Gå til innhold

Brennkopper?


Gjest

Anbefalte innlegg

Skal til fest lørdag og der kommer niecen med brennkopper, er red for at bli smittet eller at minsten blir smittet og smitter meg som er grevid i uke 35. Nogen gode råd for hvad jeg skal gøre? Skal jeg melde afbud eller holde minsten væk? Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville ha meldt avbud desverre, unødvendigt å ta sjansen da brennkopper smitter svært lett. har aldri hatt brennkopper i hus men etter å ha lest det som står på lommelegen.no så ville eg ha meldt avbud. Man skal jo ha seperat håndklær og vaskekluter og alt mulig for åunngå smitte. Rart at niecen din skal komme på denne festen, man skal jo ikke på skule eller barnehage når man har brennkopper... skulle tru at da burde ho holde seg hjemme desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Hvor lenge har hun hatt brennkopper?

Jeg jobber i barnehage hvor det oppsto et tilfelle brennkopper for en tid siden. Jeg var da 32 fullgåtte uker/ 7 mnd på vei. Og jeg ble sykemeldt 100% på dagen, til all smittefare var over. Dette pga at viss du får brennkopper sent i svangerskapet KAN to ting skje:

 

1) Kroppen KAN gå i fødsel fordi infeksjonen bli for tung å takle når du går gravid. (info jeg fikk av min jordmor)

2) De er ikke særlig glad i fødende kvinner med brennkopper på fødeavdelingene, da det er svært smittsomt for de andre som er der. Fødende kvinner, kvinner som nettopp har født og de nyfødte babyene ikke minst. Samt selvfølgelig personale. (info jeg fikk av fastlegen min)

 

Brennkopper er en utvendig bakterieinfeksjon som kun sitter i huden, men som er smittsom via kontakt- og dråpe-smitte.

 

Barn kan ikke tilbake i bhg eller skole/sfo før sårene er tørre for væske (dvs med skorpe, etter at de har sluttet å væske) Og da skal de være tildekt av gode plaster. Og gode hygienereler er viktig både for den syke og de som er rundt h*n. For det er veldig smittsomt.

 

Hadde det vært den minste sjans for å bli smittet under dette selskapet, ville jeg ha meldt avbud, desverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for flotte svar, Ville meldt avbud, hvis det ikke var min mammas 60 års busdag, men må snakke med søsteren igen og hører om de evt kunne holde barnet hjemme, men hun har osse en bror der ikke har hatt sygdommen og han kan jo nemt være smittet uden det er brudt ut ennå, kan jeg bede dem holde begge væk fra deres mormors bursdag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest egentlig at det er rart at søstera di ikke ser det som selfølge å holde begge to hjemme, brennkopper smitter jo ikke berre mellom barn men også til oss voksne.... eg ville aldri ha tatt med barn som hadde brennkopper til en fest der det var mange flere...

Dei kan da komme seinare og kose med mormor, sefølgelig er det trist men på lik linje med at man tar ikke med seg barn med 40 i feber i et selskap så tar man ikke barn med smittefarlige sykdommer i et selskap... hørest kanskje litt brutalt ut men man må ta hensyn til andre når det gjelder slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nej, jeg er enig! Skal ringe søsteren og oplyse henne lidt mere om sygdommen og risikoene derom, håber så hun velger at holde dem hjemme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

 

Jeg mener dette er litt feil info. Brennkopper er en overfladisk hudinfeksjon med staffylokokker eller streptokokker. Dette er bakterier det er lett å behandle med vanlig antibiotika, somregel i salveform. Hvis man som gravid blir smittet kan ikke barnet bli smittet. Eneste er at man ikke bør ha brennkopper nedentil når man skal føde, men det er jo svært vanskelig å få smitten ned dit.. God håndhygiene holder, så ville jeg deltatt uten betenkeligheter. Hvis brennkoppene væsker fremdeles bød de dekkes til, men ikke hvis de er tørre. Og du kan jo event. la være å kose for mye med de smittede barna.

 

Lege og gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HMMM, nu blev jeg jo veldig i tvivl! Har snakket med lege osse og han mener ikke det er så farligt heller, han sagde det bare smittede ved kontakt, men alle netsider siger osse dråbesmitte?? Hvad skal man forholde sig til, vil jo ikke ta den minste chance!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med dråpesmitte mener man vanligvis at spyttet og små-små dråper som kan komme ut av munnen og sveve i luften ved hosting/nysing og vanlig pusting smitter. Her mener nok internettsidene at den væsken som er i brennkoppene før de får skorper smitter. Det er denne du bør holde deg litt unna. Men hvis du skulle få det i munnen vil bakteriene dø i magen. Får du det på huden kan du bli smittet, men oftest hvis du selv har små sår eller "åpninger" i huden. (Hvis du klorer/klør deg f.eks får man små sår). hel hud beskytter godt. Jeg tar jo på dette på kontoret til stadighet, men har aldri fått det selv. Er selvfølgelig nøye med å vaske hendene etterpå da. Skulle du få noen brennkopper kan du få antibiotikasalve som heller ikke er farlig for fosteret. Men vask deg godt før du tar deg nedentil. (Altså hvis du vet du har vært borti smitte, vask også FØR toalettbesøk, ihvertfall hvis det nærmer seg fødsel..)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, håber det går bra:-) Tror nu søsteren nu er instilt på at holde barna hjemme, likefint for meg, da behøver jeg ikke bekymre meg. Ha en fortsat fin dag og lykke til med graviditeten ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ei datter som har hatt brennkopper mange ganger. hun er visst veldig utsatt for å få det igjen og igjen, men hun har aldri smittet noen. Så lenge man dekker til sårene og ikke kommer i direkte kontakt med dem, så er det ikke smittsomt. en må selv ha et sår eller en skade i huden for at en skal kunne få brennkoppene av noen. Om det blir behandlet med antibiotika eller penicilin, så ere smittefaren over etter et døgn etter startet kur. det samme gjelder om sårene blir smurt jevnlig med salve som f.eks. Brulidine krem eller bacimysin.

 

Iallefall det legen sa til meg... ser ut til å stemme også, etter alle de gangene vi har vært gjennom det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...