Gå til innhold

Råd mot sår på brystvortene


Mamzen

Anbefalte innlegg

Nå har jeg ammet i ei uke og fått sår på brystvortene. De blør ikke, men sårene/sprekkene er litt dype. Blir skorpe på, men det virker som om det ikke rekker å gro, før jeg må amme igjen.

Ammeteknikken er visst rett, jeg lufter puppene etter ammingen, men det blir bare verre!

Noen råd, er så utrolig smertefullt når jeg ammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje du har fått sopp? Jeg var sår på brystknoppene i 7 uker - de første ukene blødde det til og med fra dem - så melken jeg pumpet ut ble lyserød...(Det er jo næring i blod óg, tenkte jeg...). Siden jeg aldri ble bra i sårheten og hadde skorper som aldri grodde,(og ammeteknikken var riktig) fant legen og jeg ut at det måtte være sopp. Startet med Mycostatin salve for meg og mikstur for babyen. P.S: Hos meg klødde det også ganske mye på puppene, er visst vanlig ved sopp. Babyen trenger ikke å ha hvitt belegg i munnen, men må behandles samtidig som deg. Har gått på kuren i 12 dager nå, men er stadig litt sår...Håper jeg slipper systemisk (tablett) - kur, da. Lykke til med deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det som reddet meg de første to ukene var riktig ammeteknikk (noe du og babyen din tydligvis har :-)) og jeg smørte litt melk på brystvortene og lot de lufttørke før jeg smurte de med litt Purelan - salve (kjøpt på apotek).

 

Ellers kan det være, som hun over skriver, at du har fått sopp... Har ikke hatt det selv, så vet ikke helt hvordan det er....

 

 

Lykke til videre med ammingen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg ble reddet av dette:

Pumpet / håndmelket det vondeste brystet og ga mm på flaske. Ammet på "godbrystet". (Dette avhenger av at baby

vil ta flaske da..)

Fikk igang melka før jeg la barnet til brystet (klem rundt brystknoppen).

+ fikk dette geniale rådet på helsestasjonen: Ta en tesil og brekk den i to, legg en halvdel hver over brystknoppen, inni bh.

Da får brystet luft uten at du behøver å gå med puppene ute! Jeg lakk så mye at det var uaktuelt uansett. Jeg hadde ammeinnlegg utenpå tesilene inni bh'en...

...Du kan jo tenke deg jeg så ut! Men det hjalp utrolig raskt!

Sårene grodde raskt og skorpene falt av etter bare noen dager.

 

Men sjekk om du har sopp for sikkerhets skyld også!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk låne albueskjell som jeg la inne i bh-en, da datt de såre skorpene av og jeg har ikke fått liknende sår siden, selv om jeg ikke bruker skjellene lenger. Brystvortene må nok herdes i løpet av de første ukene, og disse skjellene var en fantastisk greie for meg i hvert fall. Hør på apoteket, tror de skal ha slike. Det er IKKE sånne plastkopper, men ekte skjell fra havet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...