Anonym bruker Skrevet 18. april 2006 #1 Skrevet 18. april 2006 Jeg skal til syden i september, også gifter jeg meg i august og skifter etternavn. Må jeg ha nytt pass da? Eller kan jeg bruke det gamle selv om jeg ikke kommer til å ha det etternavnet som er i det passet? Håper noen vet!!
Anonym bruker Skrevet 19. april 2006 #2 Skrevet 19. april 2006 Ring til din lokale politstasjon og spør. "Syden" er ikke noe klart definert geografisk område, og det vil vel gjelde andre regler for et EU-land enn for f.eks. Tunis eller Montenegro. Pass er uansett lurt å ha!
Ranveig R Skrevet 27. april 2006 #3 Skrevet 27. april 2006 Viss du har eit "gammaldags" pass, eit slikt der navnet ditt er skrive for hand, kan du berre ta med passet på lensmannskontoret/politistasjonen (er det forskjell??) så fører dei inn at du har bytta navn. Viss du har den nye typen pass, der alt er maskinskrive, må du ha nytt.
Froggi-Nikolai 17.11.05 Skrevet 1. mai 2006 #4 Skrevet 1. mai 2006 Søsteren min giftet seg for 2 år siden og hadde før det skaffet seg et nytt pass. På det passet er det tilført en henvisning til navn bakerst i passet. Der står det endring med navn + stempel. Hun har sitt etternavn og så sin manns etternavn. Vet ikke om det er det samme hvis du bytter ut ditt eget etternavn. Sjekk hos politiet.
Mille** Skrevet 1. mai 2006 #5 Skrevet 1. mai 2006 Kan du ikke bare drøye det en mnd med å skifte etternavn da, det skjer jo ikke automatisk når du gifter deg uansett? Ville jeg gjort ihvertfall. )
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2006 #6 Skrevet 4. mai 2006 Jeg fikk nytt pass i 1999 og giftet meg i 2000. Jeg har et stempel i mitt pass som sier at jeg har skiftet navn og med min nye signatur.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå