Gå til innhold

Testet sædkvaliteten??


Sushi

Anbefalte innlegg

Vi er mange her inne som sliter med å bli gravid. Er det mange av deres partnere som har skjekket sædkvaliteten? Det kan jo være et greitt sted å begynne. Det gjorde vi. Her i Oslo er det enkelt for mannen å få testet seg. Mannen min fikk henvisning til Omnia hos fastlegen. På Omnia kan mannen komme å teste seg på hverdager (uten avtale) mellom 8-10 for 300 kr. Svaret foreligger innen en uke. Alt var i orden med mannen min, så nå er jeg begynt med utredning.

En annen god grunn til å ta sædprøve er at mannens sæd bør være normal dersom det skal ha noen hensikt for kvinnen å ta pergotime. Ser at flere her inne har fått pergotime uten at mannen er skjekket. Min gynekolog var veldig tydelig på at det er liten vits i å utsette kroppen for hormoner uten å vite at mannens sæd er i stand til å befrukte eggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei på du!

Kan bare ikke få sagt hvor enig jeg er i den siste delen av innlegget ditt. Vi var på riksen. Noen dagers ventetid, og ingen betaling hvis jeg husker riktig.

Nå skal det sies at jeg har hatt en pergokur mens vi ventet på resultatet fra min manns sædprøve. Men tror nok det mest var forde jeg sliter veldig psykisk med at vi ikke har fått det til selv enda. I tillegg har det vist seg at jeg har hatt for lite progesteron. Så det var uansett noe å hente på å først få tilført progesteron og deretter pergo. Nå klaffet ikke dette og vi har hatt en pause fra pergo. Skal tilbake til gyn før neste pergo vurderes.

Må også legge til at jeg synes det er skremmende at det virker som det er mange som får pergo uten at de har vært hos gyn! Noe det står spesifikt i felleskatalogen at man skal...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig jeg også... mannen og kvinnen bør bli sjekka samtidig, det tar jo ikke så lang id å sjekke sæden da. Skulle tro det var bedre enn å kaste bort tid på å lete etter svar i blinde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har sjekka oss negge to, og det var veldig bra at vi tok denne sædprøven, viss ikke hadde jeg sikkert proppa i meg enda mer hormoner..

 

Jeg har mild grad av PCO og min sambo har ekstremt dårlig sædkvalitet.

Trist å vite, men godt på en måte. Nå får vi hjelp, og det blir prøverør på oss...

 

Men det er veldig viktig å sjekke sæden. den betyr jo ganske mye i denne babylaginga..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå "hører jeg ikke til" her inne lenger.. Joho for det..

Men altså; vi sleit med å bli gravid. Ble gravid etter rundt 1,5års prøving, men mistet. Prøvde så i nye 1,5år, mistet på ny. Da fikk jeg time hos gynekolog for å sjekkes ut. Gynekologen min fant ikke noe med meg som skulle tilsi at det tok såpass tid å bli gravid, heller ikke at jeg mistet. Han sa rett ut at det var ingen vits å utrede meg mer FØR samboeren min hadde sjekket svømmerne sine.

Samboeren min leverte sædprøve og resultatet av den var at han hadde gode, men få sædceller. Dette kan jo være tilfeldig, jeg satt han likevel på sink og selen. Han skulle jo ta ny prøve etter 3mnd, det trengte han ikke! Jeg ble nemlig gravid ca 2mnd etter at han begynte på vitaminer.

Alt kan jo være tilfeldig, men det må jo være greit å få det sjekket ut om det kan være mannen... Er jo iallefall ikke bortkastet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...