Gå til innhold

Igangsetting av fødsel vs. keisersnitt


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Pga av stort barn skal de sette igang fødsel to uker før termin. Nå har jeg hørt av flere at igangsetting "ofte" ender i keisersnitt allikevell???? Stemmer dette???? Noen fortalte meg at det var 50% sansynlighet for at det ender med keisersnitt???

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

 

er i samme båt som deg. -bare at igangsetting ikke var aktuelt 14 dgr før da jeg ikke var moden. Idag, 7 dgr før termin, var det heller ikke nådd riktig modenhetsgrad, så nå er det satt opp time på termindato. Håpet er jo at fødselen starter av seg selv, da induserte fødsler kan bli mislykket.

Jo mer moden man er, desto større er sjansen på at kroppen lar seg lure til å selv sette i gang etter piller eller ved at fostervannet tas. Siste trinn er drypp. Skjer det ikke noe da eller man innser at nok er nok, blir det keisersnitt. Min lege har ikke sagt noe om sannsynligheten for keisersnitt, men fokusert på at modningen er viktig. De har et sånt poengsystem hvor 6 er tilstrekkelig for å sette i gang. For oss med stort barn, er jo aberet at barnet stadig blir større....

Min svigersøster fikk igangsatt pga overtid, og det ble et tøft løp frem til det ble keisersnitt. Selv har jeg hatt et akutt snitt (av andre årsaker), og er ikke redd for at det ender der igjen. MEN har nå lyst å prøve på fødsel, -de følger jo godt med barnet m/CTG og STAN. Så får jeg heller skrike om snitt for min egen del om det skulle bli nødvendig. Jeg ønsker deg lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeh ble satt i gang på veldig umodne forhold.. VAr da 4 dager over terminen, men ungen måtte ut pga dårlig fostervekst og mangel på fostervann (vannet hadde sluttet å produseres).. Lå da i 33 timer med rier, men klarte ikke å åpne meg mer enn 2 cm.. Endte i keisersnitt, fordi bebin etterhvert fikk så lav fosterlyd, og jeg så sliten...

 

Lykke til:) Går nok bra i de fleste tilfeller:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sent svar men likevel.. Jeg har hatt tre igangsatte fødsler og ingen av dem endte i keisersnitt. En av fødslene ble satt igang på termin og de andre to ble satt igang to uker før termin. Jeg hadde ingen komplikasjoner i forbindelse med å bli satt igang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ble satt igang før tiden. lå 60 timer med rier, så det ble keisersnitt pga lite framgang i føsel(sto det i papirene mine),selvom jenta vår hadde det helt fint, var jeg helt utslitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, DET vet jeg nå ikke, men jeg ble selv satt i gang med vår første pga. andre ting, og han ble tatt med kopp. Legen sa på siste "trekk" at det bar rett ned til keisersnitt hvis de ikke fikk han ut på neste ri. Så jeg var ihvertfall tett på, mest fordi hele fødselen gikk så lynkjapt (også typisk på igangsettelse), at kroppen ikke klarte å følge med. Vet ikke helt med de 50%..........men lykke til da, spennende er det uansett.

Klem fra Eli 34+3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Annonse

Jeg ble satt i gang med første gang pga overtid. Hadde en fin fødselsopplevelse. Tok først vannet på meg i håp om at jeg da fikk rier, det virket ikke, så jeg fikk deretter riestimulerende drypp som begynte og virke en times tid etterpå. Det gikk slag i slag, brukte kun lystgass som smertestillende, og barnet var ute åtte timer etter at vannet var tatt.

Helt fin fødselsopplevelse:-)

Blir sannsynligvis satt i gang i neste uke med nummer 2 pga svangerskapsdiabetes og litt ekstra vekst på barnet grunnet dette.

 

Følte meg veldig trygg, for alt var under oppsikt av fagfolk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...