Gå til innhold

øyenfarge... noen som vet litt om arv og sånt??


Vladimir og Estragron

Anbefalte innlegg

Jeg har grønne øyne og pappan har blå; men hva kommer lillegutt sannsynligvis til å få da? Er grønn samme gen som brun, eller blå? Husker at jeg lærte noe om det på skolen, men ikke hva. To av besteforeldrene har blå, en av dem har grønne og en har brune....

 

lurer så innmariiiii på hva slags farge baby får ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

når man regner dette ut så mener jeg å huske at man "bare" teller blå og brune øyne der brunt er dominant og blått ressesivt. hvis det er brune øyne i nær familie så er sjansen stor for brune, men husker ikke hvor stor! jeg har brune, min samboer har blå. hele hans familie har blå og vår gutt fikk brune øyne. sannsynligvis får neste det også..

 

vet ikke hvor mye dette hjelpte da:-) håper noen annen kan oppklare dette for oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he...jeg husker også at brune øyne er dominant, men ikke hvor mye...kan det stemme at det er ca 3/4 sjangse for brune øyne?

Vet iallfall lærer'n vår sa at vi med blå øyne er "en utdøende rase" ;) tihi

Men grønne? Husker jeg ikke i det hele tatt dessverre!

Og teller grå som blå?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønne og grå er varianter av blå.

Brune er dominante, så dersom barnet får ett blått og et brunt gen, så blir øynene brune. Dersom begge foreldre har blå øyne, så er det umulig at barnet får annet enn blå. Grunnen er at dersom foreldrene har blå øyne, så har de begge kun blå gener. Dersom de hadde hatt snev av brune gener ville dette dominert.

Med andre ord, to brunøyde foreldre kan få barn med blå eller brune.

To blåøyde foreldre kan kun få barn med blå. Hvis det dukker opp brune her, bør man sjekke hva postmannen har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det vi har lært på skolen om brun dom dominant farge etc. er en meeeeeget forenklet versjon av virkeligheten. Egentlig er dette meget kompleks og de er så langt ikke i stand til å forutsi farge på forhånd. Ta en liten google på engelsk om øyenfarge og genetikk så vil du se at dette er meget kompleks. Selv eksperter ser på dette som et mysterium. To blåøyde foreldre kan f.eks få et barn med brune øyne!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har grønne øyne med spetter av brunt i, mens far til mine to første barn har helt blå. Vårt første fikk grønne med brune spetter, men den andre fikk helt nøttebrune. Tror det var det brune i mine øyne (gener) som dominerte over blått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Grønne øyne er en variant av brune, grå en variant av blå.

Husker jeg lærte på skolen at dersom begge foreldrene har blå øyne, kan ikke barna få brune/grønne. Problemet mitt var at begge mine foreldre har blå og jeg satt der med brune... Gikk litt betuttet hjem og lurte på hvordan jeg skulle gripe an dette... tok mot til meg og spurte mamma... Hun hadde ingen forklaring men forsikret meg om at det var helt sikkert at hun og pappa var mine biologiske foreldre (ikke vanskelig å se heller egentlig). Så da var det tilbake til biologi-læreren og forklare han, og få en forklaring. Han fortalte at brune øyne kan ha blå pigmenter sånn at de ser blå og ikke brune ut. Dette var umulig å se uten å være spesialist... Og da er man jo like langt da... i og finne ut hva man har og hva slags sansynlighet det er for at barna får det ene eller andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette har jeg og regnet litt på ,hehe...Jeg har grønne øyne, med litt brunt i , og samboeren min har blå...var veldig opptatt av dette med gener på skolen, så prøvde å krysse øyen fargene våre for å finne sannsynligheten for hva vår lille prins vil komme t å få...

Grønne øyne er en variant av brune, med et dominant gen.. den vil i biologien få betegnelsen Bb, noe også brune øyne kan ha( svakt brun:)), vanlig brune øyne har BB og er derfor helt dominant.

Blåe øyne har genene bb... så krysser vi Bb med bb får vi: Bb, Bb, bb,bb... altså 50% sjanse for grønne/brune, og 50% sjanse for blåe:) Er 8 år siden jeg lærte om dette, så kan hende det er litt små feil, men sta som jeg er, så meiner jeg at dette skal være rett,hehe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...