Gå til innhold

Gutten min sier ikke "r" enda!


maimamsen!!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

han ligger vel litt etter...men det gjør ikke noe... kan jo fortelle at min kusine hadde samme problemet...snakket helt fint, men klarte ikke si r. hun bor i bergen der man har skarre r. mens moren er fra østlandet og har rulle R..var nok derfor hun slet med det.... da hun lærte seg å si r så rullet hun på den.... har dere kanskje forskjellige dialekter eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Tror ikke du skal engste deg. Den ene gutten min Sa heller ikke R før han var over 3 år. (i dag er han 16 år)

Vi var hos logoped og hun sa vi ikke skulle stresse noe med det. Ikke bemerke det og "mase" på han.

Han merket jo selv at han ikke kunne si R, men plutselig en dag ropte han kjempe høyt MARRRK. Gjett om han ble glad.

Så det kommer nok plutselig en dag skal du se eller rettere sagt høre.

 

Anonymto day

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten minn er like gammel og sier ikke heller R... vi har ikke bekymra oss mye angåande dette. Han har hatt også problemer med å si kom, han sa altid pom og litt sånn forskjellig. Men nå i påsken så plutselig sa han kom og da vart han så stolt og nå er det ikke noe problem lenger. Så nå venter vi berre på R lyden. Vi trener han litt, prøver ivertfal men sier ingenting sjølv om hanikke får det til...

Men vist han ikke har fått det til om et år, da blir eg bekymra...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Maimamsen!

Ta det med ro. Jeg ville ikke vært bekymra i det hele tatt over manglende "r" i den alderen. Jeg er førskolelærer og har hatt mye kontakt med logopeder. Noen anbefaler ikke trening på dette før mot skolestart, mens andre tipser oss om ulike aktiviteter for å trene dette før skolestart. Aktivitetene er i så fall lekpregete og handler mye om trening av munnmotorikk samt bevissthet rundt lydproduksjon.

 

Den største tabben du kan gjøre er å gi gutten din en opplevelse av å ikke strekke til. Ikke mas og korriger. Kanskje får du et barn som ikke vil snakke for større grupper? Av og til kommer det ikke av seg selv men oftest gjør det nettopp det. Går han i barnehage kan du nevne bekymringa di for dem, så kan de drøfte det med logoped ut fra en totaloppfatning av språket ellers.

 

Lykke til!!

Ps. Min treåring sier heller ikke "r". Jeg har ikke tenkt tiltak der i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Det er helt normalt, og det er ikke uvanlig at r mangler helt til etter skolestart.

 

det er en vanskelig bokstav som ikke er forventet at skal "sitte" like tidlig som de andre.

 

Er det derimot mange andre lyder som mangler (P,B og G, K, feks.) bør du sjekke hørselen hans.

 

-førskolelærer

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt vanlig og ikke noe bekymre seg for. Min datter sa ikke R før hun var 5 år. Og det første ordet hun sa reint var: Trikkefører syversen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet i barnehage, og det er utrolig mange barn som ikke har r i språket sitt når de er 3-4 år. Et godt tips er å la barnet drikke mye med sugerør. Da får de kjenne på alle organer i munn og svelg, og disse blir aktivisert. Garanterer ikke resultat, men vi har sett mange som er blitt bedre. Det er jo en gøyal måte for barnet også da. Man har jo mange utforminger på sugerør, og mange fine farger. Lag det til en lek, og bruk god tid og ha tålmodighet.

 

Ønsker dere lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv lærte jeg ikke å si R før jeg var 6 år. Foreldrene mine var bekymra. Det var snakk om å begynne hos logoped. Men plutselig en dag sa jeg visst bare R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min er 6 og sier ikke r ennå. I barnehagen sier de at vi ikke skal mase noe med det. Han bryr seg ikke om det selv, men jeg lurer på om vi skal trene litt før skolestart.... Vet bare ikke helt hvordan det er lurest å trene på det. Selv er han mer opptatt av å lære seg å plystre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...