Anonym bruker Skrevet 17. april 2006 #1 Skrevet 17. april 2006 Hei. Vi har sambo sin gutt annahver uke,han er 8. Da jeg kom flyttende hit var han oppe til 22 og 23 hver kveld. Nå er det heldigvis blitt mer rutiner på det. 21 er leggetid. Men i helgene, guttungen døtter nedpå en stor chipspose !! + en stor gottepåse. Er det chips i skapet får han mast seg til det hver kveld i helgen. Han er itilleg 'bokstavbarn' og bør egentlig ikke fores på så mye godis, mener jeg.Jeg mener han bør prøve få i seg bittelitt frokost istadet for å kjøpe pølse på bensinstasjonen når vi er ute på tur. Gutten er søt og grei , men det er jo ikke min unge, så det å si no om sånt faller ikke i god jord... hva ville dere gjort? en liten ps... ang renslighet.. sukk.. et mørkt kapittel..håndvask etter dobesøk er sjelden vare.. slafsing og slurping ved bordet , høflighet som å vente til andre har satt seg før man begynner hive seg over maten, løpe fra bordet når man har halvspist mat på tallerken...det må vel kunna gå an å be om litt bordskikk? Det er mulig jeg er streng.. men mine unger fikk aldri lov å oppføre seg sånn.. og jeg er bare stemor , så hvor mye kan jeg ta tak i , uten å bli 'heksa' ? Tar imot gode råd med takk ! Hilsen meg
Lillegull,2 på jorden,1 engel Skrevet 18. april 2006 #2 Skrevet 18. april 2006 Jeg mener at selv om jeg "bare" er stemor så skal stedattra høre på meg også. Jeg bor i dette huset, jeg eier dette huset sammen med hennes pappa, og mine regler gjelder også her. Så jeg snakker til henne, og irettesetter henne. Heldigvis mener pappaen hennes det samme, og sier ofte at "nå må du høre på ....... mens jeg er borte" f.eks. I forhold til å ikke vaske seg etter dobesøk, der må du/dere ta grep! Det må han lære seg! Om dette ikke er et tema hjemme hos mor så klarer gutten utmerket å forholde seg til at det må gjøres hos dere. (og kanskje snakke med mor om dette). Bordskikk det samme, en skal ikke forvente at de skjønner det selv, de må læres det, og det er voksnes oppgave. Jeg synes du skal få lov til å snakke til gutten, men ta deg en prat med pappaen hans, og si hva du tenker.. Lykke til!
KlemC 3småUnder3år Skrevet 18. april 2006 #3 Skrevet 18. april 2006 Vel.. vi har regler... den yngste på 6 i seng rundt halv ti i helgene og eldste i seng rundt 22 2230... hun er ti.. Spiser de ikke ordentlig dekker jeg på gulvet til dem... neida gjør ikke det men bruker det mot dem... Respekt står høyt på listen hos oss... Men faren til barna er jo bare helt herlig. han vil at vi begge skal oppdra ungene og spesielt siden vi venter vårt første barn sammen snart:)
*tiger* og jenta Skrevet 18. april 2006 #4 Skrevet 18. april 2006 Det er kjempevanskelig med disse plussbarna og hvor stren man skal være - heldigvis har mannen min og jeg et supert syn på det der og er enige om barneoppdragelse så det er ikke noe problem... Problemet er at jeg får heksestempelet fra barnets mor...
Gummelillan Skrevet 18. april 2006 #5 Skrevet 18. april 2006 Man gjør jo bare ungene en bjørnetjeneste dersom man lar de være oppe til langt på kveld og lar de spise og oppføre seg som griser? Både bordmanerer og inntak av godter bør så absolutt reguleres. Har selv bare mine og våre barn, men selvsagt skal de også oppdras og stepappa'n er en like aktiv oppdrager som meg. Vår 6 åring er i seng halv åtte på hverdager, men får tøye den til åtte i helgene. Og lørdagsgodt er kun på den dagen - øvrige dager er det kun frukt som tillates som ekstra kos.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå