Gå til innhold

Hvem og hvorfor må man ta glukosetest?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har født to barn og var over 100 kg i det første og over 90 i det andre. Det var aldri snakk om at jeg skulle ta det? Har det noe med utgangvekten å gjøre. Da jeg ble gravid var på min normale vekt, ca 75 kg. Er det noe som har kommet i det siste? Jeg har nemlig tenkt til å bli gravid igjen og da kommer nok mine 75 kg til å stige til godt over nitti igjen.

 

Kan noen svare meg på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I utgangspunktet er du ikke i gruppen for ta glucosebelastning. Denne testen blir tatt hvis du er overvektig i utgangspunktet (ikke obligatorisk), eller man finner ut at du skulle ha symptomer på svangerskapsdiabetes i graviditeten, f.eks sukker i urin.

 

Et svangerskap gir en risiko for å kunne utvikle diabetes, og desto mer overvektig du er desto høyere risiko er det.

 

Jeg har selv tatt glucosebelastning i uke 17 og i uke 30. Dette bare for kontroll da jeg er overvektig. Fine svar begge ganger.

 

Ved svangerskapsdiabetes kan babyen bli større enn gjennomsnittet da mor har et høyere blodsukker kontinuelig enn det som er normalt.

 

Hvis det skulle være være noen i familien din som har diabetes, villle jeg tatt dette opp med lege dinfor evt. nærmere oppfølging.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nytt fra i fjor av at alle med BMI over 27 eller 28 før svangerskap (er ikke helt sikker på tallet) tar glukosebelastning i uke 28. Dette for å oppdage svangerskapsdiabetes på et tidlig tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...