Gå til innhold

Ang utdanning når man er alene...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er klar for en utdanning nå,og vil gjerne begynne til høsten. Har ei datter på 15 mndr,og siden skolen er i oslo må vi flytte inn dit for at jeg skal få til utdanningen. Har fått ganske mange kjepper i hjulene på veien,av folk som mener det aldri kommer til å gå siden jeg er alenemamma. Dette fordi jeg vil bli stylist og da har man ingen 9 - 16 jobb,pluss at skoledagene krever sitt..det er snakk om 1 1/2 år. Nå sitter jeg her helt motløs og vil bare gi opp alt fordi jeg bare hører at det aldri vil gå,og at jeg må tenke på dattra mi.. Så da lurer jeg på om det er noen her som kan gi meg no oppmuntring eller om noen har vært eller er i denne situasjonen. Altså,tar utdanning som krever mer enn noen timer på formiddagen,alene med et barn i en storby med høy husleie og lav inntekt..

Anyone ??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke hør på andre, følg ditt eget hjerte, men vær forberedt på hva som venter deg.

Du er klar over at du ikke får en 9-4 jobb, da er du vel også innstilt på å kunne skaffe og betale for dag/kveldsmamma?

Jeg skulle kjøpe leilighet, også kom jeg over en fin leilighet, riktignok en 2-roms, men men.

Jeg var litt usikker på om jeg ville kjøpe den. Var det unger i nabolaget? Ville jeg trives der? Ville gutten trives der?

Jeg var usikker og spurte meg til råds.

Kjøp den! Sa folk, den er billig, du kommer ikke over noe lignende.

Jeg kjøpte den og nå, et år senere, skal jeg selge, fordi vi trives ikke her hvor vi bor nå.

Jeg angrer på at jeg fulgte de rådene jeg fikk.

Skrevet

Hva mener du med stylist?

Skal du gå på frisør-skolen eller make-up artist skolen?

Om du skal bli frisør, kan du jo lett få en 9-4 jobb :)

Make up artist er et yrke som kan komme til å bli litt mer vanskelig for deg.

Jeg er selv make-up artist og har undervist på make-up artist skolen i Oslo. Du kan fint kombinere den skolen med det å være alenemamma, men det er mye jobbing, mangen oppgaver å jobbe med, og det kan bli sene kvelder for deg.

Siden det for tiden blir utdannet så mangen make-up artister i året, er det vanskelig å få bra betalte jobber når man er ferdig, det er mye gratisjobbing, og sene, lange dager på feks filmsett (der jobber de ofte fra solen står opp til den går ned) man må være aktiv i felten og prøve å få et navn i bransjen, og det er bare beinhard jobbing som hjelper. Så om det er "bare" make-up artist du skal satse på kan det bli slitsomt for deg, men har du frisør ved siden av gjør jo det alt mye lettere :)

Den gang jeg underviste, var en av elevene mine en alenemamma med tre barn, og hun fikk det bra til :)

Ønsker deg masse lykke til! Og husk, om du vil det nok, trener mye, og har tro på deg selv, kommer du langt!

Skrevet

Jeg tenkte gå på NISS og ta make-up artist-,frisør- og spesialeffektutdanning der.

Hvis andre alenemammaer har klart det før meg,så burde jo jeg også klare det? :) Eneste er at alle de jeg snakker med om det kun ser de negative sidene ved det,som åssen jeg skal skaffe b.hageplass så sent på året,hvordan jeg skal rekke hente henne i forhold til skoletiden,at vi må ha et sted å bo og at det er dyrt i oslo osv.. Jeg har jo brent for å utdanne meg til dette i SÅ mange år,men så ble jeg mamma og nå mener "folk" jeg bare kan glemme dette og finne meg en jobb med "sikker" inntekt..

Men tusen takk for positivt svar fra deg,det gav meg litt stå-på-vilje igjen! :)

Skrevet

Hei! Jeg er også frisør og har tenkt på å bli stylist jeg også... Men etter mye frem og tilbake tror jeg jeg velger en annen utdannelse... Men jeg tror det går kjempebra å gå på skole med tanke på henting i bringing i bhg. Og det at det ikke er en 9-4 jobb så går det jo an å få laga avtaler på arbeidsplassen din sånn at det går opp,og det er jo ikke sikkert du er alene når du begynner å jobbe heller... Nei,livet er fullt av muligheter og du kan bli akkurat det du vil bare du tar sjanser og står på!! :) Lykke til!!

Skrevet

Hei

Dette er ikke noe problem

Jeg flyttet til oslo for tre år siden fra vestlandet (vekk fra venner og familie) for å ta en utdanning som tar 6 år - dyrlege. Jeg var da alene med en gutt som var 1,5 år.

Jeg ble kjent med ei jente etterhvert som var i samme situasjon gjennom nettet. Vi bytter på ungene når det trengst. Vi har hver vår faste dag i uka der vi henter de, så den andre får fri til å sitte på skolen eller bare ha fri Vi bytter også i helger og andre dager vi trenger det. Ingen av oss har fedre som stiller opp.

I tillegg til overgangsstønad, som du kan få i tre pluss to år får du utdanningsstønad i tre år om nødvendig, hvis du forsatt har rett på overgangsstønad

Ja det koster og bo her, men du får utdanningstøtte som skal dekke ganske mye av husleiga, bøker , reise til skole og barnehage osv

Dessuten dekker de 60% av barnepass og barnehage. Derfor har jeg også ei jeg betaler for barnevakt innimellom. Om du ikke har rett på støtte fra trygdekontoret, så har du også mulighet, studielån og søke om bostøtte

Du må ikke høre på dømmende folk, det å ta utdanning taper du aldri på! du sikkrer bare deg og barnets framtid. stå på.

Dessuten er Oslo en fin by å bo i, selv for meg som var skjeptisk i utgangspunktet........trives bare bedre og bedre og har aldri angra på mitt valg.

dette klarer du:)

Skrevet

jeg kan også legge til at jeg har jobb utenom skolen, tar endel helgekurs og alt går om man er litt kreativ.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...