Anonym bruker Skrevet 17. april 2006 #1 Skrevet 17. april 2006 Hei dere modne og kloke mødre! Trenger noen synspunkter her. Jeg har fylt 45 år og har 4 barn. 3 fra første ekteskap og en med ny mann. Minstemann er nå snart 18 mnd. Nå har mannen begynt å snakke om flere barn, han ønsker seg så sterkt 2 barn tilsammen. Jeg føler meg ferdig med å lage barn, både hva antall barn og min alder angår. Men ser at han blir så inderlig skuffet, og da får jeg dårlig samvittighet. Jeg har alltid hatt lett for å bli gravid, men vet jo ikke hva jeg blir nå. Hva ville dere gjort? Sluttet med prevensjon og prøvd på ett barn til, eller si stopp? Er litt dilemma dette, da jeg vet at jeg må bestemme meg her og nå, ellers er toget gått. Blir glad for innspill fra dere!
miatittin Skrevet 17. april 2006 #2 Skrevet 17. april 2006 Hei:) Er i lignende situasjon,er 38 år,ellers mye det samme. Bare at det er jeg som kunne tenkt meg en til med min nye mann. Men det kan altså ikke han tenke seg. Han mener vi nå har mer enn nok med mine 4 og hans 2. ( lillen på 15mnd er vår felles) Han synest vi blir for gamle også,nærmer meg kanskje de førti før barnet hadde kommet. Han tenker jo litt på at alle skal følges opp også. Få barn når man er førti vil si at vi er 55 når barna skal konfirmeres osv. Må bare fortelle at jeg har en bekjent som fikk sitt siste barn da hun var 47. Har spurt barnet hennes som nå er voksen om hvordan hun har "opplevd" det å ha en så "gammel" mor. Hun sa at det hadde hun faktisk aldri tenkt på. Aldri opplevd noe negativt med det. Siden jeg jobber i bhg,så møter jeg mange ulike foreldre,unge og eldre. Det har vel hendt noen gang at jeg har hørt kommentarer om en litt "gammel" pappa/mamma i bhg. Barna sier gjerne at de synest f,eks Anna sin mamma er gammel,eller er det mormor som henter idag? Det er vel ikke så kjekt for alle å høre kanskje? Men jeg synest iallfall at det er opp til enhver å bestemme når man vil ha barn, samme hvor "gammel" man er. Har din nye mann bare dette ene barnet kanskje?
Anonym bruker Skrevet 17. april 2006 #3 Skrevet 17. april 2006 Takk for svar. Tenker mye på det at jeg blir 60 år når barnet skal konfirmeres og at jeg blir eldst i klassen når jeg skal på foreldremøter osv..Akkurat nå føler jeg meg ikke så veldig gammel, og mannen er noen år yngre enn meg. Dette er hans eneste barn, ja, og han stortrives som pappa. Jeg koser meg jeg også, men er ikke så ivrig etter å få ett siste barn. Har det helt nydelig sånn som jeg har det nå, men så er det denne samvittigheten overfor mannen da..
miatittin Skrevet 17. april 2006 #4 Skrevet 17. april 2006 Hei igjen:) Det virker jo som om du har det veldig bra nå da,veldig fornøyd med livet:) Jeg synest nesten ikke du skal ha noen dårlig samvittighet for at du er "ferdig"med å få barn jeg. Synest nesten at mannen din må respektere at du er fornøyd. Ellers så synest jeg at han kan virke en smule egoistisk. Det er jo tross alt du som må gå gravid og føde frem barnet, og alt som måtte følge med det! Nei,nok er nok! Kos dere med det lille "underet" dere har,og med de andre barna dine.
Anonym bruker Skrevet 18. april 2006 #5 Skrevet 18. april 2006 Skjønner godt at mannen din vil ha flere barn...Selv om du nok syns du har nok, du har jo flere fra før, det har vel ikke han? Synes ikke det er egoistisk å ville ha flere enn 1 barn. Dere kunne jo vurdere adopsjon om du er redd for misdannelser etc..
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2006 #6 Skrevet 2. mai 2006 Takk for at dere svarte meg. Fremdeles er dette et dilemma her. Fikk mail fra han når han var på jobb før helgen, der han skrev hvor inderlig han ønsker seg ett barn til. Blir helt rørt av han. Han har ingen fra før, bare denne ene vi har sammen. Er ikke redd for å bære frem og føde et barn til. Har en sterk helse og alle svangerskapene har gått helt strålende. Ikke føler jeg meg så veldig gammel i sinn eller skinn heller hi hi.... Men det er alderen jeg tenker mye på. 45 nå og 65 når evt barnet fyller 20. Og litt hva venninner og andre vil si....
temasti - vil ikke ha nr 4 Skrevet 2. mai 2006 #7 Skrevet 2. mai 2006 Forstår at dette er et vanskelig dilemma for deg! Kjenn skikkelig etter... og for all del; Du kan ikke sette flere barn til verden for å tilfredsstille et annet menneske dersom du absolutt ikke er klar for flere barn selv!!! Dårlig samvittighet er liksom ikke det rette utgangspunktet... Lykke til med valget DITT!!!
noortje Skrevet 3. mai 2006 #8 Skrevet 3. mai 2006 Dette er jo en beslutning dere må ta sammen og du virker ikke helt overbevist heller om du ikke ønsker en til? Sett dere ned sammen og sleng alle argumenter og følelser på bordet, gjerne skriftelig og trekk konklusjonen utifra dette. Blir dere ikke enige sammen, risikerer dere at dette blir en verkebyll som alltid vil komme opp senere. Dersom det er alder som er ditt sterkeste motargument, så glem det. Det er da nok av gamle menn som begynner på runde 2 og 3 uten å tenke seg om. Min mor var nesten 40 da hun fikk meg (nr 4) og jeg har aldri sett på henne som gammel. Jeg var også 38 da jeg fikk min første og synes det er flott å være moden mor:-)
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2006 #9 Skrevet 4. mai 2006 Jeg har sagt at vi må snakke om det, for og imot. Han bare himler med øynene, fordi alt skal analyseres av meg *hihi*. Vi har ikke tid, sier han. Vi må bare kjøre på, fordi klokka tikker hos meg. Ja, alderen er mitt sterkeste argument. Er redd det skal bli ganske så stritt med 2 forholdsvis tette barn. Mye av alt hjemme faller på meg, da han jobber mye. Og aldri har gjort noe husarbeid. Heller ikke har han tatt så mye ansvar for den vi har sammen. Han vet egentlig ikke så mye om det å ha barn. Men han er en god og omsorgsfull far når han er hjemme. Jeg har satt som ultimatum at han må ta ut pappaperm og være hjemme noen måneder med to barn, så kan jeg jobbe. Takk for svarene dere har gitt. Fint med synspunkter for og imot.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå