Gå til innhold

Er det vanskelig å få innvilget keisersnitt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har ikke lyst på flere barn hvis jeg ikke kan få det, her ett barn nå, han er født vaginalt.

vil ikke gå så mye inn på det, men sitter igjenn med litt traumer etter fødselen, bla. besvimte jeg flere ganger når jeg ble sydd etterpå.

 

Synes alle snakker om hvor vanskelig det er å få innvilget keisersnitt, er dette bare en myte eller er det slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, vil ikke tro det! Jeg tok selv katastrofesnitt... så jeg valgte ikke. Men pga av denne forerdelige fødselen så får jeg innvilget det neste gang. Men hvis du besvimte av å li sydd.. hvordan tror du at du blir med keisersnitt da? Det innebærer en masse sprøyter osv... Selv så HATER jeg sykehus, blir kvalm og mo i knærne bare av å nærme meg sykehuset!! Men dette med snittet gikk overraskende greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAR FØDA TO GANGER OG KEISERSNITT EN GANG,VEIT IKKE OM DET ER VANSKELIG ELLER IKKE,MEN JEG VIL HELLER FØDE TI GANGER TIL EN OG TA KEISERSNITT,HELT J....ETTERPÅ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok litt vanskelig å få keisersnitt ja.

En kan ikke bare få det uten særlig god grunn.Og den bør vel helst være medisinsk. Er tross alt en operasjon som kan få komplikasjoner, i større grad enn det en fødsel er...

Men noen leger er strengere enn andre på det.

Men hvis du besvimte av å bli sydd, da tror jeg ikke at keisesnitt er så veldig mye bedre.

 

Men tror ikke uansett at keisersnitt er en lettvint løsning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel noen av de snilleste tastetottene inne her, men nå er jeg bare nødt til å være ekkel.........

 

_Stakkars_ deg som besvimte av noen få usle sting......

Til deg vil jeg bare si; BLÆH...............!

 

Keisersnittet mitt var så enkelt at jeg heller tar ti sånne før jeg trekker neste visdomstann....

 

Men, hvordan tror du et keisersnitt foregår?

 

Jo, først grever dem i armene dine og henter ut masse blod for prøvetaking.

 

Så grever dem i underlivet ditt for å sette inn et kateter som bare _Skal_ inn.

 

Så grever en anestestilege hull i ryggen din for å inn _all_ spinalbedøvelsen.

 

Så kommer en kirurg og snitter deg omtrent fra hoftekam til hoftekam...

 

Så tar samme kirurgen frem stiftemaskina og stifter deg igjen.....

 

Og nei du ikke hørselsvern, så du får med deg hvert minste ord og LYD der inne.

 

Så etter at du har kommet inn på overvåkninga så fortsetter det med morfin i sprøyter, blodfortynnende sprøyter midt i magen, osv osv osv.

 

Og til slutt kommer en jordmor og skal "røske" ut stiftene.....

 

Og du som klager over litt igjensying............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte til slutt ta keisesnitt for å få ut barnet mitt, og må ærlig innrømme at jeg ikke husker så mye av selve inngrepet. MEN det var veldig sårt i nesten to uker etterpå, noe som gjorde det vanskelig å komme seg opp av senga og for eksempel løfte babyen bort til meg om natta når han skulle ha melk.

Likevel er jeg livredd for at en eventuell neste fødsel vil dra ut med rier i mange døgn slik denne gjorde, så jeg vet at jeg vil få innvilget keisesnitt om jeg skulle bli gravid igjen. Dermed vil jeg ha visshet om når fødselen er "overstått", og jeg vil ha krefter til å ta meg av babyen.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette var da virkelig ett frekt svar!!!!

Skjønner at du sitter med dine traumer etter keisersnitt (ut fra måten du skriver på), og jeg sitter med mine traumer etter fødsel. og det synes jeg virkelig du skal respektere uten og dømme meg ut fra 3 linjer...

Hvis helse norge har sånne holdninger som deg så skjønner jeg det er vanskelig og få innvilget ks ja,,,,.

 

siterer fra hoved innlegget"vil ikke gå så mye inn på det, men sitter igjenn med litt traumer etter fødselen, bla. besvimte jeg flere ganger når jeg ble sydd etterpå."

 

altså jeg vil ikke gå inn på det her for å bli dømt av sånne som deg... vil bare si at å bli sydd med bedøvelse som ikke virker og besvime av smerte ikke er noen jeg har lyst til å oppleve igjenn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble det mange useriøse svar å få. Jeg skal svare for meg. Jeg fikk innvilget keisersnitt etter mye om og men. I 2000 ble jeg voldtatt og slet mye med dette da jeg gikk gravid. Hadde veldig angst for å føde, og hadde i utgangspunktet bestemt at jeg ville ha keisersnitt. Men etter mange samtaler med jordmor, lege og angst-teamet ved st.olavs, bestemte jeg meg for å gjennomgå vanlig fødsel likevel. Men da jeg hadde kommet i 35.uke var jeg innover på ultralyd, og fikk vite at tuppa lå med rompa ned; altså seteleie. Da bestemte jeg meg for å høre om jeg fikk innvilget ks likevel. Og fikk det. Det tror jeg er det beste jeg har gjort noen gang. Jeg ble snitta og igjensydd på 20 minutter, og det var heller ikke vondt. Jeg kjente at de holdt på i magen min, det skal jeg ikke legge skjul på, men det var ikke vondt. Generelt tror jeg at det med å få innvilget ks er individuelt fra sykehus til sykehus, men regelen er at dersom du har opplevd en eller annen form for traume(vold, incest, voldtekt, traumatisk fødsel), så skal du få ks. Men legene vil prøve å få deg til å velge naturlig fødsel, da dette er best for barnet og deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det eneste du trenger å gjøre er å ikke gi deg for loven sier at de ikke kan tvinge deg til å føde vanlig..jeg fikk det uten problemer:o) og det var en heeelt fantastisk opplevelse vil ha det neste gang også...angrer ikke et sekund!!!

pluss at poden kom 10 dager før termin og det var ikke jeg lei meg for nei;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

først av alt vil jeg si at det er utrolig trist å høre at du har blitt voldtatt, og jeg kan vel ikke engang forestille meg hva slags traumer du må ha verdt igjennom..

 

Også vil jeg takke for (endelig) et seriøst svar:)

 

Sliter såpass med fødselsangst at jeg vurderer sterk og ikke få flere barn hvis jeg ikke får innvilget ks, så jeg kommer uansett til å ta kontakt med både jordmor og lege før jeg evt blir gravid..

 

Godt og høre at noen sitter igjenn med en positiv fødsels opplevelse etter ks også..

 

(HI)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei bolla.)

 

Ja det har jeg også tenkt at du i velferdsnorge skal bli tvingt til å føde vaginalt hvis du ønsker ks..virker jo helt bak mål!!

 

Hvordan gjør man det praktisk? når blir datoen bestemt i forhold til termin? og hva om fødselen starter før denne datoen? (forrige ble født 2 uker før termin, og når fødselen startet så gikk det fort!! og gæli...)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heihei:o)

nei de kan IKKE tvinge deg loven sier at pasienten har bestemmelses rett ang hvilken behandling de ønsker i norske sykehus...

de tar som regel å setter datoen 7-10 dagher før termin og hvis fødselen starter før tar de hasteks,du må bare huske å si i fra at du skal ta ks...

får du ikke ks hos en lege går du bare til neste og ikke la de overtale deg...selv om de kommer til å prøve på det...det er DITT valg hva du vil gjøre med din bebi og din kropp!!!husk det!

 

Masse lykke til...og det er ikke no å være redd for,tro meg det er en fantastisk opplevelse du får være våken under det hele og se knøttet med den gang..til å med holde:)

 

hold meg oppdatert da:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg måtte ikke kjempe i det hele tatt for å få keisersnitt!! Men jeg hadde VERDENS MEST HANDLEKRAFTIGE JORDMOR!! Jeg fortalte henne på førstekontroll at jeg ønsket k.s. Jeg skrev et personlig og iflg jordmor veldig godt beskrevet brev om hvorfor jeg ønsket k.s. Dette brevet tok jeg med på neste kontroll og da tok hun resolutt opp telefonen og ringte en av overlegene på sykehuset! Jeg ble helt satt ut av hvor særiøst hun tok meg og følte meg virkelig i trygge hender. Hun spurte legen om jeg kunne få en samtale med henne, at jeg måtte bli tatt på alvor, osv. To uker etter fikk jeg brev om samtale med overlegen!Deretter reiste vi til sykehuset og dato ble bestemt med en gang.

Jeg har ikke vært utsatt for overgrep av noen slag.Men jeg fikk beskrevet godt hva som gjorde meg så redd.Også kopierte jordmor brevet mitt å sendte til sykehuset, så dette var lest å gått grundig igjennom før jeg kom. Det ble mer en samtale om forklaringer rundt k.s enn å sitte å argumentere. Jeg ble virkelig tatt på alvor!! Legen sa de ikke nektet noen, men hadde plikt til å gå grundig igjennom det som skulle skje og risikoen.

 

Leander kom til verden 29.juni i fjor :)

 

På 6ukers kontrollen etterpå hos gynekologen min, sa jeg at jeg hadde hatt k.s. Hun ble veldig glad på mine vegne, for hun har stadig jenter inne som har skikkelig angst, som hun henviser videre, men kommer igjen, skuffet og har fått avslag. Tidligere jobbet hun ved sykehuset, så hun sa hun skammet seg over tidligere kollegaer som nektet og var så steile.

 

Jeg føler meg veldig velsignet som var så heldig. Jeg bor på Haugerud i Oslo og fødte på Ullevål.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...