Gå til innhold

Barnevogn - hjelp!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

 

Hvordan vite hvilken vogn man bør kjøpe? Er jo så maaange å velge mellom!:) Noen som har kjøpt eller har bestemt seg for type? Blir helt forvirra av alle disse typene jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finn først ut av hva du ønsker deg av en vogn, hva som er viktig i hverdagen deres.. Eks: jeg bor i andre etasje i garasjen, med lang, smal trapp opp, derfor valgte jeg kombivogn, dvs med løs mykbag oppi, som jeg kan ta ut, og bære opp! Orker ikke bære vogna opp hver gang.. I tillegg har jeg fibromyalgi ( vondt i skuldre og armer) og ønsket meg en vogn som var lettest mulig og løfte inn og ut av bilen, i tillegg til at den må være enkel å "fikle" med, legge sammen, osv... Til sist tenkte vi over at vi bor på landet, det blir lite kafe besøk, og mer turer i skogen, så jeg var opptatt av lommer, lufting, stødighet, og at den er lett å trille!

Endte selv med en Teutonia Mistral Sport, men babyen er ikke ute enda, så den er bare testet med bamser på stuegulvet:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Troll duo vogn, 2006 modell. Vi fikk en veldig fin pris samt mye ekstra utstyr til. Derfor falt valget på denne. Jeg har kun brukt vognen i 14 dager, men ut i fra det virker den veldig ok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar så langt:) Ønsker meg en vogn med god sikkerhet, som kan brukes fra nyfødt til barnet selv kan krype opp og ut av den (viktig!). Må være stødig (lurt med 3 hjul??), enkel å komme frem med. Flere tips?

 

huff, ble anonym istad, det var ikke meninga:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har kjøpt Simo kombivogn, hel sort. Skal innrømme at det var mye pga utseende, synes de helt nøytrale vognene uten mye refleks og lommer er de fineste, og ikke minst kun en farge, så kan man heller friske opp med vogntepper o.l. Dessuten er det stor bag i den, slik at mitt sommerbarn også kan ligge og sove i den gjennom vinteren (jordmor mente det var et viktig poeng for sommerbarn).

Ellers er jeg helt enig i at det er fryktelig mye å velge i! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare egen erfaring her, jobber i barnehage, og har sett noen vogner i bruk.. Har dårlig erfaring med 3 hjulinger, mange av de velter, også når barna ligger og sover..... Vil derfor ikke anbefale det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen erfaringer, men til og med selgeren innrømmet at den ikke var like trygg som 4-hjulingen. Dessuten kom de jo dårligst ut på "tv2 hjelper deg" da de testet sikkerheten på barnevogner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kjøpt 3 hjuling, men dobbel ettersom det kun blir 15 mnd mellom våre to.

Turte ikke kjøpe det til første mann ( er stødigere når de er doble). Til han hadde vi simo kombi som vi fremdeles har. Er kjempe fornøyd med den og ville ikke nølt med å anbefale den til andre. Stødig og trygg er den også.

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt trehjuling. OTH. For oss var en vogn som tok liten plass sammenslått viktigt og at den hadde godekjøreegenskaper. Brukt den litt på eldstemann og den er fantastisk. Har hatt 5 ulike vogner i alle kjente merker og dette er jeg og sambo enig om er vårt beste kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kjøpt brio kombi denne gangen og. Vi var kjempe fornøyde sist, så valget var ikke vanskelig:o)

 

Lykke til med handlingen:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har Quinny Comfort (3-hjuling) og er veldig fornøyde! Bagen settes på understellet, og kan skiftes ut med sportsdel etterhvert. Vi ville ha ei vogn som er lett å trille, som veier lite og som er grei å legge sammen. Og det er denne. Den er stødig også, da storesøster ofte "henger" på siden av vogna og vil se oppi.

Bagen er liten i forhold til f.eks Simo kombi som vi hadde til førstemann (født i september), men nå har vi vårbaby, og regner med å gå over til sportsdelen til høsten uansett.

Vognvalg er vanskelig, men det er viktig som hun sa over her, at du tenker over hvilke behov du/dere har og hvilke bruksområder vogna skal duge til.

Lykke til i jungelen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

har en teutonia 3-hjuling (egentlig 4 hjul, men de to foran er samlet - den er derfor stødigere enn de med bare 3), er kjempefornøyd!!! har brukt den til første barn fra 7 mnd - 3 år, og skal bruke den igjen snart... den er lettere enn en vanlig kombi. ulempen er at den har liten liggebag, og barnet bare kan sitte og se forover, og er derfor ikke perfekt om du skal bruke den fra start. vi har arvet en eldre brio kombi, og kommer til å bruke den første halvår. merker at den er tyngre å trille.

 

gleder meg til å ta den frem igjen!

 

gutt12.juni

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har til slutt endt opp med å bestille TFK Joggster Twist på www.babyjungle.nl. Sparer ihvertfall 4000,- på å bestille der fremfor å kjøpe i Norge.

 

Har lest alt jeg har kommet over av informasjon om vogner, og sier som de andre her, du må finne ut hva som er viktig for deg. Du kan jo finne mye nyttig på barnevogndebatten her inne: http://www.barnimagen.com/forum/messagelist/4869

og på www.snartmamma.no, der diskuteres også vogner til den store gullmedalje. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal kjøpe Emmaljunga City Cross.

Likte størrelsen, design og de fikse løsningene.

 

Lett i vekt, man får egen skygge til både dyp del og sportsdel (fordel hvis sol vær og vind skulle bleke fargen). Samtidig kan man velge to helt forskjellige fager på de to delene slik at man føler at man får en helt ny vogn når man går over til sportsdelene.

Videre "klikkes" den dype delen så pass lett av understellet og er så pass lett i vekt at det ikke blir noe problem å bære den inn og ut med ungen oppi.

 

Jeg har fått estimert pris til ca. 7050,- inkl. citybag og fotpose

 

Ta en titt på denne modellen!

 

http://www.emmaljunga.no/product.asp?bvid=4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Forstår så godt at du blir forvirra over alle disse vognene.. Nå har du så mange å vlege mellom, alt etter hva du ska bruke dem til ,og hva slags stil fasong, du ønsker... Mange har hevet seg over trenden å kjøpt seg slik stokke mutsy(,med sp farger,, grøss..) vogn tror jeg det heter, jeg synets dem er helt pyton, uff nå fornærmere jeg sikkert noen her..Men som sagt alt etter smak og behag da.. Svin dyr er dem å, vel 6500- på tilbud.Men smaken er delt som baken... dette var nå et eks ...

Jeg har brukt Brio almunia på begge mine 2 -.. Nå venter jeg nr 3, har en simo rival duo.. koster 6000 kr ny.. får kjøpt dem for 4000 kr på tilbud, Brio og simo er vel ganske like på kvalitet ,, kjempe bra begge 2-

 

Duo vogn:

er liksom 2 vogner i en... Bagen er større og lenger , derfor kan du bruke bagen mye lenger enn en vanlig bag da..Du har mer plass til babyen,, perfekt til å ha voksi pose f eks,

Vil abs anbefale deg enten en simo eller brio...

men du finner også mye bra på nettet, vogner til 2000 kr, men dem stoler j ikke på.. Med simo og brio veit j dem er kjempe strenge , og har høye krav...

vogna mi er knall god å trille, luft hjul, kan justerer høyden etter den som triller vogna... lille gutten min ska kun ha det beste,, det ska sikkert gullet ditt å,,hehe-----

ønsker deg lykke til..

god natt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan! Vi har kjøpt Emmaljunga Edge Duo Kombi.

 

Kriteriene vi hadde i grunn for kjøp av vogn var:

- At den skulle være stødig (har 45 kg hund selv, og noen små barn i nær familie som helt sikkert dylter borti vogna)

- Vi er ikke avhengi av å dra vognen opp i trapper osv, (slik at om den er litt tung, gjore det ikke oss noe)

- Vi syntes det var god plass i vognen`/baggen

- Har blitt anbefalt den av venner som selv har.

- Skal med tiden kjøpe en mindre vogn "sportsvogn" til skogturer og by turer" Men da når ungen er nærmere et år..

 

Gleder meg til å bruke vogna jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bestemt meg for Quinny 3-hjuling tidlig, men har ombestemt meg. Denne er fin for storbyfolk som stort sett går på asfalt og i kjøpesentre. Har prøvd venninnen min sin med barn i på skogstur, og jeg synes den er ustabil, følte meg ikke trygg. Dessuten syes jeg bagen er veldig dårlig, og ikke minst liten! Jeg vil ha en bag som kan brukes ihvertfall 8-10 måneder. Etter uker med titting bestemte jeg meg for at valget står mellom Simo og Brio.

Simo veier 20 kg, mens Brio veier 16 kg. Flere av venninnene mine har Simo, og er misfornøyde med at fargen falmer fort. Åsså mangler Simo den kalesje-bøylen på siden av kalesjen, skal lissom være trinnløs. Men dette slites fort, og kalesjen blir da hengende slapt og vil ikke slås helt opp. Brio har den klassiske bøylen som alltid funker. Derfor blir det Brio på meg.

Kan tipse dere på Østlandet at Brio koster 6000,- i Norge. På Svinesund koster den 5200,- svenske kroner, eller rundt 4600,- norske (avhengig av dagens kurs). Så her er det penger å spare =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Vi har akkurat kjøpt oss en Emmaljunga Edge Duo Kombi med sportsunderstell, og er strålende fornøyde! Vi hadde gått og drømt om den i den nye fargen ELK (Sort og brun) lenge, og nå har vi vært på påskeferie i Tyskland og fått den for kun 4950,- kr. (Mot 6995,- i Norge)

 

Her er den:

http://www.emmaljunga.no/product.asp?bvid=3&artnr=12615

 

Vi ville ha:

 

- En stabil og god 4-hjuling til mye bruk "ute på tur", både i skog/turvei og i handlegater. Vi bor i Bærum, og trenger ikke noe liten by-vogn.

- En vogn med bag som er stor nok til vår 6 mnd gml baby til vinteren + pose, klær etc

- En vogn med plasss til endel under i kurven

- Størrelse og stabilitet fremfor liten og lett. Vi bor i 1. etg og har egen garasje til vår stasjonsvogn-bil... Det vil si: ingen plassproblemer eller trapper vi må klatre i.

 

Den har den største bagen på markedet (80x35x20) (Brio Duo er ganske lik), og har et flott og sporty understell som man kan justere høyde på styret og vippe det over på motsatt side. Vogna har også endel kule finesser og detaljer som vi likte vedlig godt f.eks; integrert innsektsnett i kalesjen, "air-kondition" (lufting i bunnen på bagen), stor handlekurv under, og det smarte "klikke-systemet" for å feste bagen på understellet. I.o.m at det er en duo vogn lar vi sitte-delen ligge i boden så lenge...

Vi har også kjøpt en myk-bag som passer perfekt oppi den store bagen, som har flere funskjoner for oss:

- lettere å bære babyen rundt i hvis vi skal på besøk til folk etc.

- gjør plassen litt mindre i bagen for den nyfødte (har hørt de liker det litt "trangt"

- kan brukes som pose til vinteren da vår lille er c.a 6 mnd :-)

 

lykke til med vognkjøp - det virker som om alle har sine egne favoritter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kjøpt Emmaljunga Classic Duo Kombi.

 

Den er veldig lik Emmaljunga Edge Duo Kombi.

 

Forskjellene er:

Annet understell

Ikke lufting bak i kallesjen

Ikke samme detajene på trekket til bagen og ikke så mye valg av farger på vognen.

 

Men alt det andre er helt likt.

Vi fant denne og var skjønt enig om at dette var drømmevogna vår! :-)

Den er kjempefin, og har alt vi ser for å å trenge.

Vi betalte 6990 for vognen med tilhørende/matchende stelleveske fra Emmaljunga. Det er 2006 modell.

 

Gleder oss utrolig mye til å ta den i bruk når den lille kommer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg/oss var det viktig "å ta og føle på" vognen før vi kjøpte. Her har de bare Emmaljunga, Brio, Simo, og noe som heter Basson tror jeg. Siden vi må ha hard-bag til bilbruk, falt valget på Simo. Det er jo en klassiker "alle" er fornøyde med. Eneste klage er vel at den er stor, særlig etterhvert som man bare bruker sportsvogna. Tror uansett jeg da vil investere i en trille til by-bruk.

 

Jeg synes også litt nøytrale farger er greit. Det er jo farger på dynetrekk/voksipose, og så skal jeg jo ha en jente neste gang :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Vi har emmaljunga duo edge som vi kjøpte til nr.1. Han er nå 2,5 år og vi er storfornøyde med den, både som bagvogn og sportsvogn. Kalesjen har ikke falmet selv om den har stått ute i både sol og regn. Vi ser ingen grunn til å bytte vogn nå når nr 2 kommer. Vogna er stødig, stor og god bag og lett å trille selv om den er litt tyngre enn brio og basson sine i vekt.

Fargen vi har er mørkeblå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...