siste fire dagene av stimuleringen. Kanskje du også kan få til et lignende opplegg? Fordi om fsh nivået er høyt nå kan det godt variere fra måned til måned, det har jeg fått erfare. (alt fra 40 til 9!!) Så lykke til - det kan gå bra!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å lese din historie, Cristina.

Kan jeg spørre hvilket sykehus som tilrettela opplegget så fint for dere? Vet du om det er vanlig, eller blir man som oftest bare avvist dersom man har høye verdier? Hvor høye verdier hadde du?

Min verdier har siden jul variert mellom 21-29.

Skal til utredning på Ullevål i mai og er både nervøs og spent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vi har vært på Haugesund sykehus, de har vært helt fantastiske med oss som har dette problemet med fsh. Vet ikke om det er vanlig praksis andre steder, men de taklet det iallefall helt flott.

Min fsh verdi har variert mellom 40 og 9. Har stortsett ligget på 26-28, men av og til nede i 22 og så plutselig 9 og 10. Når vi har vært under 10 har vi hatt forsøkene våre. Har ikke fått ut mange egg, men de vi har tatt ut har vært fine. Tok ut 4 første gang, 3 andre gang og 3 tredje gang. Det er ikke kvantitet men kvalitet som gjelder, og man trenger jo bare ett gullegg.....

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dere lyktes med å få barn alle tre gangene?

Dette er jo veldig gode nyheter. Har vært ganske fortvila fordi gynekologen min ikke har levnet oss annet håp enn eggdonasjon eller adopsjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg også spørre hva som gjør at man ikke kan ta ut egg når FSH verdiene er høye? Må man vente til de er under 10?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har fått fortalt så er det ingen vits i å stimulere med hormoner dersom fsh er høyt. Da "overproduserer" kroppen allerede de samme hormonene pga av at kroppen sliter med å holde systemet igang, med å modne egg, om du forstår meg. Så å tilføre mer hormoner vil ikke ha noen virkning og ikke modne noen egg. Det er først når fsh er lavt at man kan stimulere. Ved ett av våre forsøk måtte vi avbryte fordi det ikke ble modnet egg, den gangen hadde vi ikke målt fsh på forhånd, men ved måling etterpå viste det seg at det var kjempehøyt ( 33). Heldigvis så sank det igjen etter en stund, her gjelder det å være tålmodig!!

Jeg ble gravid på både 1. og 2. forsøk, men mistet i SA i uke 7 første gang, og tvillinger i MA i uke 10 andre gang. Ved siste forsøk nå i februar ble jeg ikke gravid dessverre. Grunnen til at jeg har mistet hver gang har ingenting med fsh å gjøre. Vi skal nå prøve igjen privat når fsh synker igjen. Jeg vet ikke når det blir, men håper faktisk at det blir en liten stund til. Var så utslitt både fysisk og psykisk etter dette siste forsøket. Livet har jo faktisk bare dreid seg om å få barn og ivf de siste 2 1/2 årene. Nå satser jeg på at fsh synker så får vi se hvordan det går. Men du må ikke gi opp, bare fortsett og ta blodprøve ved hver mens, og plutselig en dag så synker nivået. Jeg ventet og ventet, og var nær ved å gi opp selv, men så sank fsh helt plutselig. Lykke til!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...