Gå til innhold

Bytte barnehage flere ganger...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har barnet i en god barnehage der hun trives godt og har vært siden 11,5 mnd alder. Problemet er at den ligger over 2 mil hjemmefra. Det er ikke noe problem nå, men dersom vi klarer å få en til snart, blir det veldig tungvint siden det er jeg som kjører og jobben min ligger mellom hjem og bhg (nærmere bhg).

 

Vi tok derfor sjansen etter jul og prøvde en mindre bhg nærmere hjem.. avdelinga var ny, personalet ikke på plass ennå = ulike vikarer hver dag under tilvenninga! Etter to uker gikk vi tilbake til den gamle bhg.

 

Barnet vårt er heldigvis utadvendt og omgjengelig, men også sårbar og har blitt mer mammadalt i det siste.

 

Nå har vi igjen fått tilbud om plass i nærmiljøet fra høsten, men ikke i prioritert bhg. Er så redd for at det skal gå likeens denne gangen og vi ikke skal bli trygg på bhg. Dette er riktignok en etablert bhg som ikke har dårlig rykte, men..

 

Er også redd for å bli oppfatttet som "vanskelige foreldre".

 

Men, det verste er tanken på at ungen ikke skal trives, bli usikker og redd, savne den andre bhg osv..

 

Hvor mye tåler ungen? Noen som har gode erfaringer med (flere) bytte® av bhg?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå sier ikke du hvor gammel jenten din er. Jeg ville tatt en avgjørelse ut i fra barnets behov og ikke mine behov. Ville vurdert ut i fra alder.

 

Har snakket med en barnehagestyrer som sier at han aldri ville tatt ut sitt barn av en barnehage hvor barnet kjenner de ansatte, er trygg, er godt "innarbeidet" osv. Og når han sier dette, han som ser dette med tilvenning for nye barn hele tiden, tenker jeg det er en viktig bit å ha med seg i tanken om å bytte barnehage eller ikke.

 

Nå har jeg fått bhg plass til min jente, den ligger langt borte fra både hjem og jobb. Derfor vil det bli omvei for oss daglig. Men det er der hun har fått plass. Vi kommer ikke til å bytte. Hun har to barnehageår foran seg før hun skal på skole. Så lenge hun trives der og vi samarbeider godt med de ansatte, skal hun bli der. Om ett år har vi forhåpentlig fått plass til vår nye jente der også. Når storesøster begynner på skole skal vi bytte til en nærmere bhg for lillesøster, da hun bare har gått ett år i bhg og har 3 bhg år foran seg. Dette er utgangspunktet, men avgjørelsen vil bli tatt etter vurderinger i forhold til hvordan ting fungerer og barnas behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du usikker på denne barnehagen så ring og spør de om dere kan komme en dag og titte litt. Forklar problemstillingen din. Så lar nok dette seg ordne.

Kikk litt rundt, og la ungen din se og leke litt med barna der. Se på hnne hvordan hun reagerer. Og spør henne hvordan hun synes det er.

Men prat med henne på forhond om dette. Hun har nok endel meninger selv, som er viktig å også ta stilling til.

Min jente var igår på besøk i barnehagen hun skal starte i til høsten. Hun trivdes veldig bra der. Selv om hun syns det var litt rart, siden det ikke er den barnehagen hun gikk i ifjord (nå går hun ikke i barnehage, grunnet flytting og mangel på bhg plasser her)

 

Noe som også burde ta hensyn til når det gjelder barnehage er om den er nære hjemmet. Da er det ofte flere barn i nerområdet som går i barnehagen, som hun også kan ha kontakt med uten om barnehagen. Og kanskje gå på skole med etterhvert.

Det kan bli veldig trist å miste så mange venner når man slutter i barnehagen. Mi jente er veldig lei seg for å miste besteveninna si, men det er ikke så lett når man bor så langt unna barnehagen. Det er i kjørbar omkrets. Men vi får alldri tid til å få besøkt den gamle barnehagen og besteveninnen hennes. Det er litt synd. Så nå gleder vi oss til hun får nye venner, som bor i nærmiljøet vårt. Som hun forhåpentligvis kan ha mye gøy med i årene som kommer.

 

Ungene tåler veldig mye. Men legg til rette for dem. Prat med dem og la dem få være med i avgjørelsen også, selv om det er dere som bestemmer. Hvem ville vel ikke blitt trassen og lei seg om man måtte bytte barnehage bare forde mamma bestemte det. Men om man sier man bytter barnehage pga at da slipper vi kjøre så langt hver dag. Du kommer til å få venner som bor rundt der vi bor. Og at dere kanskje kommer til å begynne på samme skole. Gjør nok at saken stiller seg litt anderledes.

Noen vil nok si at jeg mener man skal la barna få bestemme for mye. Eller at det er liten vits i å prate så mye om dette. Men det er det faktisk. For barn har ofte en tendens til å tie om ting de er lei seg for, om de tror foreldrene blir lei seg for det. Og da får ikke barnet det noe bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...