Gå til innhold

Birna24.04.06 høygravid


alista

Anbefalte innlegg

Hei!

Kan du fortelle hvordan det gikk å bli satt i gang? Og hvordan det gikk å føde med bekkenløsning. Og om du ble bedre eller verre etter fødsel. LYKKE TIL!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ja, det har variert stort korleis ting har foregått. 1.barn så ble eg strippet 8 dager på overtid, det førte til rier men måtte få drypp til å få litt fortgang på sakene, merka ikke så fryktelig mye til bekkenløsningen under fødselen og kom meg ganske fort etterpå, trur det var 4 uker eller noe som eg merka litt smerter etter det så var eg i fin form igjen.

Nr.2 så fikk eg drypp, 5 dager på overtid, det var ganske vondt fordi eg følte eg ikke hadde kontroll på riene men så tok kroppen over og dem skrudde av dryppet og da vart det litt bedre. Da hadde eg hatt store ryggproblemer i tillegg til bekkenløsninga igjennom hele svangerskapet (pga en skade i ryggen like før eg ble gravid) så det var litt verre, men eg låg på sida når eg fødte og da var det ikke så fryktelig vondt. tok litt lenger tid å bli bedre igjen ca. 6 uker og ryggen måtte eg trene opp att i flere måneder men den kom seg også.

Nr.3 kom så fort og før tida at eg rakk ikke å tenke på å ha det vondt en gang. Pga komplikasjoner under svangerskapet så måtte eg ligge i 3mnd så bekkenet mit ble kun dårlig under slutten av svangerskapet, var egentlig i fin form igjen allerede 1 uke seinare.

Nr.4 ble eg igangsatt med en modningstablett kvelden før, var da 6 dager på overtid.. hadde vært kjempedårlig av bekkenløsninga gjennom hele svangerskapet (krykker fra uke 16) dagen etter at eg hadde fått modningstabletten så tok dem vannet og eg fik regelmessige rier... men jordmora som eg hadde ville absolut at eg skulle stå mest mulig noe som var nesten umulig for meg pga bekkenet og det hele førte til at gutten snudde seg med ansiktet opp (stjernekikkert) som siden førte til at hodet hans stanga imot halebeinet mit og han satt nærmast fast der for ei periode, det gjorde milt sagt sinnsykt vondt, eg merka nesten ikke riene fordi eg hadde så vondt i bekkenet... det tok meg 8 uker etter fødselen før eg kunne i det hele tatt gå ut av huset. Eg var ekstremt dårlig dei første 3 ukene og måtte ha masse hjelp. Gutten var i tillegg stor (4,8 kg) så det hjalp ikke på fødselen. Men etter ca. 8 mnd så var eg heilt bra igjen og merka ingengting etter det. Eg har ikke verdens beste jobb for bekken (jobber på ambulanse) men eg har kun 2 ganger merka litt stikking i bekkenet og det var pga altfor tunge løft i forhold til det som en normal person burde løfte...

Nå var eg til undersøkelse på sykehuset den10.april og da var h*n i magen blitt 4,3 kg... så eg blir igangsatt den 20.april 4 dager før termin. Men legane står fortsatt på det at bekkenløsning er et problem under svangerskapet og at fødselen ikke skal forverre tilstanden. Noe eg blåser langt i,,, man må også være forsiktig under fødselen og unngå ligge/stå/sitte stillinger som gjør vondt... etterpå er det også veldig viktigt å ta den tiden man trenger, sjølv om man føler seg i fin form så kan en rundvask av huset fort ødelegge den følelesen. Så etter fødselen har eg altid venta ivertfal dei første 6 ukene med å vaske gulv og slike ting...

Eg har hittil vært så heldig at eg har altid blitt bedre etter fødselen, men det har tatt litt forskjellig tid og så har eg måtte trene meg opp gradvis etter fødselen, all muskulatur blir jo så slapp etter å måtte sitte i ro så lenge.... Så når eg merka at eg kan gå en hel dat uten smerter så begynner eg å gå korte turer som eg øker etter hvert. Begynner å trene magemuskulatur også 6 uker etter fødselen. Det er viktigt med opptrening og at man bruker det man har rettigheter til, man har jo rettigheter til å gå til fysioterapeut inntil 6mnd etter fødselen... det trengst berre henvisning ifra legen noe som ikke er stort problem å få til.

 

Masse lykke til vidare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...