Gå til innhold

Igangsetting av fødsel vs. keisersnitt


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Pga av stort barn skal de sette igang fødsel to uker før termin. Nå har jeg hørt av flere at igangsetting "ofte" ender i keisersnitt allikevell???? Stemmer dette???? Noen fortalte meg at det var 50% sansynlighet for at det ender med keisersnitt???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det stemmer at det er større sjangs for keisersnitt ved igangsettning, men ikke så mye som 50 %. Man regner med at en viss prosent av igangsatte ender med såkalt operativ forløsning, og det betyr tang, vakum eller keisersnitt, men hvor stor denne prosenten er husker jeg ikke.

 

Operasjonssykepleier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ble satt i gang denne gangen fordi vannet gikk uten at noe mer skjedde. Vannet gikk en søndag - 15 dager før termin. Så ca 65 timer etter at vannet hadde gått fikk jeg første kur. Det var tirsdag kveld. Den hjalp ikke... Så onsdag morgen fikk jeg en ny kur. Fikk litt mer kynnere, men ikke skikkelige rier. De vurderte en kur på ettermiddagen men turte ikke av redsel for å overstimulere, men da ikke mer skjedde fikk jeg en tredje kur onsdag kveld. Da begynte ting å skje... men kl 7 om morgenen sa legen at hvis ikke fødselen var over etter 8-10 timer så måtte de ta et snitt. Altså torsdag ettermiddag, men det var fordi det da var så lenge siden vannet hadde gått.

 

Jeg var veldig nervøs for at det skulle ende med snitt igjen, for jeg hadde hastesnitt forrige gang og hadde utrolig lyst å føde denne gangen. Men kl 10 på torsdag var lillebror født :-)

 

De sa på sykehuset at man kan få 2 kurer i døgnet, og at selve fødselen gjerne går raskere når kuren først virker. Hos meg tok det ca 12 timer fra kuren ble satt, men den "aktive" delen av fødselen er registrert til 3 timer :-)

 

Jeg har altså hatt både hastesnitt og blitt satt i gang nå - og jeg anbefaler absolutt en igangsetting istedenfor snitt.

 

Jeg er i superform nå etterpå og er glad for å slippe alle stingene i magen igjen.

 

LYKKE TIL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble igangsatt i uke 41, og etter 17 timer ble det foretatt hastekeisersnitt, da gutten fikk problemer der inne og ikke hadde kommet langt nok ned. Hadde i lópet av denne tiden kún ápning pá 4 cm.

 

For min del var igangsettingen noe skikkelig dritt og háper at jeg ikke má igjennom det en gang til ( 6 dager til termin) for for min del var det ikke noen positiv opplevelse.

 

Men lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble igangsatt 14 dager over termin med hormontabletter. I løpet av åpningsfasen (trodde de) snudde baby seg med ansiktet ned og det endte i hastesnitt.. Vet ikke om prosenter, men har også hørt at det er større sjanse. Har vel med romsteringen oppi der og alle unaturlige tingene som skjer der å gjøre.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...