Gå til innhold

Pass

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal til syden i september, også gifter jeg meg i august og skifter etternavn. Må jeg ha nytt pass da? Eller kan jeg bruke det gamle selv om jeg ikke kommer til å ha det etternavnet som er i det passet?

Håper noen vet!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring til din lokale politstasjon og spør. "Syden" er ikke noe klart definert geografisk område, og det vil vel gjelde andre regler for et EU-land enn for f.eks. Tunis eller Montenegro. Pass er uansett lurt å ha!

• 2 uker senere...
Skrevet

Viss du har eit "gammaldags" pass, eit slikt der navnet ditt er skrive for hand, kan du berre ta med passet på lensmannskontoret/politistasjonen (er det forskjell??) så fører dei inn at du har bytta navn.

Viss du har den nye typen pass, der alt er maskinskrive, må du ha nytt.

Skrevet

Søsteren min giftet seg for 2 år siden og hadde før det skaffet seg et nytt pass. På det passet er det tilført en henvisning til navn bakerst i passet. Der står det endring med navn + stempel. Hun har sitt etternavn og så sin manns etternavn. Vet ikke om det er det samme hvis du bytter ut ditt eget etternavn. Sjekk hos politiet.

Skrevet

Kan du ikke bare drøye det en mnd med å skifte etternavn da, det skjer jo ikke automatisk når du gifter deg uansett? Ville jeg gjort ihvertfall. :o)

Skrevet

Jeg fikk nytt pass i 1999 og giftet meg i 2000. Jeg har et stempel i mitt pass som sier at jeg har skiftet navn og med min nye signatur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...