Gå til innhold

Symfysemål, flatet ut...


Petronella♡mor til to

Anbefalte innlegg

Hei!

 

I dag har jeg vært på kontroll. Er i uke 32 og SF målet har flatet ut siden uke 28. Jeg var 26 cm i uke 28 og er 26 cm nå i uke 32. Skal til oppfølgingskontroll om to uker.

 

Bør jeg bli litt bekymret, er det andre her som har opplevd det samme??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg holder på med det samme:)

Jeg er 36+5 og var på UL rett før påske, fordi jeg ikke hadde vokst noe på 3 uker.

Jordmora mi var veldig avslappet i forhold til akkurat dette, men sendte meg på en vekstkontroll for å være sikker på at den lille hadde det bra.

Jeg har kjent masse liv hele tiden, og på UL fikk jeg beskjed om at alt så helt fint ut. Skal tilbake på UL om en uke, for å se hvordan det har gått.

 

Om du bekymrer deg, så ta en prat med jordmor eller lege, og få de til å sende deg på en ekstra UL, dersom det er det som skal til for at du slapper av - to uker er lenge å gå å bekymre seg!

Men siden de ikke henviste deg med det samme, så er det nok ikke noe å være redd for, for de vet hva de driver med.

Men på samme tid, så er det viktig at du forteller hvordan du føler det!!

 

Ønsker deg lykke til!

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det samme person som har gjort begge målingene? Jeg opplevde forrige gang at lege og jordmor målte litt ulikt.

 

Ellers synes jeg det høres bra ut at du skal til oppfølgingskontroll. Har du ikke vokst til da, bør du be om å komme til ultralyd. Jeg hadde morkakesvikt forrige gang, og det ble ikke oppdaget før ved fødselen der det viste seg at babyen ikke hadde vokst, men blitt slankere, den siste 1 1/2 månden før fødselen. (Men alt gikk bra!)

 

Du bør ikke bli kjempebekymret, men kan jo telle bevegelser på et fast tidspunkt. Forrige baby ble veldig rolig, nå er det mye mer aktivitet.

 

Det er også sånn at i perioder du stresser mye så vokser babyen/livmoren lite, og i rolige perioder vokser den mer. Det sa iallfall jordmora mi.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er akkurat like langt som deg, og har identisk problemstilling nesten. S-F målet låpå gjennomsnittet, så dukket den ned til helt nedre kant av grønn strek i løpet av en måned. Jeg skal på UL om få dager.

 

Jeg vet at jeg har "stresset" på grunn av sykt barn og mye nattevåk så jordmor trodde det kanskje kunne forklare saken, men jeg vet ikke om det blir noe bedre av den grunn. Hun nevnte at det kunne bli aktuelt å ta ut babyen før, så nå sitter jeg med tusen tanker i hodet. I uke 31 hadde jeg et mål på 25,5 cm, mens det i uke 25 var på 23,5 cm. Samme person som måler meg,og jeg har inntrykk av at hun er nøyaktig.

 

Jeg ville ringt JM eller legen din og fått en UL-kontroll for å være på den sikre sida. Jeg kjenner at jeg går og engster meg selv om det er under en uke til UL.

 

Fikk beskjed om å ringe sykehuset hvis barnet sparker mindre, men det synes jeg er vanskelig å besteme. Jeg synes den sparker mindre, men tenker at det er sikkert psykisk betinget. Kjenner ikke at ungen sparker før jeg legger meg om kvelden, men den sparker da i hvertfall.

 

Sitter også og lurer på om jeg burde ringt legen og bedt om noe sykemelding, hvis dette skyldes for lite ro,men tror jeg venter til etter UL. Får vel vite om den er mindre enn normalt og hva jeg kan gjøre selv da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Samme skjedde med meg, hadde ikke vokst noe på 3 uker når jeg kom til uke 32. Dette var andre gangen mitt sf-mål flatet ut så jeg ble sendt på UL. Der så de at alt var helt fint og babyen min var så stor som han skulle være. Første gangen det flatet ut fikk jeg bare en ekstra kontroll hos legen uken etterpå, og da hadde det økt så ble ikke noe UL den gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar. Selv om jeg ikke bekymrer meg sånn fryktelig, ligger det liksom i bakhodet. Kjenner masse liv, men av en eller annen grunn har jeg i lang tid følt det som om jeg har litt lite fostervann... Vet ikke hvorfor, er liksom bare en intuisjon.

 

Har bestilt UL neste fredag, så får jeg se. Vil liksom ikke virke helt hysterisk heller, så kanskje jeg venter med UL til etter neste kontroll om to uker, huff vet liksom ikke helt. Men det hjelper i alle fall å høre om andre i samme situasjon så takk igjen for svarene :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...