Gå til innhold

Hva passer på sørlandet?


babar

Anbefalte innlegg

Usj, det er fint å bo på sørlandet altså, men det kan være litt risky å velge navn på barna sine. Mye blir ganske stygt... Petter blir Pettæ, Maren blir Mææn, -er stavelsen er i det hele tatt ganske mislykket spør du meg..

Nå snakker vi strekningen Risør - Lillesand ca..

Noen som kjenner typiske sørlandsnavn? Syns Tønnes og Tomine er søtt, og de er jo veldig typiske for området!

Ikke lett å velge!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

 

Så gilt å høre fra sørlandet. Det er mange fine navn som er typisk for sørlandet. Av guttenavn kan nevnes bl.a. Halvor, Gunnar, Peder, Jørgen, Ånon, Amund, Torvald, Sveinung, Emil med lang i, og for ikke å glemme sørlandets far, Gabriel. Av jentenavn kan nevnes bl.a. Birte, Rannei, Rønnøug, Gunhild, Gunvor, Guri, Helje, Ingeborg som veldig ofte får kjærlenavnet Emma. Emma vår er oppkalt etter Tippoldemor Ingeborg. Husk at R er en ikke eksisterende bokstav på sørlandet, og O ofte blir Å. Som feks. "Ingebå", "Pedå" (i Froland). Lykke til!

 

Hilsen Tvedestrands jente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får er stavelsen får du helt fint i både grimstad og lillesand så du må i såfall stoppe den turen din på Rykene:-)

 

Jeg liker veldig godt både Tønnes og Tomine... Og bare så det er sagt så er det veldig typiske sørlands navn fra gamle dager:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimstadjente her =)

 

Syns ikke det er spesielle navn som er så veldig typiske for dette stedet...men er enig i at noen navn høres forferdelig ut på Grimstad-dialekt. Pettår, Rogår, Pedår og sånn høres ikke bra ut i mine ører. Likesom Ingår og navner i den duren.

 

men mange navn er like fine på vår dialekt som på mange andre dialekter : Siri, Lotte, Emma, Karoline, Malin, Helena, Thea.....Elias, Jonas, Eirik, Mats...kunne holdt på lengre.

 

Men jeg har kanskje ikke helt forstått spørsmålet ditt når du spør hva som passer til sørlandet??? Jeg syns mange navn passer her, bortsett fra at navn med -er endelser ofte blir -år....og det liker jeg ikke.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At dette var typiske Sørlandsnavn var nytt for meg etter 30 år gitt: Rannei, Rønnøug, Gunhild, Gunvor, Guri, Helje, Ingeborg.

 

Det er nok Emma og Mathias som er typiske Sørlandsnavn i 2006.

 

Siren er derimot et navn jeg ikke kjenner fra andre områder.

 

Mitt tips er å være forsiktige med bruken av R`er. Det blir lett litt voldsomt med skarre R.

 

Sier en Kristiansandsberte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...