Gå til innhold

Er så bekymret etter å ha v?rt hos legen i dag - hjelp..!!!


Cat&Gullungene

Anbefalte innlegg

I den siste tiden har livmoren min stadig oftere blitt steinhard, og det kjennes som om noe kverner rundt der inne. Jeg trodde dette var en form for kynnere (selv om jeg ikke har spesielt vondt), og at dette er normalt å ha innimellom. Er 25+3.

 

Men hos legen i dag, (må bare opplyse at jeg fortsatt bor i Italia og at ting er litt annerledes her), fikk jeg vite at dette overhodet ikke er bra. Han spurte meg om jeg stesset mye rundt og aldri hvilte meg, noe som stemmer siden jeg er mitt oppi flytting fra Italia til Norge, med masse ting og ordne, bl.a to hunder som skal reise med oss.

 

Han sa at det kan føre til for tidlig fødsel om livmoren trekker seg sammen på denne måten, og det er ikke nødvendig og ha spesielt vondt en gang. Kan dette stemme? Noen som har hørt noe liknende hjemme?

 

Synes jeg støtt og stadig hører om disse sammentrekningene her inne, og at det er helt normalt. Noen begynner allerede fra uke 17-18, leste om en bare for kort tid siden??

 

Jeg har ikke spesielt vondt, men på det mest ekstreme kan livmoren vœre hard over flere timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror legen har skremt deg litt mer enn nødvendig, men jeg har hørt at når man er i samme situasjon som du skal man ta det litt med ro. Kan du ikke prøve å stresse ned litt - fordele oppgavene til andre selv om du skal flytte?

Kynnere er jo helt normalt, men jeg har ei venninne som ble sykemeldt fra uke 23 pga mye kynnere, hun fikk ikke gjøre husarbeid engang, fordi legen ble redd for tidlig fødsel.

Lykke til, prøv å stress ned så går det garantert bra! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Starter med å si: er overhode ingen ekspert og dette er bare hva jeg har forstått!

 

Men: det er ikke farlig å ha en kynner i ny og ne. Men man skal ikke gå med masse kynnere over tid, det er jo tross alt livmora som øver på fødsel.

Har du kynnere skal du prøve å legge deg ned og slappe godt av, da vil de ofte avta.

 

Syns forøvrig du skal ta livet litt med ro, husk at du er gravid! Prøv om du kan få noen andre til å hjelpe deg litt. (er ikke så lett, men..)

 

Lytt til kroppen din og prøv så godt du kan å legge om til en litt roligere livsstil, hjelper det på kynnerne så har du jo funnet årsaken!

 

Masse lykke til, både med bebi og flytting=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

legen din har jo rett i det han sier. kynnere har de aller fleste av oss, men man skal ikke ha mange på kort tid, over langt tidsrom eller som er vonde elllr gir nedoverpress. så ja, du bør absolutt begynne ta det rolig for kynnere kan hjelpe til å modne og ja, det kan føre til for tidlig fødsel. jeg hadde tatt et søk på nett på kynnere og lest litt hadde jeg vært deg! bare så det er sagt, jeg er heller ikke ekspert, men er sykepleier og mener du bør høre på legen din i dette tilfellet.

 

lykke til med flytten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere alle 3 som har svart på innlegget mitt.

 

Jeg tar helt klart legen min på alvor, og jeg skal prøve å ta det litt mer med ro. (Selv om jeg selvsagt allerede har tatt hensyn til at jeg er gravid). Skal også søke litt på internett om kynnere som jeg fikk råd om av sistemann her.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Jeg må si det at leger sier jammen mye forskjellig!!

 

Jeg har hatt kynnere siden rundt omkring uke 14, har kynnere hver dag, og flere i timen. Noen ganger så har jeg kynnere med ca 10 min mellomrom i flere timer om gangen.... Jeg har også mensmerter i korsryggen samtidig av og til, dette synes jeg er litt ekkelt, men legen sier at det er HELT normalt. Ingenting jeg skal bekymre meg for!

 

Tror nok ikke du trenger å bekymre deg, jeg har gått med det i flere uker nå, og foreløpig så går det iallefall greit! ;)

 

Er forresten i uke 27 nå... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg synes absolutt ikke du skal gå i rundt å være bekymret, men vil anbefale deg å slappe litt av når du får så mye kynnere (dvs. når de står på i over flere timer). Jeg har selv vært plaget av mye kynnere siden uke 18. Er nå i uke 29 og er 100% sykmeldt på grunn av at kynnerne ved tre anledninger har gått over til premature rier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er til og med usikker på hva som er kynnere og ikke. Ser veldig fram til å komme hjem nå, føler at jeg ikke har så god komunikasjon med legen min her, det kan jo komme litt av spåket og.

 

Føler nemlig at magen er ganske hard ("fast", ikke steinhard kanskje) over lengre perioder. F.eks i dag synes jeg jeg har vœrt mer eller mindre sånn hele dagen. Har tenkt at det kommer litt ann på hvordan babyen ligger også. Nå er jeg plutselig usikker på alt. Er stressa og redd for at noe kanskje er galt.

 

Noen andre som er harde i underlivet over lengre perioder? Kynnere er jo over noen få minutter etter hva jeg har forstått??

 

Har perioder hvor magen strammer seg på denne måten også, og det er nok kynnere, men hva med det andre?

 

Sorry, ble kanskje skrevet på en litt forvirrende måte dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok ikke du trenger å bekymre deg. Mine kynnere pågår som regel i få minutter i gangen. Det kjennes da ut som at magen strammer seg, for så å bli myk igjen. Livmora fungerer jo som en muskel som trekker seg sammen. Hvis kynnerne blir vondere og kommer med få minutters mellomrom skal man selvsagt være obs, men det høres ikke ut som det er slik hos deg. Det at magen din kan være "fast" over flere timer, høres for meg helt normalt ut. Slik er det også ofte hos meg. Det kan jo komme av babyens bevegelser, oppblåsthet etc. Det er helt sikkert ikke noe galt med deg:). Det er jo likevel fint at du snart skal reise hjem igjen, slik at du kan få en lege du kan kommunisere bedre med slik at du slipper å være så bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...