Gå til innhold

Noen som har negativ erfaring med planlagt KS?


Knøtten75

Anbefalte innlegg

Skal ha KS om 16 dager og er så spent! Bare gleder meg! Har ennå ikke lest om noen som har negativ erfaring med planlagt KS, men vil gjerne være forberedt om det er noe jeg bør vite. Jeg er ikke interessert i å lese om alt som har gått galt ved haste snitt/katastrofe snitt..

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hadde selv akutt snitt, var jo egentlig ikke noe jeg ønska meg. men nå som alt er over så er det egentlig helt greit også..

Ikke hatt noen negative erfaringer med det jeg vertfall..

hadde egentlig panikk for tanken på hva dem skulle gjøre, men hadde ikke hatt noe mot og ta ett keisersnitt til nå som jeg har vært gjennom det en gang.. :)

fikk vite det noen timer før det ble utført da, han ble tatt i uke 33 pga svangerskaps forgiftning..

så jeg hadde de samme forberedelsene som de har ved ett planlagt ett..

 

tok meg den frihet og svare selvom jeg ikke hadde planlagt.. ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De klarte ikke sette den spinalbedøvelsen på meg, så ble narkose. Det var ikke noe hyggelig :( Gikk 2 timer før jeg fikk se babyen, og da var jeg så trøtt at jeg husker ingenting fra den første tida nesten.

De prøvde lenge og stikke meg i ryggen, så sliter ennå med vond rygg og hodepine. Men er heldigvis blitt litt bedre.

Selve såret har jeg ikke hatt så mye vondt i, kjenner det om jeg snur meg litt brått og slik, men ellers lite sårvondt.

 

Keisersnitt ble ikke noen fin opplevelse for min del, eneste trøsten er at i alle fall babyen min slapp noen smerter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en strålende opplevelse med planlagt keisersnitt på ullevål i forrige mnd. Alt gikk superfint, alle var dødshyggelige med meg, og jeg har ikke hatt noen komplikasjoner i etterkant. Det jeg grudde meg mest til i forkant var å få satt kateter, sette spinalbedøvelse og følelsen av å bli operert- men ingenting var ekkelt eller vondt når det først var i gang. Kateteret var uproblematisk, spinalen merket jeg mindre enn et vanlig sprøytestikk, og selv om du merker at de river og sliter litt i deg var det ikke ubehagelig på noen måte. Fikk ungen til meg umiddelbart, og lukkingen gikk også veldig raskt slik at det hele var over på null komma niks. Mitt planlagte ks var dermed så bra som man bare kan ønske seg- og det er det jo for de aller fleste:-) Men husk at du får et operasjonssår i magen, og det er ikke spesielt behagelig den første uken. Som kirurgen sa til meg før operasjonen:"Jeg vet du gruer deg til operasjonen, det trenger du ikke gjøre. Dette kommer til å gå helt fint, og du kommer til å synes at det er en hyggelig opplevelse.Men gru deg til i morgen du- det er da du får vondt." Og han hadde rett- men med en søt liten baby har du nok av andre ting å tenke på enn å ha vondt....

 

Lykke, lykke til- dette kommer il å gå kjempefint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å skremme deg, men siden du spør om negativ erfaring med KS så får du litt her ;-)

Jeg måtte ta planlagt KS ettersom sønnen vår ( 2år nå) lå i seteleie. Jeg har for lite indre bekkenmål for seteleiefødsel, jeg ønsket meg naturlig fødsel og ble litt lei meg da det ble klart at det ble KS.

Selve KS gikk bra og også dagene på sykehus.Var ganske medtatt og det gjorde vondt, men gleden over det lille vidunderet var sterkere!

Det var etter ca. 5 dager, jeg merket en "stikkende og brennende" følelse i selver såret og det begynte å komme verk. Da var det på med sterk desinfeksjonsmiddel og hyppig bytte av omslag. Tre- fire dager senere fikk jeg høy feber, så bar det igjen til sykehuset med mann og baby. Da følte jeg meg skikkelig deppa og tårene rant, etter å ha forsikret seg om at dette var en akutt lettere depresjon fant legen ut at jeg hadde fått livmorbetennelse. Jeg fikk en skikkelig hestekur med antibiotika som gjorde at jeg ble lysvar og ikke kunne være ute i solen. Typisk nok ble det skinnende sol i de dagene!

Disse etterkomplikasjonene gjorde at jeg orket mindre og hadde sterke smerter. Jeg er sjeleglad for at jeg har en mann som stelte oss med så mye kjærlighet og omtanke, for det var en tøff start.

Nå to år etter, har jeg fortsatt ubehag med ett tykt, ømt og kløende KS-arr. Fikk a-vitamin krem for plagene men synes ikke det hjelper så mye. Nå er jeg 99% sikker på at jeg er blitt gravid igjen :-) Håper inderlig at det IKKE blir KS igjen.

Håper du ikke har blitt altfor skremt, men det er tross alt en STOR operasjon vi kvinner gjør ved KS og dessverre så kan det oppstå etterkomplikasjoner.

Ønsker deg alt godt med KS og tiden etterpå!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ks for 5 uker siden og det var bare det riktige valget!!!

De slet litt med å sette spinalbedøvelsen, benet hoppet opp 2-3 ganger inntil de fikk satt den rett. Merket ikke noe annet til det ´siden de ga meg lokalbedøvelse før de begynte å sette spinalbedøvelsen.

 

Etter datteren min var ute (hadde navlesnoren rundt halsen, så takk og lov hun ble tatt med ks) og min mann var gått for å vaske henne så ble jeg litt dårlig/kvalm - blodtrykket var litt lavt og jeg brekket meg. De ga meg noe mot dette og det gikk over med en gang. Dette kan godt skje, men er ikke farlig.

 

Når jeg var sydd sammen og trillet ned på føden fikk jeg en varm sekk på magen - skulle hjelpe livmoren til å trekke seg sammens. Det var nesten det vondeste av hele operasjonen.

 

Var oppe på beina etter 7 timer og fikk kateteret ut. Startet gjennopptreningen etter 3 dager. Merket litt i såret på den ene siden ved enkelte øvelser (brennende følelse). Det var nok mer det at det ble for hardt for musklene. Tok det med ro etter jeg kom hjem og det gikk over.

 

Måtte ha kompressstrømper på under hele sykehus oppholdet - det ble varmt. Hadde en kjølende fotkrem, den var deilig å ta på. Dursjet uten problemer morgenen etter operasjonen. Ble ikke sydd, men limt sammen, så alt jeg har er en stripe til arr rett over skambeinet.

 

Lykke til, det skal nok gå bra. Planlagte ks er noe helt annet enn haste ks!!

 

Får vi flere barn så blir det ks igjen uten tvil!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ops, glemte å si at noen drops eller halspastiller er godt å ha for hånden - det gjør svinsk vondt å hoste de første dagene. Så unngå det hvis du kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fikk enorme luftsmerter som satte seg i brystet. Skikkelig ekkelt assa, men det er jo ikke farlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...