Gå til innhold

Fødselspermisjon- hvordan si fra til jobben?


Meg, J & L

Anbefalte innlegg

Ang. fødselsperm..

 

Jeg vet at jeg må sende inn søknad til trygdekontoret om fødselspenger osv. Er det sånn jobben får vite når jeg går ut i permisjon? At trygdekontoret sier ifra? Eller skal JEG si ifra?? I så tilfelle, munntlig eller skriftlig?

 

For det står; husk å gi beskkjed på jobben i god tid før man går ut i permisjon. Ser at de fleste gjør det ca 1mnd før dere går ut..? Men hvordan??

 

Er 8uker til termin, så jeg bør vel begynne å tenke på dette.. Er bare usikker på om jeg skal si dette munntlig. Eller skal jeg fylle ut et skjema og sende?

 

Og hvordan vet jeg hvilken dato det blir? Vet jo jeg går ut 3 uker før termin. Men er det akkuratt på datoen eller? Slik at jeg skal gå ut onsdag 24.05.06 om jeg har termin onsdag 14.06.06?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg måtte søke jobben om fødselspermisjon. De hadde ferdige søknadskjemaer som jeg bare fylte ut og sendte inn til hovedkontoret. Vett ikkje om dette er noe som er vanlig praksis eller ikke. Jobber i klesbutikk. Fikk aldri noe svar men de sendte inn inntektsopplysninger om meg til trygdekontoret på grunnlag av søknaden. Gjorde dette ca 1-2 (husker ikke helt)mnd før permisjonen begynnte. På søknadskjemaet sto det at eg måtte gå ut i permisjon 3 uker før termin. Så tok 3 uker akkuratt på dagen ja. Ville hørt med sjefen din hva som er vanlig praksis hos dere. Håper det var til hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ko,mmunalt ansatt og da sendte jeg søknad om permisjon sammen med kravskjema til arbeidsgiver, gjorde det for noen uker siden og har også ca 8 uker til termoin. Det er jo viktig å gi tidlig beskjed, slik at de kan få inn vikar. Jeg regner jo med at arbeidsgiveren din vet at du skal i permisjon og ca når du venter. Jeg aner ikke hvordan det er hos private arbeidsgivere, men jeg ville tro at du må sende en permisjonssøknad, som selvsagt blir innvilget. Det bør stå omtrent det samme på den som på skjema til folketrygden.

Du bestemmer selv hvilken dato du går ut i permisjon, men det må være minst tre uker før termin. Du må derfor legge med terminbekreftelse fra legen din. Du har lov å ta inntil tolv uker før termin, men vi vil jo ha mest mulig tid med baby, ikke uten og den totale lengden av permisjonen begynner å gå. Husk at hvis du føder før termin og ikke har hatt tre uker permisjon, så mister du de dagene. Permisjonen er totalt 53 uker (80%), fem er forbeholdt far, tre må tas før termin, seks må tas av mor etter termin, og de resterende 39 ukene velger dere hvem som tar.

Vet ikke om du fikk noen svar. Har selv termin 15.06 og starter permisjonen 22.5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snakk personlig med sjefen din,det er da en naturlig ting.

går utifra at han vet du er gravid.............

glad jeg har et godt forhold til min sjef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart de vet det! :) Har også et veldig godt forhold til min sjef/ avdelingsleder... hun er en av mine beste venninner!

Men det er ikke hun som sitter med lønningene og rekneskap.. det er en annen. Og hun er ei dritsur megge som kommer til å skjelle meg ut hvis jeg spør om noe. Hver gang jeg kommer med en ny sykemdlig så må jeg løpe for livet før hun denger meg! Vi er flere hundre ansatte og hun mener alle maser hele tiden. (har tydeligvis vert der for lenge) :)

 

Takk for svar alle! Skal liste meg inn på kontoret og smile pent! Får sikkert to tette og en badehette, men det går bra. Synes jeg hører hun: "Det burde du vel ha undersøkt før nå..." Kansje jeg skal sende sambo? hihi.. -Vi jobber på samme sted.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...