Gå til innhold

+4 på sukker i urin og må... (trenger litt trøst)


sprellemor

Anbefalte innlegg

ta ny glukosebelastning for å utelukke svangerskapsdiabetes. Forrige gang kastet jeg opp av den prøven, så jeg kan ikke akkurat si jeg gleder meg til i morgen. Bare 16 dager til termin. Hadde jo vært greit hvis alt hadde vært i orden nå, da. Sukk. Dagen begynte egentlig ganske fint, og nå er jeg bare lei lei lei igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har fått påvist svangerskapsdiabetes (i uke 33), uten å ha sukker i urin en gang. Jeg trodde helt ærlig talt at hele den glukosebelastningen var HELT bortkastet, så jeg fikk litt sjokk da jeg "strøk".

 

Men jeg kan trøste deg med at med bare et par uker igjen til termin, og at du sannsynligvis greier å regulere evt sv.sk.diabetes gjennom forsiktig kosthold de få dagene som er igjen.

 

Jeg skjønner veldig godt at du trenger litt trøst, det gikk ganske mange dager før jeg kom meg over sjokket over å gå så fort fra "frisk gravid" til "risikosvangerskap". Men det er tross alt godt at de følger godt med oss.

 

Sannsynligvis får du negativ prøve også denne gangen, da. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. Får håpe den blir negativ, ja. Men som du sier så er det jo greit med ekstra oppfølgning. (Og hvis man skal finne noe positivt med å teste positivt må det vel være at jeg får plassen min på Ullevål (som jeg sogner til), og ikke risikerer å bli avvist...skulle man tro i alle fall...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 3+ med sukker i urinen sist. (har blitt målt bare 1 gang da) Hva skjer hvis man har svangerskapsdiabetes da? Vet at man ikke skal spise sukker, men er det noe annet. Får dere noe for det???

Hvor ofte må det kontrolleres da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 28 og slank (til vanlig i alle fall...;-))

Siden jeg ikke har hatt det (ennå) selv er jeg kanskje ikke den riktige til å svare, men jeg vet at noen kan kotrollere det ved kostholdsendring, og andre får insulin (som en vanlig diabetiker). Mer enn det vet ikke jeg. Forrige gang jeg ble testet hadde jeg bare 1+ sukker. Da jeg klaget min nød over hvor dårlig jeg be forrige gang sa hun at hadde det bare vært spor av sukker denne gangen (altså +1 eler 2) så hadde hun ikk egjort det, men siden det var såpas mye som 4 så syntes hun at vi skulle teste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg kan fortelle er slik. Etter "ikke bestått" glukosebelastning, måtte jeg lære meg å måle blodsukker hjemme med et lite apparat. Jeg fikk også et hefte om kostholdsregulering av svangerskapsdiabetes. Jeg måtte måle blodsukker 5 ganger for dagen i tre dager, før jeg fikk komme til indremedisiner for å sjekke resultatene. (Dvs fastende når man står opp, 1,5 t etter frukost, før middag, 1,5 t etter middag, og ved leggetid. Fastende og før måltider bør BS ligge under 6 mmol og 1,5 t etter måltider bør BS ligge under 7 mmol.)

 

Mine verdier holdt seg under grensen, så etter en vekstkontroll (dvs UL der de målte babyens antatte mål), fikk jeg beskjed om at om jeg greide å holde like stabile BS-verdier fremover (måling 5 ganger for dagen annenhver dag), så skulle jeg ikke følges opp noe ekstra annet enn en til vekstkontroll-UL omtrent 2 uker før termin, for å sjekke at babyen ikke vokser seg altfor stor.

 

Behandling med insulin kommer først på tale dersom man får verdier over de grensene før/etter måltider.

 

Dermed blir "behandlingen" min å spise 5 ganger for dagen, aldri mer enn 3-4 timer mellom måltider, og spiser vanlig sunn ost med mye fiber, lite frukt, ingen jus, og veldig begrenset med melk. Selvfølgelig også nullinntak av snop, brus, kaker, dessert og påskesnop.

 

Forhåpentligvis holder jeg det i sjakk med kostholdsregulering. Faren for å utvikler vanlig diabetes type 2 senere i livet er visst noe høyere dersom man først har hatt sv.sk.diabetes.

 

Det er visst ganske nytt at de mer eller mindre screene alle med en BMI på 28 eller høyere for å kontrollere for sv.sk.diabetes. Er du over 35, eller har født store barn før, eller har nær familie med vanlig diabetes, er du også i noe økt risikogruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr vel at jeg kanskje må på vekstkontroll-ul nå da? Uff, jeg blir stresset av dette jeg. Heldigvis at jeg skal inn i morgen på den testen. Og jeg som fikk beskjed av legen min å drikke juice for å forebygge sopp. Og det har jeg drukket mye av, kan du si. Får slutte med det da. Å, skulle ønske babyen bare kunne komme snart. Det er så mange ting å bekymre seg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste allerede ganske sunt, synes jeg selv, men drakk enorme mengder melk og en hel del jus. Det er faktisk den største endringen jeg har gjort i kostholdet - pluss at jeg må takke nei til kakestykke i besøk, og får ikke lørdagsgodt. :)

 

Enig i at det ikke er så greit å få masse ekstra bekymringer mot slutten av svangerskapet. Det er tungt nok å være frisk gravid med jobb og to små barn fra før av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...