Gå til innhold

Kan noen berolige meg? Hjelp! Ang. alkohol tidlig i svangerskapet... flere??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg hører egentlig til inne på 2. trimester, men jeg prøver meg likevel her, da jeg vet at det er en del som er her etter de har født. Jeg er gravid i 14. uke, men jeg greier ikke glede meg over graviditeten, da en fyllekule etter 4 uker (2 uker etter befruktning) gjør at jeg er konstant bekymret for å ha skadet den lille. (visste jo ikke at jeg var gravid selvfølgelig, og har ikke rørt noe etter det)

 

Legen min kunne ikke gi noe svar på om småen var skadet, og dette gjorde meg ikke akkurat mindre usikker! Jeg har begynt å få mage, men har ikke sagt at jeg er gravid til alle jeg kjenner, siden jeg føler meg flau og full av skyldfølelse. Er det noen som har opplevd å få et sykt barn som kan relateres til alkohol? Eller som selv har vært på fylla og som har fått friske barn? Ble så sint på legen at jeg gikk hjem å gren hele kvelden, det var ikke akkurat mye trøst å finne der. Og hvor enn jeg søker på nettet, står det er jo at det er farligst de første 12. ukene, og at det bare skal et lite glass til for å skade..

 

Takknemmelig for svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke så mange konkrete opplysninger å komme med, men synes du skal tenke på alle de som er i samme situasjon som deg. Langt fra alle graviditeter er planlagt, og på et så tidlig tidspunkt som du snakker om så vet man jo ikke om at man er gravid heller. Så rundt omkring finnes det nok mange tidlige, uoppdagede graviditeter som har vært med på en fyllekule, og det går jo helst bra allikevel!!!! Helt i starten av svangerskapet er jo heller ikke blodomløpet til fosteret felles med morens (de første ukene, vet ikke helt hvor lenge - noen som vet?). Hadde noe vært alvorlig galt med den lille hadde nok svangerskapet mest sannsynlig endt i en tidlig spontanabort også. Synes du skal slappe av og heller kose deg med graviditeten! For de aller, aller fleste går det jo helt fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha lest at barnet ikke tar opp næring fra mor før etter 2 uker. At det frem til den tid klarer seg på det som er i egget. Jeg kan dessverre ikke gå god for at dette stemmer... men håper jo det for din del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det du sier er du aldeles ikke alene om.

De fleste vet ikke at de er gravide før kanskje etter 4-5-6 uker. Jeg forstår din frustrasjon, hadde det slik selv forrige gang jeg var gravid. I tillegg hadde jeg tatt medisin mor urinveisinfeksjon.

 

Pga det gikk jeg til en spesialist, som beroliget meg med at de første 6-7 ukene lever fosteret av plommesekken, altså er ikke i samme blodomløp som deg. Det er derfor de siser at risiko for skader er mellom 6-12. uke.

 

Du må prøve å slappe av og kose deg med graviditeten.

Det er ikke lenge til ultralyden nå, og da vil du få konstantert at alt ser bra ut med den lille.

 

Vi kvinner er kjempeflinke til å finne ting som gir oss dårlig samvittighet. Men akkurat dette vet jeg at du ikke skal engste deg for, det viktigste er at du nå lever sunt og godt, slapper av og nyter tiden framover.

 

Lykke tl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde akkurat det samme dilemma som deg. Visste faktisk ikke at jeg var gravid før i uke 7, så den lille var med på et par skikkelige fyllekuler! Var kjempe engstelig og redd for dette, men det ser ut til å ha gått bra. Har vært på 5 ul, og har fått høre hver gang at alt ser bra ut.

Tror du kan slappe helt av, og bare nyte svangerskapet! Kos deg med tiden framover! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du har grunn til å bekymre deg!! Tenk på alle de som ikke vet de er gravide, og tar seg en fyllekule i starten!! Har en venninne som fant ut at hun var gravid først etter 3 mnd (!!), og hun var i syden og festa som bare det. Hun har en nydelig datter på 4 år, nå som er frisk som en fisk!

 

Jeg var på fest 2 dager før jeg fant ut at jeg var gravid (var altså 5 uker på vei). Man kan si at jeg gikk ut i graviditeten med "stil", for det var en hei-dundrandes fest, hvor jeg ikke akkuart var edru!!!

 

Vært på 3 ul i svangerskapet, og alt tyder på at babyen har det fint. Sparker og står på ;) Har termin om drøye 2 uker;)

 

Ikke tenk på dette. Prøv å kooos deg;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Veit ikke om det er til mye hjelp, men eg kan ihvertfall fortelle deg min historie.. Eg ble sviktet av min mann da eg var ca 4mnd på vei, tenkte da på å søk senabort.Så eg drakk meg full, eg vilje bare ha noe aent å tenkje på..Eg drakk 4-glass med vin, så det var ikkje så myjke, men nok..Eg fortalte min lege ka eg hadde gjørt, han sa at det gikk bra, men at eg måtte aldri gjørde det mer, og så lovet eg at eg sku kutte ut sigartettene.Den dagen og 8 dager etterpå røyka eg 20-30 sig pr dag.. Eg var så ulykkelig, men veit du hva..?? Alt såg ut til være bra på ultralyd, har vært på 2 stk.. Be legen din om å få en ekstra siden du er bekymred.. Eg kan ikke garantere deg at alt er 100 % bra, men det tror eg det er.. Sia du ikkje har mistet ennå, da sku da ha mistet før 12 uke, hvis det hadde vært noe gærlig.Naturen pleier å ordne opp selv, så hvis det hadde væørt noe gærent så hadde det skjedd...Så eg tror du kan slå deg til ro, det sa ihvertfall legen min,,men eg fortstår så godt at du er redd....be om å få snakke med ei jordmor, dei kan gi deg råd, og berolige deg. evt med å ta en ultralyd..Eg forstår deg så godt, sei at du ikkje får sove og er redd, så ska se at du får oppfølgning...

Lykkje til...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde samme bekymringen som deg, men dette er visst veldig vanlig. Antageligvis drikker opptil 80 % av kvinner alkohol før de vet..de sa iallefall legen til meg. Nyt graviditeten du!!! Du har nok ikke skadet barnet ditt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg.

En venninne av meg hadde de samme bekymringene som deg, og for 3 mnd siden fikk hun en PERFEKT liten datter.

Hun hadde hatt så vondt inni seg, og grått mye fordi hun hadde festet flere ganger UTEN å vite at hun var gravid.

Jeg sender deg gode tanker, og er sikker på at dette går fint.

Det er som en annen svarte deg over her, at ofte ordner naturen opp selv, dersom noe er galt.

Du har nok et fantastisk lite gull i magen din, som lengter etter å kose med mammaen sin.

Det at du tenker slik, og at du har skrevet dette innlegget viser at du har masse følelser og kjærlighet til barnet ditt. Og den kjærligheten tror jeg har ivaretatt gullet ditt, selv om du har tatt deg en fest.

Det er jo noe helt annet med dem som drikker og røyker når de vet at de er gravide. Da er ofte barnet kommet i morens blodbane, og kan ta større skade av alkoholen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde alkoholbruken din ført til store skader ville graviditeten sannsynligvis endt i spontanabort, og du hadde ikke visst at du var gravid. Og mindre skader er det veldig vanskelig å vegre seg mot, uansett forhåndsregler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i min store bok om fysiologi at navlestrengen (og dermed felles blodomløp) ikke dannes før i 5. uke, dvs.tre uker etter beruktning, så du kan nok ta det helt med ro:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tro du ikke skal tenke på det. Jeg va ordentli dritings når jeg va 4 uker på vei jeg også, før jeg visste at jeg var gravid. Å jeg har en praktfull sønn på snart 17 mnd.

 

Min svigerinne hadde en rekke negative graviditets tester før hun fikk utslag, så hun va bortimot 2 mnd på vei når hun fikk vite at hun var gravid, og hun va vel full hver helg i den perioden, og min tante unge er også velskapt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikkke lest de andre svarene så det er mulig det har blitt skrevet før.

 

Du deler iallfall ikke blodomløp med den lille før i uke 5. Så du kan nok trygt ta det med ro og nyte resten av svangerskapet.

Det er fra uke 5 og utover, spesielt da fram til uke 12 hvor ting er farligst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Du burde prøve å ikke bekymre deg mye, da mister du mye av gleden over svangerskapet. Men jeg vet det ikke er lett. Jeg var selv på fest og drakk myyye da jeg var ca fire uker på vei (uten at jeg visste det) og har angra på det. Jeg kunne nemlig latt være siden vi nylig hadde begynt å prøve. Men ante jo ikke om det ville ta måneder eller år før jeg ble gravid.

mannen min mener jeg absolutt ikke må tenke på det, siden det ikke gjør noen nytte Jeg drakk også mye èn gang i første svangerskap, men har en frisk fin gutt. Samtidig vet jeg at alkohol kan være svært farlig i svangerskapet og at man ikke vet hvilke senskader det kan gi. det er derfor ikke lurt å ta sjansen på et glass i ny og ne tror jeg.

Håper du greier å slappe av fremover, jeg kjenner ingen som ikke har drukket alkohol i begynnelsen av svangerskap uten at de visste at de var gravide!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er som de andre sier her veldig mange som ikke vet de er gravide før uke 7,8 og sånn. og jeg spurte legen min selv om det har skadet barnet. da jeg festa de første ukene. men han sa det går bra. tror mor og foster deler blod fra uke 5 eller noe jeg... husker ikke helt.. men det går helt sikkert bra. ikke tenk på det. bare nyt tiden du har foran deg, for den skal jeg love deg går fort:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det man gjør før possetiv test er ikke skadeligt jeg drakk og røykte hasj før jeg fant ut att jeg var gravid (dette er 6 år siden)sluttet selfølgelig den dagen testen var pos.jeg snakket med legen min og han sa att når barnet har klart seg til nå så går det bra og det gjorde det.gutten min er i dag nesten 6 år skal beg på skole til høsten han kan skrive og regne og lese.så det er ingenting galt med han.hvis du føler att legen din ikke hjelper deg nokk så bytt lege!!!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drakk også noen glass vin i uke 3, spurte legen og hun sa at det var ingen fare før uke 5, fordi navlestrengen ikke er ferdig og heller ikke organene til barnet. Så ikke tenk på det, du er ikke alene om dette, det gjelder mange flere enn du tror =)

 

Lykke til videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på tur til danmark og drakk i flere dager.. Kom hjem og uken etter kom ikke mensen... Tror ikke bebis har tatt noen skade forde...

 

Tenk på alle de som ikke finner det ut før de er 3-5 mnd på vei og lever som de alltid har gjort..

 

Nei ikke tenk på det.. Det har nok gått strålende.. Kos deg med magen din du :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...